Nieuwe markten aanboren, maar niet overhaasten Korput Trading Korput Trading doet in magazijninrichtingen. Stellingen van Zweeds fabrikaat en de bijbehorende onderdelenbakjes vonden al hun weg naar tal van Nederlandse magazijnen. Tot het assortiment behoren ook magnetische etiketten en met dit produkt wil het Dongense bedrijf buitenlandse markten gaan veroveren. De Rabobank is directeur R.C. van der Korput behulpzaam bij het uitwerken van zijn exportplannen. leder najaar ontvangen tienduizen den Nederlandse bedrijven post van Korput Trading uit Dongen. 'Is uw ma gazijn wel goed op orde?' is de centra le vraag die in de mailing wordt ge steld. Ondernemers die een negatief antwoord moeten geven, kunnen met de produkten van het Dongense bedrijf het probleem oplossen. Met name de magnetische etiketten zijn een goed hulpmiddel om orde op zaken te stel len. Die etiketten zijn vervaardigd van een flexibel materiaal en zijn steeds weer goed te beschrijven. Van der Kor put importeert het basismateriaal en bewerkt ze tot rollen van verschillende breedtes en tot een aantal standaard etiketformaten. Op bestelling zijn afwij kende maten leverbaar. Met zo n mailing begonnen enkele jaren geleden ook de exportactiviteiten van Korput Trading. 'Ik had 30 000 fol ders en brieven laten drukken, maar het lukte ons niet om ze allemaal de deur uit te krijgen. In maart lagen er nog 10 000 en ik vond het eigenlijk zonde om ze weg te gooien. Nou ja, België ligt hier 30 kilometer vandaan, dus ik dacht: waarom gebruiken we ze daar niet. Ik heb adressen van Belgi sche bedrijven gekocht en we hebben de hele zaak verstuurd. Nederlandse folders, Nederlandse brieven en Ne derlandse prijzen. Wat bleek? Het sloeg aan, het sloeg zelfs heel goed aan. Natuurlijk zijn we doorgegaan. Het jaar daarop hebben we een Belgische folder laten maken met Belgische prijzen. En dit keer is de folder zelfs in het Frans uit gegeven, speciaal voor Wallonië,' ver telt Van der Korput. En zo kwam de magazijninrichter bijna vanzelf terecht in de categorie exporterende bedrijven. Inmiddels be staat de behoefte om ook andere bui tenlandse markten te veroveren en heeft de Dongense ondernemer ont dekt dat er voor activiteiten over de grens toch wel het één en ander komt kijken. Veel, maar eenmalige cliënten Direct van school kwam Van der Korput in dienst bij een bedrijf in Breda dat actief was op het gebied van ma gazijninrichting. Na het doorlopen van verschillende functies bleek dit toch niet het werk om altijd te doen. Begin 1984 klopte Stemo, een Zweedse fa brikant van magazijnstellingen en ma- gazijnbakken, bij hem aan. Zij waren op zoek naar een goede importeur voor de Nederlandse en Belgische markt. Van der Korput waagde de stap en in april 1984 ging zijn eigen bedrijf van start. Met op zak een contract, waarin de Zweedse fabrikant hem voor Nederland en België de exclusieve verkooprechten gaf voor magazijnstel lingen en de bijbehorende onderdelen- bakken. Momenteel is Korput Trading - in een relatief klein afzetgebied- één van de grootste afnemers van deze produkten. 'Vanaf het begin was onze bedrijfs filosofie dat we niet alleen willen verko pen, maar dat we de klanten ook advi seren bij de inrichting van een efficiënt magazijn', aldus Van der Korput. 'En als je magazijnen bekijkt, dan zie je dat er meer nodig is dan stellingen en bak ken. Plastic zakjes bijvoorbeeld om kleine onderdelen in te bewaren -die leveren we dus ook- en verder een goede aanduiding voor de grote artike len die zo in het rek liggen. Op die ma nier ben ik bij de magnetische etiketten terecht gekomen.' Korput Trading beschikt in Neder land over een groot aantal potentiële cliënten: iedereen die over een maga zijn of opslagruimte beschikt. Behalve met de al genoemde mailingacties worden de kandidaat-kopers vooral via mond-op-mond reclame bereikt. En er zijn bijvoorbeeld ook auto-importeurs Magnetische etiketten voor magazijnstellin gen zijn het export- produkt van Korput Trading.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 9