Euroi
iport
Aan het wegvervoer
blijft een belangrijke
rol toebedeeld.
sluitvormingsproces. De waardevolle
en nuttige inbreng van de milieubewe
ging, lokaal betrokkenen en andere be
langhebbenden heeft het besluitvor
mingsproces niet eenvoudiger ge
maakt. Ook de onzekerheid over de
economische ontwikkelingen en de
budgettaire problemen in veel Europe
se lidstaten zijn niet zonder gevolgen
gebleven voor de aanleg en het onder
houd van de transportinfrastructuur.
Transportont wikkelingen
Deze niet zo rooskleurige situatie
ten aanzien van de transportinfrastruc
tuur komt (op zijn zachtst gezegd) on
gelegen, gezien de ingrijpende veran
deringen die zich momenteel in de
aard en de omvang van het intra-Euro-
pese transport voordoen. Daardoor be
staat de vrees dat de bestaande in
frastructuur volstrekt ontoereikend zal
zijn om aan de toekomstige ontwikke
lingen het hoofd te bieden.
Die ontwikkelingen betreffen zowel
het goederen- als het personenver
voer. Bij het goederenvervoer zien we
een verschuiving naar goederen met
een hogere waarde en een lager ge
wicht, hetgeen ten koste gaat van het
aandeel (doorgaans laagwaardige)
bulkgoederen. De trend in de industrie
om meer maatwerkprodukten in ver
schillende uitvoeringen in kleinere se
ries te leveren, leidt eveneens tot een
vermindering van de vraag naar buik
transporttechnieken, in combinatie met
een toename van het aantal leveringen
(ritten). Door de toenemende invloed
van informatietechnologie en logistiek
management komt er meer nadruk op
de coördinatie van het fysieke trans
port (de zogenaamde deur-tot-deur le
veringen) dan op het transport zelf. Als
gevolg hiervan ontstaat een netwerk
van dienstverleners, die op enigerlei
wijze een rol vervullen in de transport
keten. Tot slot is vermeldenswaard de
opkomst van het gecombineerd trans
port van voorheen elkaar beconcurre
rende technieken, zoals het gecombi
neerd weg-luchtvervoer.
Bij het personenvervoer is het van
belang dat bevolkingsontwikkelingen
leiden tot een meer mobiele samenle
ving met meer vrije tijd. Ook de ten
dens naar meer, kleinere en alternatie
ve huishoudens resulteert in extra mo
biliteit. Door een geleidelijke toename
van de inkomens, de grotere inbreng
van vrouwelijke arbeid en flexibele
werktijden zal het autogebruik (zowel
zakelijk als privé) toenemen. Ook de
toename van de woon-werkafstand zal
tot een grotere mobiliteit van de sa
menleving leiden.
Mogelijke oplossingen
Op Europees niveau hebben de ge
schetste problemen alle aandacht. De
voorgedragen oplossingen kunnen
naar enkele hoofdstromen worden on
derverdeeld. Op de eerste plaats zijn
er de organisatorische maatregelen,
die tot doel hebben de planning en
aanleg van infrastructuur in de ver
schillende lidstaten beter op elkaar aan
te laten sluiten. De tweede soort oplos
singen richt zich op het ombuigen van
vervoersstromen naar technieken die
nog voldoende capaciteit hebben, of
waarvan de capaciteit zonder al te in
grijpende maatregelen behoorlijk kan
worden uitgebreid. Daarbij wordt voor
al gedacht aan een verschuiving van
het wegvervoer naar andere vervoer-
technieken.
Dat neemt evenwel niet weg dat
aan het wegvervoer een belangrijke rol
blijft toebedeeld, zeker daar de andere
transporttechnieken momenteel vol
strekt onvoldoende capaciteit hebben
om de huidige achterstand in te lopen
en tegelijkertijd de verwachte toekom
stige forse groei in de vraag naar
transport op te vangen.
Binnen de verschillende Europese
landen bestaan inmiddels behoorlijke
netwerken van wegen. Ten aanzien
van de ontwikkeling van (vracht)auto's
is er nog veel te doen, bijvoorbeeld op
het gebied van veiligheid, comfort, kos
tenverlaging, vervuiling en energiever
bruik. Geautomatiseerde routebegelei
ding en informatiesystemen worden
ontwikkeld om de benuttingsgraad van
het wegennet te verhogen. Toch zal
een te eenzijdige aandacht voor het
wegtransport bij het zoeken naar op
lossingen niet tot het gewenste optima
le resultaat leiden. 'Meer van hetzelfde'
is geen oplossing voor de structurele
transportproblemen.
Per spoor
Railtransport staat sterk in de be
langstelling bij de (politieke) besluitvor
mers, hoewel de kracht van het spoor
bij het verhelpen van de problemen
voornamelijk bij het personenvervoer
moet worden gezocht. Het spoor heeft
in het verleden enkele successen be-