De consument laat zich bij het onderbren gen van spaargelden in toenemende mate leiden door het te be halen rendement. de markt, heeft dit ook betrekking op de vaardigheid waarmee de markt bewerkt wordt; - de omvang en kwaliteit van de be staande cliëntrelaties. Bij het in stand houden van de rela tie vormt in de financiële dienstverle ning het produkt slechts één van de elementen. Verder zijn onder meer van betekenis het dienstbetoon, de per soonlijke verstandhouding tussen rela tiebeheerder en cliënt en het imago van de bank. De kansen en bedreigingen die van deze vier concurrentiefactoren uitgaan, verschillen voor de diverse groepen van financiële instellingen, omdat hun uitgangspositie verschilt. Hierna komt aan de orde wat de vier aspecten bete kenen voor een (spaar)bank met een uitgebreid kantorennet. Kostenniveau De wijze waarop banken hun pro- dukten afzetten, heeft tot gevolg dat de distributie een groot gedeelte van de kostprijs uitmaakt. Vooral de perso neelskosten van de kantoren dragen daaraan bij. Maatregelen om de kosten te verlagen dan wel aanvullende op brengsten te realiseren ter dekking van die kosten, komen naar verwachting in toenemende mate aan de orde. De kantorennetten zullen verder inge krompen worden teneinde schaalvoor delen voor de overblijvende vestigin gen te realiseren. Het doe-het-zelf- concept zal meer ingang vinden, bij voorbeeld via (elektronisch) thuisban kieren en door de toepassing van geld automaten en andere apparaten. Daar naast zal men de diensten die ver leend worden vanuit het kantoor, willen uitbreiden indien dit bijdraagt aan de rentabiliteit. Omdat het aantal bankkantoren in ons land reeds als overmatig wordt ge kenschetst, ligt het niet voor de hand dat nieuwkomers op de markt op grote schaal nieuwe vestigingen zullen ope nen. Eerder zullen ze samenwerkings overeenkomsten sluiten om gebruik te kunnen maken van bestaande bank kantoren of van distributiepunten van andere instellingen (zoals de Postbank werkt via de loketten van de PTT en sommige banken gebruik maken van de kantoren van assurantietussenper sonen). Risico en fiscaliteit Een kenmerk van het spaarprodukt is dat er geen noemenswaardig risico is dat het gespaarde bedrag in het on gerede raakt. Dit aspect ligt overigens samen met de hoge beschikbaarheids graad van met name de direct op vraagbare spaargelden ten grondslag aan de enorme populariteit van spaar- produkten. Tegelijkertijd vormt deze eenzijdigheid een beperking voor het eigenlijke bankbedrijf. Een aantal parti culieren loopt immers voor een gedeel te van het vermogen graag een be paald risico als hierdoor de opbrengst kansen stijgen. Daarvoor zijn ze dan aangewezen op produkten van het ef fectenbedrijf. In fiscale zin kent het tra ditionele spaarprodukt eveneens enke le voordelen, maar ook weer haar be perkingen. Onbelaste vermogenswin sten en de fiscale voordelen verbon den aan oudedagsvoorzieningen bij voorbeeld liggen niet binnen het bereik van het eigenlijke spaarbedrijf. Meer vermogende particulieren die oog hebben voor de aspecten risico en fiscaliteit, houden doorgaans tevens forse spaartegoeden aan. Daarom is het voor het bankbedrijf van belang deze cliënten met een volledig en vol waardig produktenpakket aan zich te binden. Eén en ander heeft tot gevolg dat banken meer dan tot nu toe des kundigheid zullen moeten verwerven op aanpalende financiële gebieden en deze zullen moefen vertalen naar ver- mogensprodukten die een groot scala van de consumentbehoeften kunnen dekken. Fusies, overnames en samen werkingsverbanden tussen onder meer banken, fondsbeheerders en verzeke raars kunnen een effectieve weg vor men om dit te realiseren. Marktgerichtheid De markt voor particulier vermogen is nogal divers als gekeken wordt naar de omvang van de aangeboden mid delen per individu en de behoeften met betrekking tot de desbetreffende pro dukten. Alleen voor de grote financiële intermediairs zal het vanwege de om vang van het cliëntenbestand lonend zijn alle marktsegmenten te bedienen met een daarop afgestemd produkten- assortiment en een toegesneden advi sering. Andere zullen zich noodge dwongen toeleggen op de bediening van specifieke groepen. Een verdere segmentering van de markt ligt daarbij voor de hand. Naar verwachting zal de concurren tie zich toespitsen op de markt van meer vermogenden, waaronder onge veer 20 van de particulieren gere kend kunnen worden. Weliswaar zijn de (vaste) kosten voor de bediening van deze cliënten niet gering, maar omdat de opbrengsten een zekere re latie vertonen met de omvang van de middelen, is de cliëntrentabiliteit hier Vervolg op pagina 30

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 20