Haar uitgebreide bibliotheek is vrij toe gankelijk en veel informatie is (nog) kosteloos verkrijgbaar. Binnen de EVD, met tal van specia listen op de diverse aandachtsgebie den, fungeert het zogenaamde EVD- informatiecentrum als centrale vraag baak (tel. 070-3798811). De werkwijze is gebaseerd op het principe: een be drijf heeft een vraag en wil daar snel een goed antwoord op hebben, zonder eindeloos doorverbonden te worden binnen een groot ambtenarenapparaat. De promotie-activiteiten betreffen met name deelname aan buitenlandse beurzen, collectieve zakenreizen, mis sies en branchepresentaties. Per ka lenderjaar wordt door de EVD, in nauw overleg met onder meer branchever enigingen, het zogenaamde Actiepro gramma samengesteld. Hierin vindt het bedrijfsleven de op het buitenland gerichte promotionele activiteiten. De EVD neemt een deel van de kosten van zulke acties voor haar rekening, waardoor deelname voor met name de kleinere (beginnende) exporteurs be taalbaar wordt. Presentatie in het buitenland Beursbezoek en beurspresentatie leveren vaak veel informatie op, bij voorbeeld over de lokale markt, de prijsstelling en de concurrentie. De hiervoor besproken deelname aan bui tenlandse beurzen, met name buiten de EG, wordt vaak gecoördineerd door het Nederlands Centrum voor Han delsbevordering, kortweg het NCH in Den Haag. Het NCH regelt Nederland se tentoonstellingen en deelname aan handelsbeurzen in het buitenland. Daarbij adviseert ze de ondernemers ten aanzien van de beurs, de presen tatie, het transport en de follow-up bij concrete belangstelling. Eind 1990 is het NCH een samen werkingsverband aangegaan met de RAI, het MECC (Maastricht) en de Ko ninklijke Jaarbeurs. Uiteraard met het oog op schaalvergroting in het open Europa na 1992. Binnen het kader van het NCH opereren tevens een aantal Kamers en instituten die zich op de ex portbevordering naar afzonderlijke lan den of landengroepen buiten Europa toeleggen. De banden met diverse Europese landen hebben vorm gekregen in zelf standige tweelanden-Kamers, zoals de Nederlands-Duitse Kamer van Koop handel. Deze Kamers (ze zijn er ook voor België, Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje, Oostenrijk, Zwitserland en de USA) zijn nauwelijks vergelijkbaar met de 36 regionale Nederlandse Kamers van Koophandel. Deze tweelanden- Kamers hebben leden, voor wie de be treffende Kamer diensten verricht te gen betaling. Niet-leden kunnen ad- hoc ook diensten afnemen, uiteraard tegen een hoger tarief dan de leden. De activiteiten van deze Kamers verschillen onderling, mede afhankelijk van het land waarom het gaat, maar veelal betreft het marktonderzoek, het traceren van handelspartners en juri disch advies over cont(r)acten. Overi gens zijn zij alle gevestigd in de landen zelf en hebben ze daardoor veelal een uitstekend overzicht over de betreffen de markt, de lokale omstandigheden en de distributiekanalen. In Den Haag beschikken de Kamers over een steun punt in het Holland Trade House aan de Bezuidenhoutseweg 181. Informatie van exportbevorderaars Naast de reeds besproken instan ties in Nederland zijn nog tal van ande re organisaties actief bij het bevorde ren van de Nederlandse export. Te noemen zijn de branche-organisaties en produktschappen, die veelal ge meenschappelijke promotie-activiteiten opzetten. Gewoonlijk beschikken deze organisaties over praktische commer ciële informatie over markten en moge lijkheden op hun specifieke gebied. Fenedex (Federatie voor de Neder landse Export) in Den Haag vervult een aparte functie. Deze instelling geeft ad viezen, mede op grond van de export ervaringen van haar leden, en organi seert tal van cursussen en seminars (zie ook het artikel op pagina 14). Naast deze specifieke export- en branchegerichte organisaties wordt bij voorbeeld ook door het KNOV gewerkt aan een bundeling van kennis en man kracht op het gebied van export. Maar ook de Stichting Kleinnood, waarvan Rabobank Nederland één van de hoofdsponsors is, biedt ondernemers praktische raad en daad. Dit gebeurt via de kennis en kunde van haar con sulenten, (voormalige) vakexperts uit het bedrijfsleven. Ondernemers met algemene vra gen over de ontwikkelingen rondom 'Europa 92' kunnen te rade gaan bij het Bureau Nederland van de Commis sie van de Europese Gemeenschap pen in Den Haag. Met detail-vragen kan men zich wenden tot de EG-ad- viescentra voor Ondernemingen in Diemen en Helmond. Naast de min of meer officiële in stanties zijn er in Nederland en daar buiten tal van particuliere adviesbu reaus gevestigd. Een enkel voorbeeld maakt duidelijk dat zich in deze hoek nuttige en wellicht onvermoede hulp en informatiebronnen bevinden. Zo is in Gemla (Zweden) het Nederlandstali ge adviesbureau Market-Link geves tigd, dat zeer praktisch behulpzaam kan zijn bij de exportaanpak naar Scandinavië. Het Export Service Cen trum in Arnhem heeft expertise met be trekking tot Zuid- en Oost-Europa. Ook in Arnhem werkt een jurist-ingenieur, die de technische en juridische aspec ten van het zakendoen met bijvoor beeld Duitsland uitstekend kan rege len. En dan is er in Rotterdam het Insti tuut voor Commerciële Beleidsvor- Vervolg op pagina 30 Ondernemers met ex portplannen hoeven hun weg in het buiten land niet alleen te vin den. Tal van exportin stanties willen behulp zaam zijn. M.J.B. Hermans Marketing en Produktontwikkeling Buitenland

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 13