Deregulering financiële markten
Exportinstanties
tranches. Hierdoor zouden zij aantrek
kelijk kunnen zijn voor zowel geldne-
mers, dankzij de doorlopende uitgifte,
als geldgevers, vanwege de vrije ver
handelbaarheid. Doordat de plaatsing
veelal onderhands gebeurt, kan er op
timaal worden ingespeeld op de wen
sen van beide partijen.
Momenteel zijn er 15 programma's
aangekondigd met een totale omvang
van f 20 miljard. In 1990 kwamen er
slechts twee programma's bij. De Bank
voor Nederlandse Gemeenten bleek
zeer veel behoefte te hebben aan een
dergelijk financieringsinstrument, getui
ge haar gestaag groeiende program
malimiet. Vorige maand vergrootte de
BNG haar programma tot f 15 miljard.
Bij zero coupon bonds wordt geen
rente vergoed, maar behaalt de geld
gever zijn rendement (nagenoeg) vol
ledig door het verschil tussen de lage
uitgiftekoers en het aflossingsbedrag
van de obligaties. Deze aanpak wordt
ingegeven door fiscale overwegingen,
op grond waarvan het aantrekkelijk is
obligaties uit te geven met een lage
(belaste) couponrente en een hoge
(onbelaste) koerswinst.
De Nederlandse wetgever heeft
door deze financieringsvorm heen ge
keken en bepaald dat de 'koerswinst'
belast wordt. Hierdoor is het aantal
emissies beperkt gebleven. De overige
voordelen van de nulcoupon-obligatie,
de lage bijkomende kosten en het ont
breken van de noodzaak tot herbeleg
ging van de couponrente, bleken te ge
ring om dit instrument aantrekkelijk te
maken.
Wel werden er verschillende deep
discount bonds uitgegeven, obligatie
leningen met een relatief lage coupon
rente. Hieraan was veelal een warrant
(het recht tot aankoop van een hoe
veelheid aandelen voor een vastge
stelde prijs) gekoppeld. Met name Ja
panse geldnemers maakten hiervan op
de Nederlandse kapitaalmarkt gebruik.
Financieel centrum
Uiteraard vormden de deregule
ringsrondes slechts een onderdeel van
het pakket aan maatregelen ter verbe
tering van de positie van Amsterdam
als financieel centrum. De oprichting
van de optiebeurs en de financiële ter-
mijnmarkt en de afschaffing van de
beursbelasting leverden eveneens een
bijdrage.
De omgeving waarin Amsterdam
als financieel centrum functioneert, is
door de deregulering verbeterd. Het
scala financiële produkten is uitge
breid, waardoor de concurrentiestrijd
met buitenlandse centra beter kon wor
den aangegaan. Vooral het aantal
emissies door Nederlandse instellin
gen in het buitenland, zowel in guldens
als in andere valuta's, is sterk afgeno
men. Hoe groot het volume van de
handel in guldenspapier buiten Neder
land is, is nauwelijks in te schatten.
Met deze nieuwe instrumenten kon
niet worden bereikt dat de buitenland
se handel in Nederlandse schuldtitels
volledig naar ons land werd terugge
haald. Wel lijkt de concurrentiekracht
van Amsterdam als financieel centrum
niet verder te zijn afgenomen. De dere
guleringen van 1986 en 1988 hebben
daarom gedeeltelijk aan hun doel vol
daan. Er blijkt echter meer nodig om
de totale 'Nederlandse' handel vanuit
met name Londen terug te halen en
Amsterdam een voornaam financieel
centrum van Europa te laten blijven.
Vervolg van pagina 13
ming, dat grotere ondernemingen en
organisaties adviseert op het gebied
van marketing- en organisatiestrategie.
Kortom, voor vrijwel elke ondernemer,
voor elk produkt en voor elk land zijn
goede adviseurs te vinden.
Naast instanties en bureaus die
zich met voorlichting en advies bezig
houden, zijn er ook organisaties die
daadwerkelijk exporttaken overnemen
van bedrijven. De Nederlandse Export
Combinatie (NEC) is een goed voor
beeld van vruchtbare samenwerking
op exportgebied. De NEC heeft vele
honderden bedrijven als lid, die via ge
zamenlijke 'wereldreizigers' op zoek
gaan naar nieuwe afzetmogelijkheden.
De bank als adviseur
Eén exportadviseur kwam in dit arti
kel nog niet aan de orde: de bank. Het
ligt voor de hand dat een ondernemer
die wil gaan exporteren, ook zijn licht
opsteekt bij zijn bank. De Rabobank is
die ondernemer graag van dienst, bij
voorbeeld met informatie over landen,
internationaal betalingsverkeer, de
financiering van de export en valuta
zaken. Maar bij de bank beschikt men
ook over kennis van en contacten met
tal van instanties in binnen- en buiten
land, die de Nederlandse (beginnende)
exporteurs kunnen adviseren en bege
leiden.
De Rabobank verzorgt diverse pu
blicaties met informatie over zaken
doen in het buitenland. Een voorbeeld
daarvan is het Rabobank Export Plan,
dat de kandidaat-exporteur in staat
stelt om te beoordelen of het verstan
dig is inderdaad activiteiten over de
grens te ontplooien. Als die vraag posi
tief kan worden beantwoord, helpt het
Export Plan bij het zetten van de vol
gende stappen.
Globaal kan gesteld worden dat bui
tenlandse markten, te beginnen binnen
de EG, goede kansen bieden aan Ne
derlandse ondernemers. Basisvoor
waarden zijn wel dat een goed produkt
wordt aangeboden en dat het bedrijf
een gezonde basis heeft. Tal van or
ganisaties en particuliere adviseurs
willen behulpzaam zijn om die kansen
zo goed mogelijk te benutten.
30 Rabobank 2/91