Docshop Medical Group fieke sportverzorgingsafdeling met alle produkten die op dat gebied aan te bieden zijn. Dat beweegt zich voorna melijk op het punt van blessurepreven tie en blessurebehandeling. We heb ben daarvoor onder meer een fysiothe rapeut in dienst', aldus Van Asselt. Om als bedrijf voldoende in beeld te komen bij de sportverenigingen, werd gekozen voor sponsoring. Docshop was enige tijd shirtsponsor van voet balclub Vitesse en richt zich de laatste jaren met name op zaalvoetbal. De 'eigen' zaalvoetbalclub speelt in de hoogste klasse en trekt bij thuiswed strijden vele honderden toeschouwers. Van Asselt liet voor deze club een eigen onderdak bouwen en nam en passant het tenniscomplex over dat ook op het industrieterrein is geves tigd. 'De hal wordt multi functioneel, we kunnen hem ook gebruiken als beursruimte. Boven is plaats voor een fitnessafdeling. We kunnen er onze klanten ontvangen. Het is zelfs nog mogelijk dat we er in de toekomst een sportmedisch centrum bijbouwen.' Postordersysteem De rechtstreekse levering van medi sche hulpmiddelen aan consumenten vindt al enige tijd plaats, maar is met name de laatste twee jaar in een stroomversnelling gekomen. Maatrege len om de kosten van de gezondheids zorg in de hand te houden, zijn daar niet vreemd aan. Zowel de particuliere ziektekostenverzekeraars als de zie kenfondsen worden hierdoor aangezet om via creatieve oplossingen hun uit gaven te beheersen. Docshop biedt met het door haar ontwikkelde postor dersysteem zo'n creatieve oplossing. 'Óp dit moment praten we voorna melijk over produkten voor diabetes patiënten, zoals bijvoorbeeld spuiten, naalden en testmaterialen en over in- continentie-artikelen', legt Van Asselt uit. Tot nu toe is de apotheek de groot ste leverancier van die produkten. Maar wij kunnen door onze grootscha lige inkoop en door beperkte marges veel goedkoper leveren. Dat scheelt al gauw zo'n 30%. Alleen al voor inconti- nentie-artikelen werd vorig jaar door de verzekeraars f 132 miljoen vergoed. Levering via ons postordersysteem kan dus vele miljoenen besparen.' Al deze overwegingen resulteerden midden vorig jaar in een contract tus sen Docshop en een grote, landelijke ziektekostenverzekeraar. Deze infor meerde de bij haar bekende diabetes patiënten per brief over de postorder mogelijkheden. Snelle bezorging aan huis en de mogelijkheid om de reke ning rechtstreeks door de verzekeraar te laten betalen werden als argumen- Medische artikelen worden na telefo nische of schriftelijke bestelling snel aan huis bezorgd. ten gehanteerd om de verzekerden over de streep te trekken. Een bestel- lijst van het Doesburgse postorderbe drijf was bijgevoegd. 'Op basis van die eerste brief is 60% van de betrokken verzekerden bij ons gaan bestellen', meldt Van Asselt. 'Met een tweede brief, waarin als extra ook de mogelijkheid werd geboden om tegen aantrekkelijke prijzen drogisterij artikelen te bestellen, is dat percenta ge opgelopen tot 80%.' Op basis van die resultaten en door verdere overheidsmaatregelen -zoals het bevriezen van de AWBZ-uitkerin- gen waarmee kosten op het gebied van diabetes, incontinentie en hoortoe- stellen worden vergoed- zijn er ge sprekken met vele verzekeraars. In middels zijn er contracten met negen particuliere maatschappijen en zieken fondsen die samen een kleine twee miljoen verzekerden hebben. Over nieuwe overeenkomsten waarbij een zelfde aantal verzekerden in het ge ding is, wordt onderhandeld. Financiële basis Van Asselt heeft zich tijdig gereali seerd dat een dergelijke ontwikkeling eisen stelt aan de financiële basis van zijn bedrijf. Toen we de vragen van de verzekeraars op ons af zagen komen, hebben we een bedrijfsplan op papier gezet. Daar staat in wat we in het ver leden gedaan hebben, maar vooral ook wat we als toekomstmogelijkheden zien. Financiële resultaten, een inves teringsplan, prognoses. Dat plan heb ben we bewust gemaakt, omdat we zeiden: als je zoiets doet, moet je wel een goede basis hebben. Een bedrijf in expansie heeft nog wel eens proble men met liquiditeitskrapte. We hebben uitgerekend dat we f 3,7 miljoen nodig hadden als basis om van start te kun nen gaan.' Met het bedrijfsplan ging de direc teur van Docshop naar de huisbankier, de Rabobank Doesburg. Daar consta teerde men dat die financiële basis niet in de eerste plaats gevonden moest worden in een bancaire financiering. Vergroting van het eigen vermogen via inbreng van een participatiemaat schappij zou een goede oplossing zijn en daarom bracht de bank het contact tot stand met Ondernemend Vermogen Nederland, onderdeel van de Rabo bank Nederland Venture Capital Group. Daarnaast werd de Gelderse Ontwikkelings Maatschappij bij het overleg betrokken. 'Het waren behoorlijk heftige ge sprekken', stelt Van Asselt vast. 'Ik ga niet zo snel over één nacht ijs. Ik wil precies weten wat er gebeurt, zodat ik niet achteraf voor verrassingen sta. Maar uiteindelijk zijn we er heel prettig uitgekomen.' Inmiddels is ook de bancaire finan ciering voor het uitbouwen van het postordersysteem rondgekomen en zijn de voorbereidingen voor een nieuw bedrijfspand van start gegaan. Het einde van de groeimogelijkheden is nog niet in zicht. 'Tot nu toe hebben we ons in hoofdzaak beperkt tot diabe tes-en incontinentie-artikelen. Maar je kunt ook denken aan bijvoorbeeld sto- ma-produkten, pruiken, zuurstofappa raten, hoortoestellen en op den duur misschien zelfs wel geneesmiddelen.' Overigens kiest Van Asselt wel voor een beheersbare groei. 'Nu pakken we heel Nederland, maar dat kan eigenlijk niet. Misschien moeten we ons wel be perken tot een bepaalde groep van verzekeraars. We hebben al eens eer der bepaalde activiteiten afgestoten om efficiënt te kunnen blijven werken. Je moet wel je beperkingen kennen.' RC

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 23