Binnenvaart kan
profiteren van
Europese
ontwikkelingen
iafes
Voor de binnenvaartsector begonnen de
Europese grenzen eind vorige eeuw al te
vervagen. Toen werd in een verdrag de vrije
scheepvaart op de Rijn vastgelegd. Toch
heeft de naderende Europese eenwording wel
degelijk effect voor de binnenvaart, met name
omdat een sterke groei van het internationale
vervoer wordt verwacht. Daarnaast ziet het er
naar uit dat ook de ontwikkelingen in Oost-
Europa positief uitpakken voor deze
scheepvaartsector.
C.J. Brons
Nedship Bank
De Rijn krijgt binnen
twee jaar een directe
verbinding met de
Donau.
De Europese eenwording -het weg
vallen van de belemmeringen voor het
vrije verkeer van goederen, diensten
en personen- zal aan de binnenvaart
sector niet onopgemerkt voorbij gaan.
Voor de bedrijfsvoering van de binnen
vaart zelf zullen de gevolgen, in tegen
stelling tot een groot aantal andere
sectoren, echter beperkt van omvang
zijn. Dat komt omdat het vervoer per
binnenschip zich van oudsher in grote
mate afspeelt op de Rijn, een water
weg die al lang zonder grote belemme
ringen te bevaren is.
Aan het eind van de vorige eeuw
werd door de Rijnoeverstaten alsmede
België en Groot-Brittanië namelijk een
verdrag gesloten met als doel de vrije
scheepvaart op de Rijn te waarborgen.
In dit verdrag, 'De Akte van Mann-
heim', verplichtten de nationale over
heden zich geen wettelijke maatrege
len te treffen die de scheepvaart op de
Rijn zouden beperken. De Rijnoever
staten beoogden hiermee het handels
verkeer op de Rijn te bevorderen. Men
is hierin redelijk geslaagd; de Akte
heeft er onder meer toe bijgedragen
dat Rotterdam is uitgegroeid tot de
grootste haven ter wereld.
Aangezien zowel de Akte van
Mannheim als het EG-verdrag geba-
seerd zijn op de gedachten van een
vrije markt en een vrije mededinging,
zal de koppeling van beide verdragen
niet op al te grote bezwaren stuiten. In
dit opzicht dient nog wel opgemerkt te
worden dat het niet-EG-lid Zwitserland
één van de verdragspartners is van de
Akte van Mannheim.
Main-Donau-kanaal
Het werken zonder grenzen mag
dan voor de binnenvaart zelf al een
vertrouwd gegeven zijn, toch zullen de
Europese ontwikkelingen in andere
sectoren wel degelijk ook deze bedrijfs
tak beïnvloeden. Zo wordt door de tot
standkoming van de interne markt een
sterke groei van het internationale ver
voer verwacht. Een deel hiervan zal
ten goede komen aan de binnenvaart.
Daarenboven zullen de overbelasting
van het nationale en internationale we
gennet en de aanscherping van de
Europese milieunormen leiden tot een
verschuiving van het goederenvervoer
over de weg naar het milieuvriendelij
ker transport per binnenschip.
Het wegvallen van ingewikkelde
grensformaliteiten levert tijdwinst en
een besparing van administratieve
kosten op. Voor het binnenvaartver
voer zal deze verandering minder in
grijpende gevolgen hebben dan voor
het wegvervoer, daar er voor de bin
nenvaart al geruime tijd een efficiënte
re regelgeving met betrekking tot
douaneformaliteiten is.
Een ander gevolg van de Europese
eenwording betreft de toetsing aan het
EG-verdrag van beschermende maat
regelen, die zowel het nationale als het
internationale binnenvaartvervoer
trachten te ordenen. Indien deze maat
regelen in strijd zijn met het liberale ka
rakter van het EG-verdrag, zullen ze
verdwijnen danwel worden aangepast.
De aanleg en verbeteringen van
grensoverschrijdende vaarwegen zul
len naast het reeds bestaande regio
nale en nationale belang tevens een
Europees belang dienen. De planning
en besluitvorming met betrekking tot
deze vaarwegen kan hierdoor naar
verwachting leiden tot een versnelde
realisatie van de vaarwegen.
Dit laatste punt brengt ons op een
voor de Europese binnenvaart belang
rijke mijlpaal: het moment van open
stelling van het Main-Donau-Kanaal.
Aan het begin van deze eeuw richtten
het voormalige Duitse Rijk en de Vrij
staat Beieren een maatschappij op
welke tot doel had het realiseren van
een vaarweg tussen de rivieren Main