'Als het maar niet boven de 4 mark komt Ons land telt minimaal één onderneming die haar ontstaan te danken heeft aan de omwenteling in de DDR eind 1989: Expace bv, exporteur van diepvriesprodukten en inmiddels ook verse groenten en fruit. Het Oostduitse afzetgebied telt evenveel consumenten als Nederland, maar dat is ook ongeveer de enige gelijkenis tussen beide markten, zo blijkt uit de ervaringen van het bedrijf. Dat Expace toch snel haar weg vond in deze bijzondere markt, is voor een belangrijk deel te danken aan de joint venture die met een Oostduitse partner werd aangegaan. Voorjaar 1990 bracht Expace de eerste lading diepvries-patat naar Oost-Duitsland. Directeur M.A. Mulder doet verslag van de aflevering: 'Er is gewoon een container heen gereden, de deuren gingen open en toen stond er een rijtje van vijftien Trabants met de kofferklep open. Daar werden do zen frites in gezet en toen gingen ze heel snel allemaal weer naar huis om het in de diepvries te zetten. Binnen een halve dag was die container leeg- gekocht en handje-contantje afgere kend.' Amper een jaar later is deze manier van werken al weer voltooid verleden tijd. De eerste euforie bij de Oostduitse consumenten is voorbij. Er wordt be wuster gekocht, in het consumptie patroon wordt kwaliteit belangrijker dan grote hoeveelheden. 'Het inkomen ligt nog steeds een stuk lager dan in het westen, maar de meeste prijzen zijn al wel opgetrokken naar westers niveau. Dat betekent dus dat de Oostduitse burger aanmerkelijk minder kan kopen dan zijn landgenoot in het westen. Veel luxe produkten koopt men een keer uit nieuwsgierigheid, maar daarna is er geen geld voor herhalingsaankopen,' aldus Mulder. Die constatering lijkt op het eerste gezicht in tegenspraak met het feit dat diepvriesgebak en consumptie-ijs de topprodukten zijn in het assortiment van Expace. Collega-directeur R.F. Klomps licht toe: 'Men zoekt gretig naar snoeperij, ook al omdat men dat vroeger niet had. Het zijn wel produk ten die qua prijsstelling niet zo hoog liggen. Watje hoort van die super markteigenaren, is: als het in mijn win kel maar niet boven de 4 mark komt, loopt het wel. Mensen gaan bijvoor beeld met 20 mark naar de winkel en dan willen ze voor dat bedrag zoveel mogelijk verschillende verpakkingen kopen. Al is het maar honderd gram, maar wel veel verschillende dingetjes.' Expace speelt met haar assortiment in op dit koopgedrag. 'Je gaat zoeken naar produkten die kwaliteit uitstralen, mooi verpakt zijn. Ze moeten een niet te grote verpakkingseenheid hebben, waardoor ze qua stuksprijs redelijk uit komen. Nederlandse leveranciers kun nen daar behoorlijk aan voldoen, om dat de kleine huishoudens hier ook vragen om kleine verpakkingen.' Organisatie opgebouwd De plannen voor de oprichting van Expace werden kort na de omwente ling in de DDR eind 1989 geboren tij dens de Grüne Woche, de Duitse top beurs voor de agri-sector. Op die beurs kwamen Nederlandse levensmiddelen fabrikanten in contact met Oostduitsers die belangstelling toonden voor hun produkten. De Nederlanders waren en thousiast over de nieuwe afzetmoge lijkheden, maar voelden er weinig voor zelf de organisatie van de export naar zo'n onzekere, onbekende markt op zich te nemen. Die pioniersgeest was er wel bij Mulder en Klomps, beiden Expace-directeuren Klomps (links) en Mul der brachten een jaar geleden hun eerste diepvriesprodukten naar Oost-Duitsland.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 16