Weiling's Vleesprodukten een familiebedrijf dat ooit door Coveco werd overgenomen en waarvan de naam nog bestond als exportmerk. Directeur J.C. Carsouw kan terug zien op een geslaagd eerste jaar. Met enthousiasme gaat hij verder op de in geslagen weg, waarbij natuurlijk ook het aanstormende Europa een rol speelt. 'Toch is export een apart ver haal. We hebben door de structurele overcapaciteit in ons eigen land de handen vol aan goed ingerichte, eco nomisch verantwoorde produktielijnen waarbij de traditionele rookworst onze assortimenten nog steeds dominant aanvoert', stelt Carsouw vast. 'Smaakpatronen spelen een grote rol op de vleeswarenmarkt. In Neder land, maar zéker in het buitenland, is dat zelfs regionaal sterk aan de orde. De specifieke produktiemethoden van bijvoorbeeld Parma-ham kunnen nooit voldoende winstgevend in onze lijnen worden ingebouwd, nog afgezien van de omstandigheid of wij ertoe in staat zouden zijn. We maken het nooit lek kerder, denk ik, dan de Italiaan zelf. En dat gaat ook op voor de vele soorten Duitse en Zwitserse 'schinken', om er nog maar eens een paar te noemen. Ons export-assortiment zou veel te di vers worden. Momenteel zetten we onze produk- ten voor 80% af in het binnenland, de rest gaat de grenzen over. Voorname lijk naar België, Groot-Brittannië en Duitsland. Vooral in dit laatste land is trouwens ook al een enorm binnen lands aanbod. Maar natuurlijk zien we wel uitbreidingsmogelijkheden. Neem de Britse markt, daar wordt 'smoked sausage' op hoge prijs gesteld. Verder wordt er in overleg met andere bedrij ven gewerkt aan een nationaal export pakket voor Duitsland, waarin een as sortiment kwalitatief zeer goede pro- dukten wordt samengebracht', aldus Carsouw. Consument en onderzoek De afnemer kan door het ruime aanbod nogal wat eisen stellen. De verovering van schapruimte in de le vensmiddelenbranche heeft alleen dan kans van slagen als de factoren prijs en kwaliteit in de juiste balans liggen. Daarom hanteert Weiling's een continu consumentenonderzoek als belangrijke graadmeter. Directeur Carsouw over Hoy: 'Wij gaan uit van een kwaliteit die minimaal zo goed moet zijn als die van het pro- dukt van onze naaste concurrent of van de marktleider. Zodra die kwaliteit, of beter, is bereikt, krijgt ons produkt het predicaat 'Hoy delicatesse'. Dat krijgt vorm als vignet op de verpakking. De consument stelt mededelingen op de verpakking steeds meer op prijs. Men geeft gaandeweg meer geld uit aan betere produkten. Gezondheid is een 'hot item'; er wordt gelet op een laag zoutgehalte en weinig vet in de recepturen. Dat alles past ons prima, wij komen aan al die wensen tege moet. Wij hanteren de meer ambachte lijke produktiemethoden; wij roken bij voorbeeld nog echt boven hout en onze 'velletjes' zijn puur natuur. Daar door zijn wij soms arbeidsintensiever bezig dan anderen en dus soms wat duurder.' Breed assortiment Weiling's onderscheidt drie grote produktielijnen: rookworst, boerenmet worst en knakworst. De omzet van rookworst is bepaald indrukwekkend. De winterkost, waarop wij Nederlan ders gek zijn, zorgt soms voor een om zet van een half miljoen stuks per week en dan mag je nog niet eens zeggen dat een Nederlander een typi sche worsteter is. Het worstenassorti ment van Weiling's wordt zowel vers geleverd als verpakt, vacuum in blis ters of in blik. Alle verpakkingen zijn gegarandeerd milieuvriendelijk; de grondstoffen bevatten geen pvc, kleur stoffen zijn uit den boze. Naast de drie grote 'worstenlijnen' is er sprake van een uitgebreid pakket snijvleeswaren. Varkensvlees is als grondstof hiervoor veruit favoriet. Rundvlees volgt op eerbiedwaardige afstand als smakelijke tweede. Die volgorde geldt in feite voor de totale vleesconsumptie in Nederland (zie ook de tabel). Er werken bij Weiling's in Borculo 165 mensen in vaste dienst. In het rookworsten-seizoen stijgt het aantal naar ruim 200 werknemers en -neemsters. In hagelwitte kledij, temid den van blinkende roestvrij-stalen ma chinerieën produceren zij een assorti ment vleeswaren dat beantwoordt aan de wens van de consument. De kwaliteit wordt mede gewaarborgd doordat Coveco nog steeds de belangrijkste grondstoffenle- verancier is. Coveco kent precies de herkomst van het vlees; zij kan het vol gen 'van fok tot snit'. Weiling's maakt dankbaar gebruik van deze Integrale Keten Bewaking (IKB). Daardoor weet men bij Weiling's precies wat voor vlees men in de kuip heeft. JO Huishoudelijke consumptie vlees in Nederland (1989) Per huishouden Per persoon Vlees 54,12 kg 21,91 kg waarvan: - varkensvlees 17,64 kg 7,14 kg - rundvlees 8,40 kg 3,40 kg - gehakt 11,24 kg 4,55 kg - panklaar 8,56 kg 3,47 kg - snacks 3,36 kg 1,36 kg - rookworst 1,96 kg 0,79 kg - paardevlees 0,60 kg 0,24 kg - kalfsvlees 0,16 kg 0,06 kg - lams/schapevlees 0,16 kg 0,06 kg - overige 2,04 kg 0,83 kg Vleeswaren 19,60 kg 7,92 kg Pluimvee 10,84 kg 4,40 kg Bron: PVV Weiling's directeur Carsouw: 'Men geeft gaandeweg meer geld uit aan betere produk ten'. 23 Rabobank 1/91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 23