Wat ons bezighoudt Agritrends: aanpassing aan markt en milieu De noodzaak om marktgerichter en op een milieuvriendelijke manier te produceren vraagt ingrijpende aanpas singen in de bedrijfsvoering van agrari sche ondernemingen. Deze visie werd door hoofddirectievoorzitter Wijffels van Rabobank Nederland nog eens nadrukkelijk naar voren gebracht tij dens Agritrends, een symposium dat de Rabobanken in Noord-Nederland onlangs voor hun relaties organiseer den. De wijze waarop de aanpassin gen gestalte zullen krijgen, verschillen volgens Wijffels per sector. Zo ziet het er naar uit dat in de melkveehouderij een tweedeling zal ontstaan, afhankelijk van de markt waarvoor men produceert. Binnen de Europese Gemeenschap is het streven gericht op evenwicht tussen produktie en consumptie. De superheffing blijft het instrument om dit evenwicht te be reiken. Voor afzet buiten de EG zou een ander regime kunnen gelden, waarbij de boeren wel zelf de toegang tot de wereldmarkt zouden moeten be kostigen. Voor de intensieve veehouderij voorziet Wijffels een verslechtering van de internationale concurrentiepositie, onder meer door het in ons land ge voerde milieubeleid. Verder is het denkbaar dat deze bedrijfstak meer over het land gespreid wordt om zo de milieu- en ziektedruk te verminderen. De Nederlandse akkerbouw, nu nog gebaseerd op de drie hoofdgewassen graan, suikerbieten en aardappelen, zal sterk veranderen. Er zal een diver se akkerbouwsector ontstaan met een grote variëteit aan bedrijven en teelten. Sommigen zullen het zoeken in een meer tuinbouwmatige aanpak, terwijl het bijvoorbeeld ook niet ondenkbaar is dat een aantal akkerbouwers zich mede op veehouderij zal richten. Ook kan worden gedacht aan deeltijdbedrij- ven. In het herstructureringsproces dat de agrarische sector te wachten staat, zal de Rabobank in de eerste plaats haar taak als kredietcoöperatie (blij ven) vervullen, zo betoogde Wijffels op het seminar in Groningen. Voor de le den moet het voordeel van de krediet coöperatie liggen in gunstige tarieven en aantrekkelijke voorwaarden. Daar naast speelt de Rabobank een actieve rol in de ontwikkeling van nieuwe per spectieven voor de agrarische sector door middel van stimuleringsleningen en via financiële steun uit het projec tenfonds van de organisatie. De agrarische sector in de drie noordelijke provincies toonde grote belangstelling voor het symposium Agri trends, waar on der meer hoofddirec tievoorzitter Wijffels sprak. beperking danwel afschaffing van de zogenaamde rentevrijstelling als één van de maatregelen in een 'keuzepak ket' aan het parlement werd voorge legd. Nog pas enkele jaren geleden werd de huidige vrijstellingsregeling van kracht, die inhoudt dat over de eerste f 1 000,- (alleenstaanden), f 2 000,- (gezinnen) danwel f 500,- (kinderen) aan ontvangen spaarrente geen inkomstenbelasting hoeft te wor den betaald. Die regeling vloeide voort uit afspraken tussen de toenmalige mi nister van Financiën en de banken en was bedoeld als compensatie voor de aan banken opgelegde verplichting om de fiscus te informeren over uitgekeer de spaarrente. Hoewel inmiddels dui delijk is geworden dat de Tweede Ka mer de rentevrijstelling overeind wil houden, blijft de vraag hoe consistent het overheidsbeléid is als afspraken van amper vier jaar oud al weer ter dis cussie worden gesteld. De inhoudelijke argumenten waar mee destijds een verhoging van de rentevrijstelling werd bepleit, zijn en blijven volop van kracht. Overheids maatregelen die het sparen bij banken belemmeren, vormen niet alleen een probleem voor die financiële instellin gen zelf. maar meer nog voor de Ne derlandse economie in haar totaliteit. Een groot deel van het bedrijfsleven is voor het voldoen aan zijn financierings behoefte aangewezen op middelen die spaarders via de banken beschikbaar stellen. Als er in deze geldstroom ha peringen optreden, hindert dit de eco nomische ontwikkeling. Voor wat betreft de rentevrijstelling lijkt het niet meer nodig om deze argu menten te herhalen, maar recente uit spraken van de minister-president dui den erop dat spaargelden in 'Den Haag' in de belangstelling blijven. De premier ontvouwde de gedachte om spaarders in de gelegenheid te stellen belastingvrij te beleggen bij de over heid. Alleen al op grond van de hier voor beschreven 'kringloopfunctie' is weinig begrip op te brengen voor dit idee. Erger is echter dat realisatie van deze gedachte volstrekt in strijd zou zijn met de in ons land geldende sociaal-economische orde, waarin ban ken tot taak hebben besparingen om te zetten in investeringen. Belastingvrij sparen bij de overheid is vergelijkbaar met de gedachte dat de overheid naast de bestaande garagebedrijven auto's gaat verkopen met als voordeel voor de koper dat bij de 'rijksdealer' geen BTW in rekening wordt gebracht. Overigens lijkt er weinig reden om aan te nemen dat deze gedachte van de minister-president zal worden uitge werkt in concrete plannen. Het ziet er namelijk niet naar uit dat de overheid op deze manier via de spaarders op haar eigen begroting kan besparen. Eerste berekeningen duiden er zelfs op dat de schatkist uiteindelijk duurder uit zou zijn dan in de huidige situatie. En dat kan -getuige de tussenbalans- toch niet de bedoeling zijn. 4 Rabobank 3/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 4