Hoofddirectie- commentaar In snel tempo voltrekt zich In ons financiële landschap een ruilverkave ling. Karakteristieke perceelsscheidin gen tussen banken, beleggingsfond sen, financieringsmaatschappijen en verzekeraars verdwijnen. Mede door veranderde maatschappelijke en poli tieke opvattingen en dankzij techni sche vernieuwingen trekken de bedrij ven nieuwe grenzen in de markt. Een ontwikkeling waarbij ook sprake is van een vooruitlopen op het ontstaan van een interne markt binnen de Europe se Gemeenschap. Overnames, fusies en strategische allianties tekenen een AH Finanz-horizon in een zich sterk veranderend financieel landschap. Nieuwe bedrijven en structuren ont staan waarin bestaande produkten en diensten evolueren tot vormen van een geïntegreerde dienstverlening. Eén van de strategische keuzes van de Rabobankorganisatie voor de jaren negentig is die voor het All Finanz-concept. De keuze voor het in coöperatief verband aanbieden van een totaal pakket van financiële dien sten aan leden en cliënten. Bankie ren, beleggen, kredietverlenen en ver zekeren in een goede samenhang en onder één dak, dicht bij de klant. Dit vereist op lokaal niveau een goede ingang voor informatie, advies en zaken doen met daarachter een centrale organisatie. Een centrale or ganisatie met enerzijds specialisten uit verschillende disciplines en ander zijds systemen die langs korte lijnen een hechte samenwerking realiseren ten behoeve van de leden en cliënten. Een samenwerking waarin niet het traditionele produkt maar de dienst verlening centraal staat. Ons doel hierbij is dienstverlening van een kwalitatief hoog niveau met efficiency-voordeien voor onze rela ties. Relaties die onze dienstverlening beoordelen en daarover actief mee denken in de verschillende colleges en organen van onze organisatie. Dat het All Finanz-concept in de praktijk aanslaat, mag onder meer blij ken uit de cijfers over de koopsompro- duktie in 1990. Bij onze organisatie werden koopsommen gestort ter waarde van ruim 500 miljoen gulden. Een recordbedrag dat aangeeft dat het Rabo-koopsomprodukt voorziet in een behoefte. Voor ondernemers en vrije be roepsbeoefenaren -maar ook voor werknemers als ik denk aan de pen sioenbreuk- is het van belang om bui ten de sfeer van onderneming, bedrijf of gezin een voorziening op te bou wen waarbij het verzorgingselement voorop staat. Zoals bekend is de overheid voornemens hierin, met haar plannen in het kader van de zoge naamde Brede Herwaardering, flink het mes te zetten. Een operatie' waarbij naar ons inzicht dat 'mes' te onzorgvuldig en te veel dreigt te zul len gaan wegsnijden. Kijken we eens naar de 'werking' van de koopsompolis in het All Finanz-concept. De lokale bank, die adviseert en de post afsluit, gebruikt het koopsom-spaardeei voor de funding van haar kredietbedrijf. Zij ga randeert de uitkomst van het spaar- deel op einddatum. De verzekeraar draagt het overlijdensrisico, ontvangt hiervoor een premie, geeft de polis af en zorgt voor de administratie. Andere voorbeelden van All Finanz-produkten zijn de Spaar-Opti- maalhypotheek, verzekerd sparen en hulpverlening gekoppeld aan de bank passen. Aan verdere uitbreiding van het assortiment van combinatie-pro- dukten wordt hard gewerkt. Essentieel bij de integratie in onze Rabobankorganisatie is het naadloos op elkaar aansluiten van de admini stratieve processen. Geen grenzen meer tussen de administraties van de bank en de verzekeraar, met als ge volg efficiency-voordeien die leiden tot vergroting van onze concurrentie kracht. In het All Finanz-concept maakt assurantiebemiddeling bij de aangesloten banken plaats voor het echt participeren in het verzekerings proces; een onderdeel van de finan ciële dienstverlening. In het verleden is wel gewag ge maakt van een spanningsveld tussen verzekeren en bankieren. En natuur lijk kan een consument hetzelfde be drag maar eenmaal aanwenden. Dat betekent dus een keuze maken tus sen bijvoorbeeld sparen, beleggen of verzekeren. Zoals uit het voorbeeld van de koopsom blijkt, is er in het All Finanz- concept geen sprake meer van een spanningsveld. Binnen gecoördineerd verband richt iedere specialist zich op het eigen terrein; dat is het succes van deze integratie van vormen van financiële dienstverlening. Een concept dat duidelijk aanslaat in de markt. We denken daarbij niet alleen aan het succes in onze eigen organisatie, maar kijken ook naar de bewegingen van diverse andere marktpartijen. Naar combinaties die reeds tot stand zijn gekomen, of die nog zullen ontstaan. Het is een uitdaging en een op dracht om onze positie verder uit te bouwen, bij voorkeur met andere on derlinge verzekeraars. Met bedrijven die werken vanuit de coöperatieve tra ditie. Een traditie die haar bestaans recht heeft bewezen en het waard is voort te bestaan. Een traditie ook waarin steeds blijk is gegeven van een nuchtere en rui me blik op zaken en verhoudingen. Vormt deze instelling op basis van de realiteit ook voor alle betrokkenen niet hét richtsnoer voor verdere samen werking en integratie? Om 'samen sterk' te staan vanuit de onderlinge en coöperatieve achtergrond in een nieuw financieel landschap. Groninger

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 5