Euroi iport Aan het wegvervoer blijft een belangrijke rol toebedeeld. sluitvormingsproces. De waardevolle en nuttige inbreng van de milieubewe ging, lokaal betrokkenen en andere be langhebbenden heeft het besluitvor mingsproces niet eenvoudiger ge maakt. Ook de onzekerheid over de economische ontwikkelingen en de budgettaire problemen in veel Europe se lidstaten zijn niet zonder gevolgen gebleven voor de aanleg en het onder houd van de transportinfrastructuur. Transportont wikkelingen Deze niet zo rooskleurige situatie ten aanzien van de transportinfrastruc tuur komt (op zijn zachtst gezegd) on gelegen, gezien de ingrijpende veran deringen die zich momenteel in de aard en de omvang van het intra-Euro- pese transport voordoen. Daardoor be staat de vrees dat de bestaande in frastructuur volstrekt ontoereikend zal zijn om aan de toekomstige ontwikke lingen het hoofd te bieden. Die ontwikkelingen betreffen zowel het goederen- als het personenver voer. Bij het goederenvervoer zien we een verschuiving naar goederen met een hogere waarde en een lager ge wicht, hetgeen ten koste gaat van het aandeel (doorgaans laagwaardige) bulkgoederen. De trend in de industrie om meer maatwerkprodukten in ver schillende uitvoeringen in kleinere se ries te leveren, leidt eveneens tot een vermindering van de vraag naar buik transporttechnieken, in combinatie met een toename van het aantal leveringen (ritten). Door de toenemende invloed van informatietechnologie en logistiek management komt er meer nadruk op de coördinatie van het fysieke trans port (de zogenaamde deur-tot-deur le veringen) dan op het transport zelf. Als gevolg hiervan ontstaat een netwerk van dienstverleners, die op enigerlei wijze een rol vervullen in de transport keten. Tot slot is vermeldenswaard de opkomst van het gecombineerd trans port van voorheen elkaar beconcurre rende technieken, zoals het gecombi neerd weg-luchtvervoer. Bij het personenvervoer is het van belang dat bevolkingsontwikkelingen leiden tot een meer mobiele samenle ving met meer vrije tijd. Ook de ten dens naar meer, kleinere en alternatie ve huishoudens resulteert in extra mo biliteit. Door een geleidelijke toename van de inkomens, de grotere inbreng van vrouwelijke arbeid en flexibele werktijden zal het autogebruik (zowel zakelijk als privé) toenemen. Ook de toename van de woon-werkafstand zal tot een grotere mobiliteit van de sa menleving leiden. Mogelijke oplossingen Op Europees niveau hebben de ge schetste problemen alle aandacht. De voorgedragen oplossingen kunnen naar enkele hoofdstromen worden on derverdeeld. Op de eerste plaats zijn er de organisatorische maatregelen, die tot doel hebben de planning en aanleg van infrastructuur in de ver schillende lidstaten beter op elkaar aan te laten sluiten. De tweede soort oplos singen richt zich op het ombuigen van vervoersstromen naar technieken die nog voldoende capaciteit hebben, of waarvan de capaciteit zonder al te in grijpende maatregelen behoorlijk kan worden uitgebreid. Daarbij wordt voor al gedacht aan een verschuiving van het wegvervoer naar andere vervoer- technieken. Dat neemt evenwel niet weg dat aan het wegvervoer een belangrijke rol blijft toebedeeld, zeker daar de andere transporttechnieken momenteel vol strekt onvoldoende capaciteit hebben om de huidige achterstand in te lopen en tegelijkertijd de verwachte toekom stige forse groei in de vraag naar transport op te vangen. Binnen de verschillende Europese landen bestaan inmiddels behoorlijke netwerken van wegen. Ten aanzien van de ontwikkeling van (vracht)auto's is er nog veel te doen, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid, comfort, kos tenverlaging, vervuiling en energiever bruik. Geautomatiseerde routebegelei ding en informatiesystemen worden ontwikkeld om de benuttingsgraad van het wegennet te verhogen. Toch zal een te eenzijdige aandacht voor het wegtransport bij het zoeken naar op lossingen niet tot het gewenste optima le resultaat leiden. 'Meer van hetzelfde' is geen oplossing voor de structurele transportproblemen. Per spoor Railtransport staat sterk in de be langstelling bij de (politieke) besluitvor mers, hoewel de kracht van het spoor bij het verhelpen van de problemen voornamelijk bij het personenvervoer moet worden gezocht. Het spoor heeft in het verleden enkele successen be-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 14