Deregulering financiële markten Exportinstanties tranches. Hierdoor zouden zij aantrek kelijk kunnen zijn voor zowel geldne- mers, dankzij de doorlopende uitgifte, als geldgevers, vanwege de vrije ver handelbaarheid. Doordat de plaatsing veelal onderhands gebeurt, kan er op timaal worden ingespeeld op de wen sen van beide partijen. Momenteel zijn er 15 programma's aangekondigd met een totale omvang van f 20 miljard. In 1990 kwamen er slechts twee programma's bij. De Bank voor Nederlandse Gemeenten bleek zeer veel behoefte te hebben aan een dergelijk financieringsinstrument, getui ge haar gestaag groeiende program malimiet. Vorige maand vergrootte de BNG haar programma tot f 15 miljard. Bij zero coupon bonds wordt geen rente vergoed, maar behaalt de geld gever zijn rendement (nagenoeg) vol ledig door het verschil tussen de lage uitgiftekoers en het aflossingsbedrag van de obligaties. Deze aanpak wordt ingegeven door fiscale overwegingen, op grond waarvan het aantrekkelijk is obligaties uit te geven met een lage (belaste) couponrente en een hoge (onbelaste) koerswinst. De Nederlandse wetgever heeft door deze financieringsvorm heen ge keken en bepaald dat de 'koerswinst' belast wordt. Hierdoor is het aantal emissies beperkt gebleven. De overige voordelen van de nulcoupon-obligatie, de lage bijkomende kosten en het ont breken van de noodzaak tot herbeleg ging van de couponrente, bleken te ge ring om dit instrument aantrekkelijk te maken. Wel werden er verschillende deep discount bonds uitgegeven, obligatie leningen met een relatief lage coupon rente. Hieraan was veelal een warrant (het recht tot aankoop van een hoe veelheid aandelen voor een vastge stelde prijs) gekoppeld. Met name Ja panse geldnemers maakten hiervan op de Nederlandse kapitaalmarkt gebruik. Financieel centrum Uiteraard vormden de deregule ringsrondes slechts een onderdeel van het pakket aan maatregelen ter verbe tering van de positie van Amsterdam als financieel centrum. De oprichting van de optiebeurs en de financiële ter- mijnmarkt en de afschaffing van de beursbelasting leverden eveneens een bijdrage. De omgeving waarin Amsterdam als financieel centrum functioneert, is door de deregulering verbeterd. Het scala financiële produkten is uitge breid, waardoor de concurrentiestrijd met buitenlandse centra beter kon wor den aangegaan. Vooral het aantal emissies door Nederlandse instellin gen in het buitenland, zowel in guldens als in andere valuta's, is sterk afgeno men. Hoe groot het volume van de handel in guldenspapier buiten Neder land is, is nauwelijks in te schatten. Met deze nieuwe instrumenten kon niet worden bereikt dat de buitenland se handel in Nederlandse schuldtitels volledig naar ons land werd terugge haald. Wel lijkt de concurrentiekracht van Amsterdam als financieel centrum niet verder te zijn afgenomen. De dere guleringen van 1986 en 1988 hebben daarom gedeeltelijk aan hun doel vol daan. Er blijkt echter meer nodig om de totale 'Nederlandse' handel vanuit met name Londen terug te halen en Amsterdam een voornaam financieel centrum van Europa te laten blijven. Vervolg van pagina 13 ming, dat grotere ondernemingen en organisaties adviseert op het gebied van marketing- en organisatiestrategie. Kortom, voor vrijwel elke ondernemer, voor elk produkt en voor elk land zijn goede adviseurs te vinden. Naast instanties en bureaus die zich met voorlichting en advies bezig houden, zijn er ook organisaties die daadwerkelijk exporttaken overnemen van bedrijven. De Nederlandse Export Combinatie (NEC) is een goed voor beeld van vruchtbare samenwerking op exportgebied. De NEC heeft vele honderden bedrijven als lid, die via ge zamenlijke 'wereldreizigers' op zoek gaan naar nieuwe afzetmogelijkheden. De bank als adviseur Eén exportadviseur kwam in dit arti kel nog niet aan de orde: de bank. Het ligt voor de hand dat een ondernemer die wil gaan exporteren, ook zijn licht opsteekt bij zijn bank. De Rabobank is die ondernemer graag van dienst, bij voorbeeld met informatie over landen, internationaal betalingsverkeer, de financiering van de export en valuta zaken. Maar bij de bank beschikt men ook over kennis van en contacten met tal van instanties in binnen- en buiten land, die de Nederlandse (beginnende) exporteurs kunnen adviseren en bege leiden. De Rabobank verzorgt diverse pu blicaties met informatie over zaken doen in het buitenland. Een voorbeeld daarvan is het Rabobank Export Plan, dat de kandidaat-exporteur in staat stelt om te beoordelen of het verstan dig is inderdaad activiteiten over de grens te ontplooien. Als die vraag posi tief kan worden beantwoord, helpt het Export Plan bij het zetten van de vol gende stappen. Globaal kan gesteld worden dat bui tenlandse markten, te beginnen binnen de EG, goede kansen bieden aan Ne derlandse ondernemers. Basisvoor waarden zijn wel dat een goed produkt wordt aangeboden en dat het bedrijf een gezonde basis heeft. Tal van or ganisaties en particuliere adviseurs willen behulpzaam zijn om die kansen zo goed mogelijk te benutten. 30 Rabobank 2/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 30