Interview de bank zal beïnvloeden. 'De relatief hoge rente die we al geruime tijd heb ben, zorgt voor aanmerkelijke ver schuivingen in de samenstelling van de toevertrouwde middelen. Nagenoeg de hele groei van de middelen is het afgelopen jaar gerealiseerd in het seg ment deposito's. De gemiddelde ver- krijgingsprijs is daardoor behoorlijk ho ger geworden met een druk op de ren temarge als gevolg', licht Wijffels toe. 'Al met al zal het dit jaar een hele hijs worden om de resultaten van 1990 te overtreffen. Dus wat dat betreft kondigt 1991 zich aan als een relatief moeilijk jaar.' Drie blokken De afgelopen periode werd geken merkt door forse bewegingen in de fi nanciële wereld, waarvan de fusies NMB-Postbank (inmiddels gevolgd door het fusieplan met Nationale Ne derlanden) en AMRO-ABN uiteraard de meest sprekende resultaten waren. De Rabobankorganisatie zat, zo werd hiervoor al aangegeven, ook niet stil. Zijn er de komende tijd nog meer van dergelijke ingrijpende ontwikkelingen te verwachten? 'Dat is moeilijk te zeggen, maar ik voorzie verder geen echt heel grote bewegingen. Na de indikking tot drie sterke partijen is een grote fusie in Ne derland niet echt meer denkbaar. Wel is te verwachten dat nu nog zelfstandi ge banken en verzekeraars zich bij één van deze drie blokken zullen aan sluiten. In vergelijking met de twee an dere grote banken zijn wij in de mark ten die voor ons van belang zijn -met uitzondering van de wholesalemarkt- groot genoeg,' aldus de hoofddirectie voorzitter. 'Als we ons werk goed blijven doen en met name onze kosten beheersen, dan kunnen we de strijd zonder enige twijfel aan. We moeten diensten leve ren van een kwaliteit die aan de maat staven van de markt voldoet en tegen kostenniveaus die hooguit gelijke tred houden met de andere partijen. Bij voorkeur moeten de kosten, dat is een basis van de coöperatieve onderne mingsvorm, zelfs lager liggen. Zo be zien is de uitdaging die voor ons ligt in de vroege jaren negentig, toch bepaald niet gering.' Met name het afgelopen jaar heeft de Rabobank niet onder stoelen of banken gestoken dat zij zich sterker wil profileren op de wholesalemarkt, als aantrekkelijke partner voor grote be drijven en kapitaalmarktpartijen. 'Rabobank Nederland is natuurlijk al decennia lang actief op dit terrein. Wij bedienen van oudsher de grote coöpe raties. En dat zijn gewoon moderne, grote ondernemingen die op een hoog niveau bediend willen worden. En daar hebben ze groot gelijk in. Zij vragen dus elektronische bankdiensten, ver schillende vormen van kredietverle ning, een efficiënt betalingsverkeer. Dat noopt ons tot het doen van forse investeringen, in mankracht en in sys temen. En dan is duidelijk dat de in vesteringen via alleen die klassieke doelgroep niet rendabel te maken zijn. Dus ligt het voor de hand dat je je ex pertise ook elders aanbiedt. Bij de grote bedrijven valt een toe nemende belangstelling te signaleren voor deze bank. De fusie ABN-AMRO doet nogal wat bedrijven deze kant op kijken, omdat men alternatieven zoekt. Het is logisch dat wij daar op ingaan, ook al omdat een sterk Centraal Bank bedrijf betekenis heeft voor de aange sloten banken.' Wijffels geeft voorbeelden van die betekenis: 'Veel vernieuwingen worden eerst toegepast in de dienstverlening aan grote bedrijven, maar komen ver volgens ook beschikbaar voor de cliën ten van de plaatselijke banken. Daarbij komt dat veel leden/ondernemers van de aangesloten banken opereren in het krachtenveld van de grote bedrijven, bijvoorbeeld als toeleveran cier. Ook in dat licht vullen de centrale wholesalebank en het lokale bankbe drijf elkaar goed aan. Verder is het voor de beeldvorming van de organisa tie goed als we ook door het topseg ment van de bedrijven als een serieu ze bank gezien worden.' Zes maal 'triple-A' Stond het bancaire jaar 1990 in Ne derland met name in het teken van de fusies en de samenwerkingsverban den, wereldwijd kwamen banken niet het minst in het nieuws door verliezen en andere problemen. 