Docshop laat gezondheidszorg miljoenen besparen Met postorder medische artikelen Docshop Medical Group Diverse ziektekostenverzekeraars hebben hun verzekerden met klem geadviseerd bepaalde medische artikelen per postorder te bestellen bij het Doesburgse bedrijf Docshop. Het aantal contracten met verzekeringsmaatschappijen groeit gestaag en ook het te leveren assortiment leent zich zeker voor uitbreiding. Docshop-directeur K.H.F. van Asselt wil de toekomstige uitdagingen aangaan vanuit een sterke financiële basis. Huisbankier Rabobank Doesburg bracht hem daarom in contact met participatiemaatschappij Ondernemend Vermogen Nederland. Docshop-directeur Van Asselt: 'Wij kun nen al gauw zo'n 30% goedkoper leveren.' Op het Doesburgse industrieterrein Beinum wordt de laatste hand gelegd aan een sporthal, die ligt op een steen worp afstand van het bedrijfspand van Docshop. Initiatiefnemer van de bouw is K.H.F. van Asselt, directeur en groot aandeelhouder van de Docshop Medi cal Group. De sporthal wordt de thuis basis van de door het Doesburgse be drijf gesponsorde zaalvoetbalploeg, maar zal ook onderdak bieden aan ac tiviteiten die een link hebben met de sportmedische activiteiten van Doc shop. Zo wordt de sporthal een nieuw bewijs dat Van Asselt met enige regel maat een nieuw 'gat in de markt' ont dekt. De start van de activiteiten ligt in 1978. 'We hielden ons toen voorname lijk bezig met apparatuur voor zieken huizen. Dat was heel leuk, maar gaan deweg kwamen we er achter dat daar in niet veel te verdienen was', begint Van Asselt zijn relaas. 'Daarom heb ben we een afdeling ingevoerd die ook de medische gebruiksartikelen voor die artsen leverde. Dat ging een eigen le ven leiden en in 1981 is mijn partner alleen doorgegaan met de apparatuur en ben ik me gaan concentreren op de medische benodigdhedenhandel.' Docshop was in 1981 een soort su permarkt voor medische benodigdhe den met klanten als bijvoorbeeld ver zorgingstehuizen, EHBO's, huisartsen en bedrijfsgezondheidsdiensten. Een bedrijf met vier werknemers en in het eerste volle jaar een omzet van bijna acht ton. De groei was voorspoedig; in 1985 stond er al een omzet van f 12 miljoen in de boeken en liepen er circa 30 medewerkers rond. Om greep op de onderneming te kunnen houden, werd toen zelfs besloten om delen van het bedrijf over te doen aan enkele werknemers. Nieuwe markten De voorspoedige ontwikkeling van Docshop is voor een belangrijk deel te danken aan het feit dat directeur Van Asselt met enige regelmaat nieuwe ac tiviteiten en nieuwe markten ontdekte. Zo worden internationaal grootscheeps eigen merkartikelen ingekocht (zowel in Europa als in het Midden-Oosten, de Verenigde Staten en Zuid-Amerika). In eigen land waren de belangrijkste stappen het aanboren van de markt voor sportmedische benodigdheden en het rechtstreeks benaderen van be paalde patiëntengroeperingen. 'Docshop Sport is in volle sterkte begonnen in de jaren '85, '86, toen bleek dat we steeds meer sportvereni gingen als klant kregen die bij ons me dische artikelen kochten. Dan vraag je je af hoe dat in elkaar zit. Op dat mo ment hebben we onderkend dat die sport de markt in de jaren negentig in Europa zou worden. Dus hebben we gezegd: ok, dan maken we een speci- 22 Rabobank 12/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 22