onderstreept Interpolis dat systema tisch risicobeheer ook voor agrarische ondernemers een eerste vereiste is. De keuze van het verzekeringspak ket is naar het oordeel van de Tilburg- se verzekeraar slechts één van de ele menten bij het beheersen van risico's. Agrarische ondernemers dienen eerst een antwoord te geven op vragen als: welke preventieve maatregelen kan ik treffen, welke risico's kan ik voor eigen rekening nemen en wat doet de over heid voor mij in de vorm van sociale verzekeringen? Een eerste stap is het beperken van risico's door het treffen van voorzorgs maatregelen. In de Interpolis-brochure worden voorbeelden gegeven van wat er op het gebied van preventie moge lijk is. Een deel van de maatregelen richt zich op de bescherming van 'have en goed': het veilig opstellen van ver warmingsapparaten, het aanbrengen van stormvaste constructies e.d. Maar ook de inkomens- en be staanszekerheid van het agrarisch ge zin kan met preventieve maatregelen worden vergroot. Hierbij kan bijvoor beeld worden gedacht aan het lidmaat schap van een bedrijfsverzorgings- dienst of aan het treffen van goede fi nanciële regelingen voor meewerken de gezinsleden. De bestaanszekerheid van de agrarische ondernemer en zijn gezin wordt voor een deel gewaar borgd door regelingen van de overheid in de vorm van sociale verzekeringen. Voor een deel, wordt in de brochure benadrukt, omdat de overheidsvoorzie ningen slechts gericht zijn op het hand haven van een bestaansminimum. Ook als alle mogelijke voorzorgs maatregelen zijn getroffen en als de basisvoorzieningen van de overheid in de overweging worden betrokken, blij ven er nog forse risico's over. In een aantal gevallen is er een wettelijke ver plichting om een verzekering te sluiten, maar voor het overige zal een onder nemer zelf moeten bepalen welke ver zekeringen in de eigen bedrijfssituatie onmisbaar danwel gewenst zijn. De uitgave 'Visie op agrarische risico's' helpt bij het maken van die afwegin gen. Voorlichting over voedsel en voedingsmiddelenproduktie De consument toont een toenemen de belangstelling voor de kwaliteit van het voedsel dat hij krijgt voorgescho teld. Ook de wijze waarop voedings middelen worden geproduceerd, staat in de aandacht. Om tot een afgewogen oordeel te kunnen komen, is het van belang dat de consument over vol doende, juiste informatie beschikt. Dit gegeven was aanleiding voor de Stich ting Maatschappij en Onderneming (SMO) om het project 'Nederland, Voe- dingsland' op te zetten. De uitingen van dit project bereiken het publiek op dit moment met name via het televisiescherm. Wekelijks staat de spelshow 'Tien in de pan' in het te ken van 'Nederland, Voedingsland', terwijl begin deze maand gestart werd met de uitzending van zes documen taires onder de verzameltitel 'Begane grond'. Maar niet alleen de tv speelt een rol in de campagne, die tot doel heeft het bewustwordingsproces over zo veel mogelijk aspecten van voeding en voedselproduktie te bevorderen. Andere uitingen zijn onder meer les pakketten voor het onderwijs, minisym posia en enkele congressen. Een belangrijk onderdeel van de campagne vormen voorts enkele tien tallen regionale bijeenkomsten over biotechnologie. Bij de produktie van voedingsmiddelen komen deze nieuwe technologische ontwikkelingen steeds duidelijker in beeld, maar meer nog dan bij andere aspecten van voeding wordt een goede oordeelsvorming op dit punt belemmerd door onwetend heid. Bij de organisatie van de regiona le bijeenkomsten wordt samengewerkt met onder meer de Stichting voor Pu blieksvoorlichting over Wetenschap en Techniek (PWT). Op die manier is aan sluiting gevonden bij een project van PWT, dat erop gericht is een breed pu bliek genuanceerd te informeren over biotechnologie. Aan zowel het SMO-initiatief als het biotechnologieproject van het PWT is een aanzienlijke bijdrage toegezegd uit het Projectenfonds van de Rabobank- organisatie. Via dit fonds worden acti viteiten ondersteund die een algemeen economisch belang dienen en die ten goede komen aan leden van de bank. Projecten die leiden tot een juiste beeldvorming over de kwaliteit van voeding en over biotechnologie vol doen nadrukkelijk aan deze criteria. Terug in Leipzig Sinds begin deze maand beschikt de Rabobankorganisatie -via haar Duitse dochter ADCA-BANK AG- over een vestiging in het gebied van de voormalige DDR. Het kantoor is ge huisvest in het World Trade Center in Leipzig en zal met name actief zijn in de deelstaten Sachsen, Sachsen-An- halt en Thüringen. De bestaande ADCA-vestigingen in Hamburg en Ber lijn hebben hun dienstverlening uitge breid naar de (Oostduitse) deelstaten Meclenburg-Vorpommern, respectieve lijk Brandenburg/Berlijn. Het zwaartepunt van de in het oos telijk deel van de Bondsrepubliek te ontwikkelen activiteiten ligt op de finan ciering van de agribusiness en de daaruit voortvloeiende handelsstro men. Ook het MKB vormt een belang rijke doelgroep. Cliënten van de Rabo bankorganisatie kunnen een beroep doen op de drie ADCA-kantoren voor ondersteuning en advisering bij hun contacten met relaties uit de voormali ge DDR. Met de vestiging in Leipzig is de ADCA-BANK terug in de stad waar zich bijna een eeuw lang, tot de onteigening in 1945, de hoofdzetel van deze bank bevond. IU januari

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 4