Vervolg van gelijks op de veilingtribune zit - werken pagina 17 in totaal 55 mensen bij de exporteur. Bij de start van de activiteiten op Engeland in 1985 werd één vrachtauto van bescheiden omvang ingezet. Nu gaan er wekelijks twaalf grotere wa gens 'de plas' over. Daarmee is vol doende aangegeven dat Heemskerk een wezenlijke bijdrage levert aan de Nederlandse export naar het Verenigd Koninkrijk. Dat vond ook de Neder lands-Britse Kamer van Koophandel, die beslist over toekenning van de jaarlijkse 'Anglo-Dutch Awards tor En terprise'. Eind vorig jaar mocht Heems kerk in Londen de tweede prijs in de categorie grote ondernemingen in ont vangst nemen. Het succes van de Rijnsburgse ex porteur is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan promotionele activitei ten - ook die van andere instanties, zoals het Bloemenbureau Holland - en aan de goede relaties met de Britse af nemers. 'Juist in de bloemenhandel, waar je werkt met bederfelijke produk- ten, is het vertrouwen tussen afnemer en leverancier voorwaarde voor een langdurige relatie', stelt Heemskerk vast. 'Daar besteden we veel aandacht aan, bijvoorbeeld door het geven van adviezen aan de winkeliers. In het be gin zagen we dat de bloemen vaak in een hoekje van de winkel stonden. We hebben toen laten zien dat een buiten presentatie zorgt voor meer verkoop. Verder merkten we dat er veel onbe kendheid was over de verzorging van bloemen en planten, dus geven we ook daarover voorlichting.' Klanten naar Nederland Heemskerk is niet bang om bij de promotionele activiteiten fors uit te pakken. Zo organiseerde hij al in 1986 in Southampton een grote design show, waar veel Britse bloemisten te zien kregen wat er met bloemen alle maal mogelijk is. En twee jaar geleden werden 160 klanten van Heemskerk in Nederland uitgenodigd om via bezoe ken aan onder meer veilingen, de Na tionale Bloemenvaktentoonstelling en een sprankelende bloementheater- show inspiratie op te doen. Veel ideeën die tijdens deze trip werden overgebracht, worden nu door de Brit se detaillisten toegepast. Heemskerk is optimistisch over de toekomstmogelijkheden van zijn be drijf. Als mogelijke knelpunten noemt hij het kunnen blijven aantrekken van vakbekwame en vooral gemotiveerde medewerkers en het voldoen aan de milieu-eisen. 'Begrijp me goed, ik ben voor het milieu. Mijn kinds kinderen moeten ook leven. Ik wil er alles aan doen, maar je moet wel weten wat je moet doen. De overheid geeft geen enkele duidelijkheid over wat ze willen. Je hebt geen zekerheid. Het kan na tuurlijk niet dat je nu een half miljoen investeert en er over twee jaar weer heel andere eisen zijn.' Voor wat betreft de toekomst denkt Heemskerk niet alleen aan het verder uitbouwen van de bestaande markten. 'Ik kijk ook naar Oost-Europa. Daar zit ten ze economisch nu nog behoorlijk aan de grond, maar als we ze voldoen de helpen dan zijn daar straks zeker mogelijkheden. Als je ziet, wat er nu al naar de DDR toegaat.... Ik zie het wel positief in RC Vervolg van pagina 21 barrières tussen de EG-landen biedt vervolgens een venster op vergroting 1 van het afzetgebied, waardoor een groter draagvlak mogelijk wordt voor de hogere onderzoek-, ontwikkelings- en marketingkosten. Uit de VS weten we dat daar de marktleiders het meest succesvol en winstgevend zijn. Om deze positie te bereiken streeft men in eerste instantie merkdominantie voor een produkt in een regio na en vervolgens voor de gehele VS. Zonodig vindt uitruil van bedrijven of merken plaats, onder het motto: 'beter een smalle produkten- range met merkdominantie dan een brede zonder marktmacht'. In Europa is een vergelijkbare trend merkbaar, zij het dat we hier nog aan het begin staan. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat nog pas 10% van de grote Europese concerns aanwezig is in de vijf grootste EG-landen. Ondernemingen kunnen op eigen kracht nieuwe markten veroveren, ze kunnen ook fuseren of bedrijven over nemen. In de afgelopen jaren is een golf van fusies, overnames en strategi sche allianties op gang gekomen. Al leen al in de laatste twee jaar vonden er in de EG 400 fusies en overnames plaats! De mogelijkheden die onderne mingen hebben om marktmacht te re aliseren, worden natuurlijk sterk be- j paald door de huidige omvang en de vermogenspositie. Middelgrote, grote en multinationale ondernemingen die al een sterke posi tie in één of enkele markten hebben, kunnen in eigen land bedrijven met eenzelfde of een aanvullend produk- tenpakket en met sterke marktposities benaderen. Dat biedt de mogelijkheid om de bedrijfsfuncties te herstructure ren op basis van de nieuwe schaal grootte en hierdoor de kostenverhou- dingen te optimaliseren. Voorts kan zo door een (middel)groot bedrijf een ster ke uitvalsbasis gecreëerd worden voor een volgende expansie in een ander Europees land. Multinationale onder- nemingen kunnen bovendien gelijktij dig met de geschetste strategie sterke merken of bedrijven in andere landen overnemen. Er zijn dus voor bedrijven in vele grootteklassen mogelijkheden om on- j derscheidende posities in de markt te j realiseren. Ook kleinere bedrijven heb ben in een aantal gevallen mogelijkhe den om in een beperkte markt een unieke positie te ontwikkelen. 30 Rabobank 1/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 30