Binnenvaart kan profiteren van Europese ontwikkelingen iafes Voor de binnenvaartsector begonnen de Europese grenzen eind vorige eeuw al te vervagen. Toen werd in een verdrag de vrije scheepvaart op de Rijn vastgelegd. Toch heeft de naderende Europese eenwording wel degelijk effect voor de binnenvaart, met name omdat een sterke groei van het internationale vervoer wordt verwacht. Daarnaast ziet het er naar uit dat ook de ontwikkelingen in Oost- Europa positief uitpakken voor deze scheepvaartsector. C.J. Brons Nedship Bank De Rijn krijgt binnen twee jaar een directe verbinding met de Donau. De Europese eenwording -het weg vallen van de belemmeringen voor het vrije verkeer van goederen, diensten en personen- zal aan de binnenvaart sector niet onopgemerkt voorbij gaan. Voor de bedrijfsvoering van de binnen vaart zelf zullen de gevolgen, in tegen stelling tot een groot aantal andere sectoren, echter beperkt van omvang zijn. Dat komt omdat het vervoer per binnenschip zich van oudsher in grote mate afspeelt op de Rijn, een water weg die al lang zonder grote belemme ringen te bevaren is. Aan het eind van de vorige eeuw werd door de Rijnoeverstaten alsmede België en Groot-Brittanië namelijk een verdrag gesloten met als doel de vrije scheepvaart op de Rijn te waarborgen. In dit verdrag, 'De Akte van Mann- heim', verplichtten de nationale over heden zich geen wettelijke maatrege len te treffen die de scheepvaart op de Rijn zouden beperken. De Rijnoever staten beoogden hiermee het handels verkeer op de Rijn te bevorderen. Men is hierin redelijk geslaagd; de Akte heeft er onder meer toe bijgedragen dat Rotterdam is uitgegroeid tot de grootste haven ter wereld. Aangezien zowel de Akte van Mannheim als het EG-verdrag geba- seerd zijn op de gedachten van een vrije markt en een vrije mededinging, zal de koppeling van beide verdragen niet op al te grote bezwaren stuiten. In dit opzicht dient nog wel opgemerkt te worden dat het niet-EG-lid Zwitserland één van de verdragspartners is van de Akte van Mannheim. Main-Donau-kanaal Het werken zonder grenzen mag dan voor de binnenvaart zelf al een vertrouwd gegeven zijn, toch zullen de Europese ontwikkelingen in andere sectoren wel degelijk ook deze bedrijfs tak beïnvloeden. Zo wordt door de tot standkoming van de interne markt een sterke groei van het internationale ver voer verwacht. Een deel hiervan zal ten goede komen aan de binnenvaart. Daarenboven zullen de overbelasting van het nationale en internationale we gennet en de aanscherping van de Europese milieunormen leiden tot een verschuiving van het goederenvervoer over de weg naar het milieuvriendelij ker transport per binnenschip. Het wegvallen van ingewikkelde grensformaliteiten levert tijdwinst en een besparing van administratieve kosten op. Voor het binnenvaartver voer zal deze verandering minder in grijpende gevolgen hebben dan voor het wegvervoer, daar er voor de bin nenvaart al geruime tijd een efficiënte re regelgeving met betrekking tot douaneformaliteiten is. Een ander gevolg van de Europese eenwording betreft de toetsing aan het EG-verdrag van beschermende maat regelen, die zowel het nationale als het internationale binnenvaartvervoer trachten te ordenen. Indien deze maat regelen in strijd zijn met het liberale ka rakter van het EG-verdrag, zullen ze verdwijnen danwel worden aangepast. De aanleg en verbeteringen van grensoverschrijdende vaarwegen zul len naast het reeds bestaande regio nale en nationale belang tevens een Europees belang dienen. De planning en besluitvorming met betrekking tot deze vaarwegen kan hierdoor naar verwachting leiden tot een versnelde realisatie van de vaarwegen. Dit laatste punt brengt ons op een voor de Europese binnenvaart belang rijke mijlpaal: het moment van open stelling van het Main-Donau-Kanaal. Aan het begin van deze eeuw richtten het voormalige Duitse Rijk en de Vrij staat Beieren een maatschappij op welke tot doel had het realiseren van een vaarweg tussen de rivieren Main

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 16