Het Nederlandse bankenlandschap verplichten premies te betalen) hebben in de loop van de jaren de traditionele bankbesparingen voor een aanzienlijk deel verdrongen. Met name voor het verkrijgen van spaarmiddelen kwamen banken en verzekeraars steeds meer als concurrenten tegenover elkaar te staan. Eén van de oorzaken van het terreinverlies van de banken is het fis cale regime. Het sparen voor de oude dag levert weliswaar belastingvoordeel op, maar de begunstigingen zijn na drukkelijk voorbehouden aan (de pro- dukten van) pensioenfondsen en le vensverzekeringsmaatschappijen. Door deze ongelijkheid in de con currentievoorwaarden hebben de ban ken een belangrijke middelenbron ge leidelijk zien opdrogen. Voldoende aanwas van spaarmiddelen is voor hen echter uiterst essentieel. Daaruit wordt immers een groot deel van de krediet verlening gefinancierd. Alhoewel in het kader van de 'Brede Herwaardering' (de wetgeving die de fiscale behandeling van oudedags- spaarprodukten regelt) al enige tijd volop discussies gaande zijn om de ongelijkheid te verminderen, wordt een snelle verandering niet voorzien. Van daar dat de banken in de tussentijd op zoek zijn gegaan naar andere wegen om de aanwas van de spaarmiddelen veilig te stellen. Een oplossing is gevonden in het samengaan met een verzekeraar. Zo wordt op indirecte wijze toegang ver kregen tot de groeiende markt van contractuele besparingen. Voorheen, toen banken en verzekeraars slechts commerciële bindingen hadden door eikaars produkten te verkopen, kregen de banken alleen de provisie-opbreng sten toebedeeld. De spaarmiddelen gingen naar de verzekeraar. In de nieuwe situatie komen zowel de provi sie-opbrengsten als de eigenlijke mid delenstromen ter beschikking van de zelfde organisatie. Distributiekanalen Een derde, maar zeker niet minder belangrijke reden voor de concentratie- golf binnen het bank- en verzekerings wezen is de effiëntere benutting van de bestaande distributiekanalen. Tradi tioneel bestaan er drie kanalen waar langs financiële produkten worden ver kocht. In de eerste plaats is er het fy sieke verkoopkanaal, de (bankkanto ren. Ook worden produkten afgezet via intermediairs (oftewel tussenpersonen, agenten; in de verzekeringsmarkt: as surantiemakelaars). Een derde kanaal is het gebruik van direct marketing: per brief en/of via de media worden pro dukten aangeprezen, de verkoop ge schiedt telefonisch of schriftelijk. In Ne- drs. J.M.A. Lommen Algemeen Economisch Onderzoek Er is een groeiende markt voor gecombi neerde bank-verzeke- ringsprodukten, bij voorbeeld in de sfeer van oudedagsvoorzie ningen. Temidden van de ingrijpende veran deringsprocessen mag niet worden vergeten dat Europa een proefgebied is voor de gehele financiële wereld. Zowel in de Verenigde Staten als in Ja pan geldt vooralsnog een strikt verbod op het samengaan van banken en ver zekeraars. Zo is in de Verenigde Sta ten de Bank Holding Company Act van kracht. Amerikaanse en op indirecte wijze ook buitenlandse instellingen die in de Verenigde Staten actief zijn, moeten een duidelijke keus maken voor of het bank- of het verzekerings bedrijf. All Finanz Waarom hebben banken en verze keringsmaatschappijen zoveel belang stelling voor elkaar? Op het eerste ge zicht lijkt de concentratiegolf slechts het resultaat van een modeverschijn sel. De partijen kiezen er veelal echter ook bewust voor om niet bij elkaar ach ter te blijven. Men wil niet het risico lo pen in een later stadium uit de boot te vallen of uiteindelijk tot een ongewen ste overname te worden gedwongen. Naast deze defensieve, uit lijfsbe houd ingegeven overwegingen zijn er uiteraard ook sterke argumenten die een offensieve strategie bepleiten. Eén daarvan is het feit dat de scheidingslijn tussen bancaire en verzekeringspro- dukten geleidelijk aan het verdwijnen is. Er is een groeiende markt voor ge combineerde bank-verzekeringspro- dukten. Een voorbeeld daarvan is de Spaar-Optimaalhypotheek. Daarnaast is, onder meer door ontwikkelingen in de bevolkingssamenstelling, ook steeds meer vraag ontstaan naar geïn tegreerde, financiële oudedagsvoorzie ningen, zoals de lijfrente-koopsompo lissen. Cliënten krijgen steeds meer be hoefte aan een integrale vorm van financiële dienstverlening. Adviezen over betalingsverkeer, sparen, beleg gen, vermogensbeheer, oudedags voorzieningen en verzekeringen wor den graag op één adres verkregen ('one-stop-shopping'). De financiële instellingen spelen in op dit veranderende behoeftenpatroon. De nieuwe strategie is er op gericht om vanuit één financiële instelling een zeer breed pakket van financiële pro dukten en diensten aan te bieden. In de Angelsaksische landen staat dit concept bekend als 'financial super- market'; in Duitsland wordt daarvoor de naam 'All Finanz' gehanteerd en in Frankrijk is in dit verband reeds enige tijd het begrip 'Bancassurance' inge burgerd. Door het samengaan van banken en verzekeraars (en eventuele aanver wante financiële instellingen, zoals be leggingsfondsen) kunnen synergie- effecten worden gerealiseerd. Kennis en ervaring worden gecombineerd om bestaande produkten te vernieuwen. Nieuwe produkten kunnen bovendien beter, sneller en vooral ook goedkoper worden ontwikkeld en verkocht. Spaarmiddelen Maar er is meer. Contractuele be sparingen bij verzekeraars (die ont staan als mensen zich met het oog op een pensioen of levensverzekering

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 22