Gastopinie Onlangs heeft de Rabobank in de jaarlijkse 'Cijfers Trends' het econo mische beeld geschetst voor 75 be drijfstakken waarin het midden- en kleinbedrijf (MKB) de overhand heeft. De resultaten weerspiegelen de zon nige periode die onze economie de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Vele economen, politici en andere economische weermannen worstelen op dit moment echter met de vraag of de jaren negentig vette of magere ja ren voor onze economie zullen wor den. Er dreigen immers donkere wol ken. De groei in de US en Engeland stagneert. De Duitse eenwording gaat economisch moeizamer dan ver wacht. Tenslotte zijn ook de gevolgen van de Golfcrisis een onzekere factor. Tegen deze achtergrond nemen consumenten en bedrijven op dit mo ment een afwachtende houding aan. De CBS-index van het consumenten vertrouwen loopt terug. Het bedrijfsle ven laat nieuwe investeringsplannen nog even op de plank liggen, zoals blijkt uit de onlangs uitgebrachte KNOV/NIPO-enquête. Toch zijn er ge lukkig ook vele lichtpunten. Zo lijkt 1990 een absoluut topjaar te worden voor de groei van de werk gelegenheid in het MKB. Het aantal banen zal naar verwachting met ruim 100 000 toenemen, waarmee de tota le werkgelegenheid in het MKB de grens van 2 miljoen banen zal over schrijden. De recente cijfers van het EIM geven voor 1991 een aanhou dende groei van de afzet 4%) en winsten van 3,75%) in het MKB aan. Al met al is er op dit moment nog geen reden voor al te sombere ver wachtingen. Wel doen we er verstan dig aan om na het feest van de jaren van hoogconjunctuur de wijn en taart even in de ijskast te zetten, zoals mi nister Andriessen onlangs in de Tweede Kamer heeft gesteld bij de behandeling van de begroting van het Ministerie van Economische Zaken voor 1991. Prinsjesdag is het jaarlijkse hoog tepunt in politiek Den Haag. Op deze dag worden immers de regeringsplan nen voor het nieuwe jaar gepresen teerd, die daarvoor in het diepste ge heim - althans zo is de afspraak - zijn voorbereid. Aan alle speculaties komt dan een einde. Tevens wordt op die dag door de partijen en belangen groepen een voorlopig oordeel over de regeringsvoornemens geveld. Dit jaar stond dit oordeel vooral in het te ken van de Golf-crisis waarvan men toch te weinig in het regeringsbeleid vond doorklinken. Vooral het finan- cieel-economische plaatje van de Ne derlandse staatshuishouding gaf een mr. W. de Boer te zonnig beeld. De president van de Nederlande Bank tekende al snel wat schaduwpartijen in. Dat het hier waar schijnlijk niet alleen om een seizoens oprisping ging, bleek al ras toen de gevolgen van de Golf-crisis zich wat duidelijker begonnen af te tekenen. Het kabinet heeft daarom besloten binnenkort de balans opnieuw op te maken en daarbij tevens aan te ge ven hoe de grote gaten in de Rijksbe groting die thans zichtbaar worden, zo solide mogelijk gedicht kunnen wor den. Januari - normaliter een echte 'lauwe' maand - belooft dan ook dit maal nog spannender te worden dan de derde dinsdag in september. Ener zijds mogelijk een internationale ont knoping van de Golf-crisis, anderzijds van het kabinet een tussenbalans, die de lakmoesproef voor de huidige co alitie genoemd wordt. Mijn stille hoop en uiteraard mijn inzet is dat het be leid voor het MKB hier zoveel moge lijk ongeschonden uitkomt en dat ook het ondernemersklimaat zo min mo gelijk averij oploopt. Zoals ik hierbo ven reeds aangaf, neigt de economi sche barometer naar onbestendig en dan is het ook voor de staatskas uit eindelijk beter het klimaat niet verder te bederven. Na Prinsjesdag en de zogeheten algemene politieke en financiële be schouwingen daarover in de Tweede Kamer volgt de parlementaire behan deling van de afzonderlijke departe mentale begrotingen. Een nieuwtje bij de begroting van EZ was dat het on derdeel MKB plenair behandeld werd en niet zoals de gewoonte werd in een zogenaamde commissie-verga- dering. Veel andere beleidsonderwer pen daarentegen werden naar een commissievergadering verwezen zo dat het MKB in het begrotingsdebat van EZ zeer centraal kwam te staan. Mogelijk heeft het feit dat het MKB- beleid thans in de portefeuille van de minister zit hier iets mee te maken! De Tweede Kamer had vooral aan dacht voor de administratieve lasten in het MKB. Aanleiding was een op 11 oktober gepubliceerd rapport over een onderzoek van de Rijksuniversi teit Groningen naar de (grote) om vang van deze lasten. Hoewel deze lasten verbonden zijn aan de fiscale en sociale wetgeving en EZ hieraan dus zelf geen schuld heeft wordt het wel daarop aangesproken in zijn rol van belangenbewaker en makelaar van het bedrijfsleven. De Kamer dien de liefst 3 moties in en drong aan op het opstellen van een actieplan. De minister had hier een zwaar hoofd in maar beloofde zijn best te zullen doen. In een grote schoonmaak ge looft hij zeker niet, wel in de mogelijk heid dat de moderne informatietech nologie het administratieve leed in de toekomst wat kan verzachten. Zelf hoop ik dat de gevoerde discussie preventief gaat werken in die zin dat door de wetgever en belangengroe pen bij het opstellen van regels veel meer op de uitvoeringslasten gelet gaat worden. In reparatie achteraf ge loof ik met de minister niet zo erg. Op 11 oktober werd nog een ander belangwekkend rapport door mijn mi nister aan de Tweede Kamer aange boden. Dit rapport kreeg helaas heel wat minder publiciteit, vooral omdat er politiek weinig eer aan te behalen is. Het rapport is er daarom niet minder interessant om. Met een schat aan EIM-gegevens die grotendeels uniek zijn, wordt aangetoond dat de in het verleden veelgevraagde financierings reserve en risico-lening voor het MKB eigenlijk niet nodig zijn. Er zijn thans genoeg financieringsinstrumenten en de beschikbare gegevens wijzen niet op een financierings-manco. De Tweede Kamer heeft het rap port dan ook voor kennisgeving aan genomen, een parlementair eufemis me voor 'we zien er geen (politiek) brood in'. Wel zal de Commissie Ste vens, die het werk van Oort mag af maken, er nog eens goed naar kijken, zowel op verzoek van de minister als van onze volksvertegenwoordigers. Zolang hebben we in ieder geval rust. De auteur is directeur-generaal van Diensten, Midden- en Kleinbedrijf en Ordening van het Ministerie van Eco nomische Zaken. Bijdragen in deze ru briek verwoorden de visie van de au teur en hoeven dus niet het standpunt weer te geven van de Rabobankorga- nisatie. 21 Rabobank 12/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 21