De Lage Landen geeft inhoud aan 'partnership' Interview Er zijn nogal wat financiële instellingen die leasing- en factoring-produkten aanbieden. Maar ondanks de zware concurrentie is De Lage Landen, volle dochter van de Rabobankorganisatie, ervan overtuigd haar sterke positie in deze markten verder te kunnen verstevigen. Creatief omgaan met de wensen en belangen van de cliënt, die bij voorkeur als partner wordt gezien, is daarbij een belangrijk uitgangspunt. Dat blijkt uit een gesprek met algemeen directeur A.G.N.M. Toebosch aan de vooravond van de opening van het nieuwe hoofdkantoor van De Lage Landen. 'Het partnership met onze cliënt uit zich in creativiteit, zorgvuldig heid en contiuïteit', al dus algemeen direc teur Toebosch van De Lage Landen. 'Waterzuiveringsinstallaties, dat is misschien best een aardig voorbeeld', begint Toebosch zijn uitleg van het be grip co-design oftewel het samen met een ondernemer vinden van een on derscheidend extra voor diens produk- ten. 'Als je als bedrijf vervuild afvalwa ter produceert, moet je daarvoor aan de gemeenschap zuiveringslasten be talen. Kun je de vervuiling terugdrin gen, dan betaal je minder. Het kan dus alleen al uit financieel oogpunt interes sant zijn om een zuiveringsinstallatie te plaatsen. Maar het vergt wel een forse investering. Samen met een leveran cier van die installaties doen we het nu anders. Er is een model ontwikkeld, waarbij de leasetermijnen en de be sparing op de zuiveringslasten elkaar in evenwicht houden. Er zijn op deze manier al verschillende van die instal laties geplaatst, zo'n financiering met gesloten beurzen spreekt aan.' Co-design wordt naar het oordeel van De Lage Landen een trend in een situatie waarin produkten en diensten steeds meer op elkaar gaan lijken. 'Misschien zijn die waterzuiveringsin stallaties van onze cliënt niet beter of slechter dan van zijn collega, maar door de wijze waarop hij ze beschik baar stelt, kan hij zich in de markt on derscheiden en profileren.' Op deze aanpak, waarop ook het etiket 'vendorfinanciering' kan worden geplakt, zijn tal van varianten mogelijk. Ook internationaal heeft De Lage Lan den hier al ervaring mee. 'Zo werken we in Engeland samen met de tracto renfabrikant Massey Ferguson. We hebben samen een joint venture opge richt; wij zorgen voor het geld en de administratieve verwerkingssystemen en zij leveren tegen een lage prijs de tractoren. De Britse boeren zijn goed af: ze huren een tractor voor een aan trekkelijk tarief en kunnen over twee jaar inruilen voor een nieuw model. De fabrikant vergroot zijn afzet, ook op langere termijn, en wij bereiken conti nuïteit in de financiering', aldus Toe bosch. Internationalisatie Een tweede trend waarin De Lage Landen kansen ziet voor haar toekom stig opereren, is de internationalisatie van het Nederlandse bedrijfsleven. 'Met het wegvallen van de grenzen worden de markten voor ondernemend Nederland groter en dat betekent per definitie ook voor ons meer mogelijk heden. Wij verwachten dat die nieuwe mogelijkheden zich met name zullen voordoen bij het middenbedrijf en bij het kleine grootbedrijf, dus dan heb je het over de bedrijven met 10 tot 250 werknemers. Dat zien wij als de be langrijkste doelgroep voor de interna tionale bediening.' Toebosch noemt nog een derde ontwikkeling waarop De Lage Landen inspeelt: het toenemend belang van elektronische gegevensuitwisseling. 'Je ziet dat nu al op het gebied van factoring. We krijgen de debiteuren overzichten niet meer op papier, maar er worden door de cliënt hele bestan den overgeseind. En als we bijvoor beeld in Frankrijk een vordering heb ben geïnd, dan kunnen we dat de cliënt in Nederland op hetzelfde mo ment laten weten. Als je in staat bent om mee te gaan met het tempo dat veel ondernemers zich hebben opge legd in de sfeer van de geautomati seerde gegevensuitwisseling, dan neem je een relatieve voorsprong op je mede-aanbieders.' Bij De Lage Landen beseft men dat er ook ontwikkelingen aan de gang zijn, die niet bij voorbaat als kans te typeren zijn. Zo zijn er de plannen in Europees verband om de regels voor produktaansprakelijkheid verder aan te scherpen. Voor leasemaatschappijen zou dit kunnen betekenen dat zij aan sprakelijk worden gesteld als een ge- leased object mankementen vertoont. In de leasewereld zorgt dit voor de no dige onzekerheden. Ook constateert men dat er nu en in de komende tijd fors geïnvesteerd zal moeten worden. Investeringen in men sen, in hoog gekwalificeerd personeel, en in middelen, met name in automati sering. Verder is duidelijk dat -zowel door branchevervaging als door het wegvallen van de grenzen- de concur rentie sterk zal toenemen. Onderscheidend karakter In de markt voor leasing en facto ring is dus sprake van een toenemend aantal aanbieders, maar bij De Lage Landen is men ervan overtuigd in dit geweld goed overeind te kunnen blij ven. Toebosch gaat er eens goed voor zitten om toe te lichten waarin de Rabobank-dochter zich onderscheidt van de concurrentie. 'Er zijn zeker vier aspecten die een belangrijke rol spelen. Op de eerste plaats noem ik partnership. Die term kom je vaker tegen, maar wij willen toch een specifieke inhoud geven aan de relatie met de cliënt. Dat uit zich -en ik zeg niet dat we altijd succes heb ben- in creativiteit, zorgvuldigheid en continuïteit. Het gaat er om samen met een on-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 16