'Helaas is de kwaliteit van het inter nationale bankwezen de laatste tijd in derdaad sterk achteruit gegaan. In Amerika heeft dat vooral te maken met de wijze waarop men in de jaren tach tig heeft geopereerd. Kijk, wij hebben door de jaren heen een beleid gevoerd dat is gericht op continuïteit in een re latie. Dat past bij onze identiteit en wij hebben daar ook uitstekende ervarin gen mee. Dus dat blijven we ook zo doen. In Amerika dachten nogal wat ban ken daar anders over. Die gaven meer aandacht aan het sluiten van individu ele transacties dan aan de relatie tus sen bank en klant. Voorbeelden zijn het toepassen van junk bonds, het fi nancieren van grote onroerend goed projecten. Nu de conjunctuur terug loopt, ontdekken zowel de bedrijven als de banken de risico's van zo n aan pak. In Japan is de solvabiliteit van het bankwezen sterk aangetast als gevolg van het enorme groeistreven van de afgelopen tijd en door een waardever mindering van een deel van het eigen vermogen. Dat laatste heeft te maken met de aandelenkoersen daar die na een periode van enorme stijging inmid dels sterk zijn ingezakt', analyseert Wijffels de ontwikkelingen in het inter nationale bankwezen. 'Zulke ontwikke lingen maken het actief zijn in het inter nationale bancaire bestel wel wat risi covoller. Wij hebben dan ook bepaalde maatregelen getroffen om die risico's te kunnen beheersen.' Door de malaise zijn diverse buiten landse banken hun topwaardering van de zogenaamde 'rating agencies' kwijt geraakt. Op dit moment zijn er wereld wijd nog maar zes banken die door de drie meest gerenommeerde beoorde lingsinstituten met 'triple-A' worden be oordeeld. De Rabobankorganisatie hoort bij die zes. 'Als je ziet welke ban ken de afgelopen tijd deze status ver loren hebben, dan is geen enkele bank voor de toekomst zeker van deze top waardering. Als we die status willen behouden, moeten we de komende ja ren de nodige inspanningen blijven le veren om aan de gestelde criteria te voldoen. En ook hier noem ik dan weer kostenbeheersing.' Maatschappelijk debat De Rabobankorganisatie staat niet op een eiland, maar opereert midden in de maatschappij. Het afgelopen jaar is dat duidelijk gebleken, waar de coö peratieve bank een aantal malen in dringend werd aangesproken op haar maatschappelijke verantwoordelijk heid. 'Het is bij uitstek een kenmerk van een open samenleving dat gedragin gen van individuen, maar ook van be drijven onderwerp zijn van debat. Ge dragen ondernemingen zich volgens de normen die gelden in deze samen leving? Daarbij spelen ook opvattingen een rol die slechts leven bij delen van de bevolking. Niet altijd is er een vaste normatiek; die ontstaat juist in het maatschappelijk debat over gedragin gen en verschijnselen.' Wijffels vervolgt: 'Ik heb er niet de minste moeite mee dat grote maat schappelijke instituten, zoals wij er één zijn, van buitenaf bekeken worden op hun functioneren in de samenleving. Daarbij komt dat wij onszelf zien als een instituut met een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dat betekent dat wij gevoelig en toegankelijk zijn voor zo'n maatschappelijk debat. Dat soort 8 Rabobank 1/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 8