Assurantie Bemiddelings Model R. Conradi Maretel en Steenbergen. Aan de hand van hun ervaringen kan het systeem nog wor den aangepast voordat vanaf 1 febru ari de andere Rabobanken één voor één zullen worden overgezet van het oude Maretelsysteem naar het nieuwe ABM-systeem. De drie nu opgenomen verzekerin gen zijn niet alleen de meest voorko mende balieprodukten, maar lenen zich ook uitstekend om het systeem goed te leren kennen. Het is de bedoe ling dat het aantal (particuliere) verze keringen in 1991 wordt uitgebreid. In een latere fase zal wórden bezien of de bedrijfsverzekeringen in ABM kun nen worden ingepast. Ook het aantal toepassingen van het ABM-systeem zal gaandeweg worden uitgebreid, bij voorbeeld met een schaderegistratie- systeem en met meer verkooponder steunende functies. Andere maatschappijen Binnen ABM is een voorziening ge troffen om posten van andere verzeke raars dan Interpolis administratief te kunnen verwerken. De papierloze ABM-verwerking wordt echter alleen voor verzekeringen van Interpolis geïntroduceerd. Voor de overige pos ten blijft bij de plaatselijke banken de tot nu toe gehanteerde methode met papieren aanvraagformulieren, verzen ding van polissen, incasso en reke ning-courant bestaan. Uiteraard moe ten Rabobanken bestaande portefeuil les bij andere maatschappijen kunnen administreren en dat gebeurt straks min of meer op de huidige Maretel- manier. Onderdeel van ABM is zelfs dat banken hun portefeuilles admini stratief kunnen overdragen aan Maretel, waar dan tegen vergoeding bepaalde werkzaamheden worden ver richt. Overigens is de verwachting wel dat de relaties met andere maatschap pijen -onder meer door de hiervoor ge schetste ontwikkelingen- onder druk zullen komen. Het Assurantie Bemiddelings Model is geen doel op zich, maar slechts een middel. Waar het om gaat is dat de Rabobank en Interpolis samen een sterkere marktpositie bereiken. Dat kan door zoveel mogelijk routinewerk weg te nemen en de activiteiten meer op de eigenlijke taak te richten: dienst verlening aan de klant. vraag in behandeling neemt. De een voudige posten worden geautomati seerd geaccepteerd, hetgeen een aan zienlijke versnelling van de polisafgifte tot gevolg heeft. Nadat de bankmedewerker (via het beeldscherm) een laatste controle heeft uitgevoerd, produceert een ge avanceerde combinatie van printer en nabewerkingsapparatuur vervolgens alle noodzakelijke bescheiden: polis, polisvoorwaarden, premienota, groene kaart en correspondentie, en voegt deze samen in een map. Deze kan rechtstreeks naar de klant worden ver zonden. Deze gang van zaken, waarbij elek tronisch berichtenverkeer gekoppeld is aan geautomatiseerde acceptatie en een geconcentreerde produktie van de noodzakelijke bescheiden, heeft een belangrijke kwaliteitsverbetering tot ge volg. Daarnaast betekent het een effi ciëntere werkwijze waarbij dubbele han delingen zoveel mogelijk worden ver meden. Dat levert een aanzienlijke kos tenbesparing op, die de cliënt uiteinde lijk zal terugvinden in de tariefstelling. Stap voor stap Het ontwikkelen van een dergelijk uitgebreid automatiseringssysteem is een uitermate gecompliceerde zaak. Dat geldt niet alleen voor de techni sche kant, maar ook voor de organisa torische, financiële, beleidsmatige en sociale aspecten die hieraan vastzit ten. Daarom is gekozen voor een gefa seerde invoering. Zes proefbanken zijn begin deze maand gestart met het op de nieuwe wijze in produktie brengen van de par ticuliere aansprakelijkheidsverzeke ring. de uitgebreide gevarenverzeke- ring en de autoverzekering. Het zijn de Rabobanken Eindhoven, Haaksber gen, Kerkrade, Oosterhout, Rotterdam ontwikkelen dat diep ingrijpt in de ad ministratieve systemen van tussenper soon en maatschappij. Het principe van het ABM is gebaseerd op de aan wezigheid van een aantal centrale ge gevensbestanden, die rechtstreeks toegankelijk zijn voor de Rabobanken en die direct via het beeldscherm kun nen worden gemuteerd. Dat maakt het systeem uniek in de Nederlandse ver- zekeringsmarkt; het gaat veel verder dan het Assurantie Data Netwerk (ADN), dat momenteel door andere verzekeraars en tussenpersonen wordt ontwikkeld. De ontwikkeling van het ABM werd enkele jaren geleden in handen gelegd van Mbretel BV. het bedrijf voor verze keringsautomatisering van de Rabo- bankorganisatie. Medio '88 ging de eerste fase van het ABM van start. Deze bestond uit het ontwikkelen van middelen die primair gericht zijn op het verwijderen van arbeidsintensieve han delingen bij de plaatselijke banken. Het ging om toepassingen waarmee de betalingen konden worden gestroom lijnd en polisinformatie via het beeld scherm kon worden verstrekt. Inmiddels is het ABM-systeem zo ver gereed dat de volgende belangrijke stap kan worden gezet: de invoering van het elektronisch aanvraagformu lier. Hierbij brengt de bankmedewerker op zijn of haar terminal de gevraagde gegevens in. Via Maretel gaan de elek tronische gegevens naar Interpolis en De Twaalf Gewesten. En passant wor den ze vergeleken met eventueel al bestaande polis- en relatiegegevens. Handmatige controle en identificatie kan dus voortaan achterwege blijven. Vervolgens scheidt het acceptatie systeem de eenvoudige van de meer gecompliceerde posten. De niet-een- voudige posten komen op het bureau van de acceptant terecht, die de aan-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 27