Dreigende Europese file vraagt krachtige aanpak transport mmmms Europees transport De transportinfrastructuur is de bloedsomloop van Europa. Een efficiënt transportsysteem is de sleutel naar Europa's toekomst. Files op de wegen, vertragingen in spoor- en luchtverbindingen en overbelasting van communicatienetwerken tonen echter in toenemende mate de knelpunten in de Europese vervoersstromen. Het gevaar bestaat dat de congestieproblemen zoals wij die nu bijvoorbeeld in de Randstad kennen, op enige termijn een algemeen beeld vormen. Zo'n situatie komt de Europese eenwording en ontwikkeling niet ten goede. De transportproblemen in Europa zijn naar twee hoofdgebieden te verde len. De eerste zijn van vervoerspolitie- ke aard en hangen samen met de vaak grote (economische en politieke) be langen die de vervoersector voor de Europese landen heeft. Zo hanteren niet alle lidstaten van de EG dezelfde regels voor het binnenlands vervoer door buitenlandse transportbedrijven. Ook zijn er verschillen in vrachttarie ven, kostenverdelingen, subsidies, steunmaatregelen en dergelijke. On danks de bereikte onderhandelingsre sultaten zijn alle problemen nog lang niet opgelost. De vervoerspolitieke knelpunten worden in dit artikel verder buiten beschouwing gelaten. De tweede hoofdgroep van proble men betreft de (ontoereikende) intra- Europese transportinfrastructuur. Deze knelpunten hebben eveneens hun poli tieke aspecten, maar daarnaast zijn er ook problemen op technisch, plan- nings- en financieringsgebied. Knelpunten in de Europese trans portinfrastructuur zijn moeilijk op te los sen. Infrastructuur kan verouderen zonder dat het duidelijk opvalt; het is een sluipend proces. De nadelige ge volgen van uitgesteld onderhoud zijn bijvoorbeeld pas na verloop van tijd zichtbaar. Bovendien heeft de ontwik keling en uitvoering van verbeteringen aan de infrastructuur een zeer lange doorlooptijd, zodat knelpunten vroegtij dig moeten worden gesignaleerd en aangepakt. Kwaliteit transportinfrastructuur De investeringen in transportinfra structuur zijn gedurende enkele decen nia achtergebleven bij de economische ontwikkeling. In veel landen is er wel veel op nationaal niveau gedaan, maar om uiteenlopende redenen zijn de ver bindingen tussen de nationale netwer ken verwaarloosd. Inmiddels erkent men dit probleem en wordt er ook aan oplossingen gewerkt (Kanaaltunnel, Al penpassages, verbindingen met Scan dinavië en pogingen om een netwerk van hoge-snelheidstreinen van de grond te krijgen). De vrees bestaat echter dat de huidige inspanningen on toereikend zullen zijn om de achter stand in te lopen, laat staan om in de sterk groeiende transportbehoefte te voorzien. Een aantal factoren is verantwoor delijk voor deze situatie. De nationale souvereiniteit op het gebied van trans port en infrastructuur heeft geleid tot nationaal beleid, zonder oog voor de versterkende effecten van een geza menlijke, Europese aanpak. De decen tralisatie van de politieke macht in veel Europese lidstaten heeft geresulteerd in een groot aantal niveaus in het be- Verbeteringen in het internationale rail transport betroffen tot nu toe meer het perso nen- dan het goede renvervoer. 13 Rabobank 12/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 13