EEN SAMENWERKING AN FORMAAT Het Nederlandse bankenlandschap Distributiekanalen verzekeringen Nederland, 1988: (in premie-inkomen) Levensverz. Schadeverz. Tussenpersonen 68 Direct marketing 15 Banken 10 Werkgevers 1 Overige 6 Bron: Salomon Brothers Inc. derland werken bijvoorbeeld de Robe- co Groep en Centraal Beheer met dit systeem. Verzekeringsprodukten, zowel le vens- als schadeverzekeringen, wer den in ons land in 1988 volgens een ruwe schatting voor 45% aan de man gebracht door intermediairs. Veelal an ders dan in het buitenland, gebeurt dat op onafhankelijke basis (dit wil zeggen: de agenten staan niet onder contract bij een bepaalde verzekeraar). Via di rect marketing vond ongeveer 30% van de afzet plaats. Ook banken tra den als onafhankelijke agenten voor verzekeraars op. Ruim 10% van de verzekeringen werd via dit fysieke dis tributiekanaal verkocht. Door deze distributiekanalen niet langer als concurrenten van elkaar te beschouwen maar juist te combineren, hoopt men de totale afzet te vergroten. Verzekeraars hebben bijvoorbeeld het oog laten vallen op de bankkantoren. Door een deel van de distributie te concentreren bij de nieuw verworven eigen (bank)kantoren kan een aan zienlijke kostenreductie worden gere aliseerd. De relatief hoge operationele kosten van verzekeraars, onder ande re ten gevolge van de provisie-uitgaven voor de intermediairs, verminderen al dus. Banken van hun kant zien juist ad ditionele mogelijkheden voor de distri butie van bankprodukten via tussen personen, temeer daar de markt voor financiële dienstverlening geleidelijk veranderd is van een aanbieders- in een vragersmarkt. Handhaving of ver groting van het marktaandeel kan meer succesvol zijn door een actieve marktbewerking, bijvoorbeeld via de tussenpersonen. Het Nederlandse bankenlandschap Dit is de derde aflevering uit een serie artikelen over banken in Neder land en over de ontwikkelingen die zich in deze sector voordoen. De vorige afleveringen verschenen in augustus en november 1990. Totaal 39 45 32 28 9 10 17 13 3 4 Rabobank Interpolis Ook de Rabobankorganisatie is in zee gegaan met een verzekerings maatschappij. Nog voordat de liberali seringsronde plaatsvond, werd de be langstelling geuit en in mei 1990 werd het samengaan met verzekeraar Inter polis formeel een feit. Deze fusie past in het All Finanz-concept, waarvoor ook de Rabobank duidelijk heeft geko zen. De samenwerking met de Robeco Groep kan eveneens in dit verband worden gezien. Dat het Interpolisconcern als part ner uit de bus kwam, was voor nie mand een verrassing. De commerciële banden tussen beide instellingen wa ren al zeer nauw. In 1990 werd ruim 75% van de Interpolis-omzet gereali seerd via Rabobanken. Omgekeerd was ruim de helft van de verzekerin gen die de Rabobank verkocht, afkom stig van de Tilburgse verzekeraar. De coöperatieve grondslag van bei de instellingen maakte bovendien een vrij soepele integratie mogelijk. Het sa mengaan paste in de reeds langer be staande ideeën om (in ons land) een coöperatief platform voor financiële dienstverlening na te streven. Boven dien kon een ingewikkelde, openbare aandelenruil-transactie achterwege blijven. Een wilsovereenstemming van de leden/aandeelhouders was vol doende om het samengaan te realise ren. Belangrijkste doel van de vernieuw de samenwerking is het vergroten van de slagkracht bij het ontwikkelen van geïntegreerde bank-verzekeringspro- dukten. Naast de verbetering van het bestaande produktenpakket wordt er op het moment bijvoorbeeld gedacht aan een nieuwe lijfrentekoopsompolis, waarvan een deel van de premie wordt belegd in plaats van gespaard. Dat is een typisch voorbeeld van een produkt waarin spaar-, verzekerings- en beleg gingselementen zijn gecombineerd en waarbij zowel de middelen als de op brengsten 'in eigen huis' blijven. Het efficiënter benutten van de be staande distributiekanalen was ook een argument om te fuseren. In het oude samenwerkingsverband speelde het unieke, uitgebreide vestigingennet van de Rabobankorganisatie reeds een belangrijke rol in de Jistributie van verzekeringsprodukten. In de nieuwe constellatie wordt gewerkt aan verdere verbetering van het administratieve systeem dat Interpolis en de aangeslo ten Rabobanken koppelt. Met behulp van dit zogenaamde Assurantie Be- middelings Model (ABM-systeem) kun nen standaardverzekeringen nog snel ler en eenvoudiger worden afgesloten en wordt de effectiviteit van de dienst verlening verder verhoogd. 'Een samenwerking van formaat', aldus Interpolis tijdens de algemene vergadering van Rabobank Neder land op 7 juni vorig jaar. 23 Rabobank 2/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 23