Papierindustrie één concern. Op de ranglijst van de grootste bedrijven worden voorname lijk Amerikaanse en een enkele Japan se onderneming aangetroffen. In Euro pa zijn de belangrijkste aanbieders van Scandinavischen huize. Er zijn maar weinig zuidelijke bedrij ven die op de wereldschaal wat voor stellen. Het gebrek aan kapitaal is in veel zuidelijke landen een knelpunt voor grote investeringsprojecten. Met financiële hulp uit Japan is er in Zuid- oost-Azië wel sprake geweest van for se expansie. In Latijns Amerika (met name Brazilië) zijn de komende jaren flinke investeringen te verwachten in pulpcapaciteit. Het produceren van pulp en papier is voornamelijk een zaak van de ont wikkelde landen. Inclusief Oost-Europa en de USSR nemen zij circa 85% van de papier- en kartonproduktie voor hun rekening. Bij de pulpproduktie ligt dat percentage zelfs nog iets hoger. Het aandeel van Afrika is vrijwel te ver waarlozen. Tussen het moment waarop een in vesteringsbeslissing wordt genomen en het in gebruik nemen van een nieu we fabriek zit drie tot vijf jaren. Dat maakt het vrijwel onmogelijk om het aanbod flexibel te laten aansluiten op de vraag. In perioden van stijgende vraag kan het aanbod vaak niet snel volgen. In slechte tijden kost onderbe zetting fabrikanten handen vol geld. Nederlandse industrie produceert 1% De Nederlandse papierindustrie is een moderne bedrijfstak. Er zijn 32 fabrieken, die tezamen beschikken over 70 papiermachines. In 1989 produceerden deze fabrieken 2,6 miljoen ton papier; dat is ruim 1% van de wereldproduktie. Iets meer dan de helft van de produktie be staat uit kartonprodukten. De inter nationale concurrentiepositie is goed. De uitvoer is in rap tempo toe genomen, waarbij de EG verreweg de belangrijkste afzetmarkt vormt. De industrie bood in 1989 aan 8 300 personen werkgelegenheid. De laatste jaren is veel geïnves teerd in verbetering en uitbreiding van het machinepark en in vergro ting van de mogelijkheden voor de verwerking van oud papier, de be langrijkste grondstof van de Neder landse industrie. De produktie van pulp voor papier komt in ons land nauwelijks meer voor. Om de oud papiervoorziening goed te doen ver lopen is er vaak sprake van overna me van bedrijven die oud papier in zamelen en de groothandel. Conjunctuurschommelingen leiden derhalve tot sterke prijsfluctuaties en beïnvloeden in veel mindere mate het produktievolume. Drie handelsregio's De pulpindustrie is doorgaans ge concentreerd in houtrijke gebieden. De Verenigde Staten en Canada nemen de helft van de mondiale pulpproduktie voor hun rekening. Scandinavië volgt daarna op de ranglijst van pulpleveren- de gebieden. Verder zijn Japan (geïm porteerd hout), de Sovjetunie en China belangrijke produktielanden. De noordelijke producenten met zachthoutpulp gaan meer concurrentie ondervinden vanuit het zuiden. Hardhoutpulp van de snel groeiende eucalyptus wordt door zuidelijke lan den tegen scherpe prijzen op de markt gebracht. In Latijns Amerika, het Iberische schiereiland en in mindere mate ook in Afrika wordt de produktie van eucalyptuspulp voortvarend aan gepakt. De produktie van papier vindt veelal dicht bij de verbruikers plaats. Dat heeft veel te maken met de grote va riëteit aan soorten en kwaliteiten, die niet zelden op klantenspecificatie kun nen worden geleverd. Er is op de ont wikkelde markten steeds minder spra ke van bulkproduktie. Marketing is een wezenlijk deel van de bedrijfsvoering. De industrie moet dan ook dicht bij de afnemers opereren. Voorts spelen de vervoerskosten een rol. Vervoer van bulkprodukten, zoals pulp, is nu een maal goedkoper dan van hoogwaardi ge papiersoorten. Tenslotte kunnen pa pier en karton worden hergebruikt; ook uit het oogpunt van grondstofvoorzie ning is het dan zaak om bij grote con sumentenconcentraties gevestigd te zijn. Deze produktiepatronen hebben ge resulteerd in het ontstaan van een drietal handelsregio's, namelijk Noord- Amerika, West-Europa (inclusief Scan dinavië) en Zuidoost-Azië (met Japan als middelpunt). Deze regio's zijn ta melijk zelfvoorzienend. Op het gebied van pulp is het gebruik in West-Europa en Zuidoost-Azië groter dan de produktie. Beide regio's zijn dus netto importeur. Noord-Amerika en West- Europa zijn netto-exporteur van papier, terwijl in Zuidoost-Azië produktie en consumptie redelijk in evenwicht zijn. Azië (exclusief Japan) is wereldwijd de grootste netto-importeur van zowel pulp als papier. Milieu-aspecten Aan het produktieproces van hout tot papier kleven verschillende milieu aspecten. Mits verantwoord aangepakt Aandeel oud papier in produktie 1989 O/ /O 70 60 50 40 30 20 10 VS Japan Ned BRD Fr GB Belg Aandeel oud papier draagt houtwinning bij aan de instand houding van de vitaliteit van bossen. Voor de fabricage van houtpulp be staan twee gangbare methoden. Bij 70% van de pulpproduktie wordt hout behandeld met chemicaliën. Om het milieu te ontzien moeten de nodige voorzieningen worden getroffen. Het produktieproces waarbij houtvezels mechanisch worden bereid (nu 20% van de geproduceerde pulp), zal ver moedelijk vanuit milieu-overwegingen weer meer ingang gaan vinden. Dit produktieproces is echter bijzonder energie-intensief. De papier- en kar tonfabrieken in de ontwikkelde wereld dienen op last van de overheid door gaans flinke milieu-investeringen te plegen, vooral in afvalwaterzuivering. Een sterk punt van papier en karton ten opzichte van andere materialen is de herwinbaarheid van de grondstof en de mogelijkheid van hergebruik. Voor de Nederlandse papier- en kartonin dustrie is oud papier al geruime tijd een voorname grondstof. Dat heeft mede te maken met de beperkte be schikbaarheid van inlands hout. In 1989 maakte oud papier 65% uit van de totale vezelinzet. Vooral karton en pakpapier worden voor het overgrote deel uit oud papier gemaakt. Grafisch papier bestaat daarentegen vrijwel ge heel uit cellulose. Internationaal gezien ligt het herge bruik op een hoog niveau. In Noord- Amerika wordt papier nog grotendeels uit nieuwe vezels gemaakt. Maar dat zal vermoedelijk snel gaan verande ren. Er zijn inmiddels verschillende sta ten, die eisen stellen ten aanzien van de mate van hergebruik van oud pa pier. Verwacht wordt dat het aandeel van oud papier verder zal toenemen. Bijgevolg zal de vraag naar pulp in de komende jaren achter blijven bij de ontwikkeling van de papierproduktie. Welvaartsniveau en papier- verbruik In 1989 werd wereldwijd 232 mil joen ton papier afgezet. De gemiddel- drs. L.P. Raadgever Bedrijfstakonderzoek 19 Rabobank 3/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 19