Boeren in Nederland in de jaren negentig - V- - v---a... - *-z Agrarische ontwikkelingen De agrarische sector in ons land is volop in beweging en dat zal de komende jaren zeker zo blijven. Voor een belangrijk deel is dat toe te schrijven aan ontwikkelingen in de omgeving waarin boeren en tuinders functioneren. Daarbij valt te denken aan het Europese landbouwbeleid, de invloed van het milieubeleid en de ontwikkelingen in het consumentengedrag. Het zal veel ondernemerschap van de agrariërs vragen om in te spelen op deze ontwikkelingen en de juiste afstemming te vinden met de overige ondernemingen in de bedrijfskolom. Niettemin zijn er voor de agrarische sector in Nederland, gezien de gezonde uitgangssituatie, gunstige perspectieven. Hiervoor is wel een uiterste marktgerichtheid in alle geledingen van de produktiekolom noodzakelijk. De agrarische sector gaat een tijdperk van versnelde herstructu rering tegemoet. Het Europese landbouwbeleid heeft de laatste tijd vooral in de belangstel ling gestaan in het kader van het GATT-overleg over een vrijere wereld handel in (onder meer) landbouwpro- dukten. Maar er zijn tal van andere re denen om er rekening mee te houden dat ingrijpende aanpassingen van het gezamenlijke landbouwbeleid onaf wendbaar zijn. Elders in dit blad (zie pagina 12) wordt uitgebreid ingegaan op die redenen en op de meest voor de hand liggende vormgeving van het beleid in de jaren negentig. De alge mene conclusie ten aanzien van deze ontwikkelingen is dat uitgegaan moet worden van lagere garantieprijzen, die - in de Nederlandse situatie - slechts beperkt gecompenseerd zullen kunnen worden door andere maatregelen. Milieubeleid Niet alleen in Brussel, maar ook in Den Haag staat de agrarische sector volop in de belangstelling. Hier gaat het met name om het milieubeleid dat tot doel heeft om op termijn de milieu belasting die ontstaat bij agrarische produktie, te minimaliseren. Dit vereist het gebruik van toegevoegde technie ken, dus extra investeringen, maar ook -?r Wm -V. /Sv-*. ***-• 'i-s.-:"" i - -VL V-, CS -- T -t -- - -.H - x*t- - Ir. J.J.G. Geurts Bedrijfstakonderzoek verandering van produktieprocessen. Voor de agrarische sector is het van groot belang dat het beleid dusdanig wordt vormgegeven dat structurele ontwikkelingen mogelijk blijven. Vanuit die optiek is een beleid van heffingen en subsidies, dus marktwerking, te ver kiezen boven een beleid van strikte re gelgeving. Om het milieubeleid in die richting te sturen is het noodzakelijk dat de agrarische sector op dit punt een meer actieve houding aanneemt. De huidige opstelling leidt ertoe dat de sector als geheel een 'anti-milieu-ima- go' krijgt. Dit doet geen recht aan het feit dat zowel in de primaire sector als in de toeleverende en verwerkende in dustrie thans vele initiatieven genomen worden om de milieuproblematiek op te lossen. Het negatieve milieu-imago valt sa men met de berichtenstroom over hoge landbouwuitgaven in Brussel, fraude met landbouwsubsidies, ma- nagementproblemen op het Ministerie, ethische vragen met betrekking tot het gebruik van biotechnologie en het wel zijn van dieren. Dit alles leidt ertoe dat de agrarische sector in toenemende mate te maken krijgt met een zoge naamd legitimatieprobleem; de samen leving plaatst steeds meer vraagtekens bij de aard van de agrarische produktie en de agrarische bedrijfsvoering. Hier door ontstaat een politiek draagvlak voor verstrekkende beknellende regel geving met betrekking tot de omvang en de wijze van de agrarische produk tie. Om te voorkomen dat dit legitima tieprobleem zich verder ontwikkelt, is het noodzakelijk dat de agrarische sec tor een actieve houding ten aanzien van de milieuproblematiek aanneemt en de consequenties daarvan onder ogen ziet. Consumentengedrag Het consumptiepatroon van voe dingsmiddelen is voortdurend aan ver andering onderhevig. De verschuivin gen in consumptiepatronen volgen el kaar steeds sneller op. Op dit moment wordt het consumptiepatroon van voe dingsmiddelen vaak weergegeven met de termen gezond, gevarieerd, gedis tingeerd en gemakkelijk. Dit betekent onder meer dat een toenemend ge deelte van het voedsel in verder be en/of verwerkte vorm wordt geconsu meerd. De consument besteedt steeds meer aandacht aan de kwaliteit van de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1991 | | pagina 10