Welling's weet precies wat voor vlees het in de kuip heeft Welling's Vleesprodukten De markt voor vlees en vleesprodukten is er één van een ongekend felle concurrentie. Nederland telt praktisch net zoveel produktiebedrijven als er afnemende verkooporganisaties zijn. Behalve dat geavanceerde verwerkingsmethoden belangrijk zijn, ligt het voor de hand dat de kwaliteit van de produkten alle aandacht behoeft. Welling's BV in Borculo, de zelfstandige werkmaatschappij voor vleeswaren van Cebeco Handelsraad, let daarbij zowel op de wens van de consument als op de kwaliteit van de belangrijkste grondstof, het vlees. Rookworst, boeren metworst en knak worst zijn de drie be langrijkste produkten van Welling's. Welling's Vleesprodukten BV in Borculo. Meer bekend zijn de merken Hoy en Limco. Het eerste is een con- sumentenmerk dat te vinden is in de detailhandelszaken, het tweede is vooral bekend bij grootverbruikers, zo als ziekenhuizen en verzorgingstehui zen, en in de horecasector. Naast deze eigen merken brengt Welling's zogehe ten 'private labels' op de markt die met name bij de grootwinkelbedrijven broe derlijk naast de Hoy-verpakkingen lig gen. Welling's is de verzelfstandigde voortzetting van de vleeswarendivisie van Coveco. Op grond van het besluit om zich te positioneren als onderne ming voor vers vlees heeft de coöpera tieve vee- en vleesafzetorganisatie Co veco haar activiteiten op het gebied van vleeswaren per 1 januari 1990 overgedragen aan Cebeco-Handels- raad, dat 90% van de Welling's-aande- len bezit. De ontwikkelingen op de markt, waar tot op de dag van vandaag veel kleinere produktiebedrijven werkzaam zijn. gaan meer en meer in de richting van krachtenbundeling. In een tijdsbe stek van drie tot vijf jaar zal een groot aantal kleinere bedrijven zijn zelfstan digheid verliezen of verdwenen zijn. De kleinschaligheid van produktielijnen wordt breed erkend als een minder ge wenste situatie voor gezonde marktpo sities. De wil tot samenwerking is alom aanwezig. Zeker ook bij Welling's, hetgeen al enkele dagen na de oprichting resulteerde in de overna me van de vleeswarenfabriek van de detailhandelsorganisatie 'De Vleesch- meesters'. Marketing Waar Coveco de vleeswarensector als een uiterst belangrijke industriële activiteit ziet, was specialisatie, zowel op het gebied van produktie- als van marketingtechnieken, een vereiste. Dat kon naar het oordeel van Coveco beter worden gerealiseerd via een overname van de vleeswarendivisie door Cebeco- Handelsraad. De naam Welling's was een historische keuze: afkomstig van

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 22