Dreigende
Europese file
vraagt krachtige
aanpak transport
mmmms
Europees transport
De transportinfrastructuur is
de bloedsomloop van Europa.
Een efficiënt
transportsysteem is de
sleutel naar Europa's
toekomst. Files op de wegen,
vertragingen in spoor- en
luchtverbindingen en
overbelasting van
communicatienetwerken
tonen echter in toenemende
mate de knelpunten in de
Europese vervoersstromen.
Het gevaar bestaat dat de
congestieproblemen zoals wij
die nu bijvoorbeeld in de
Randstad kennen, op enige
termijn een algemeen beeld
vormen. Zo'n situatie komt de
Europese eenwording en
ontwikkeling niet ten goede.
De transportproblemen in Europa
zijn naar twee hoofdgebieden te verde
len. De eerste zijn van vervoerspolitie-
ke aard en hangen samen met de vaak
grote (economische en politieke) be
langen die de vervoersector voor de
Europese landen heeft. Zo hanteren
niet alle lidstaten van de EG dezelfde
regels voor het binnenlands vervoer
door buitenlandse transportbedrijven.
Ook zijn er verschillen in vrachttarie
ven, kostenverdelingen, subsidies,
steunmaatregelen en dergelijke. On
danks de bereikte onderhandelingsre
sultaten zijn alle problemen nog lang
niet opgelost. De vervoerspolitieke
knelpunten worden in dit artikel verder
buiten beschouwing gelaten.
De tweede hoofdgroep van proble
men betreft de (ontoereikende) intra-
Europese transportinfrastructuur. Deze
knelpunten hebben eveneens hun poli
tieke aspecten, maar daarnaast zijn er
ook problemen op technisch, plan-
nings- en financieringsgebied.
Knelpunten in de Europese trans
portinfrastructuur zijn moeilijk op te los
sen. Infrastructuur kan verouderen
zonder dat het duidelijk opvalt; het is
een sluipend proces. De nadelige ge
volgen van uitgesteld onderhoud zijn
bijvoorbeeld pas na verloop van tijd
zichtbaar. Bovendien heeft de ontwik
keling en uitvoering van verbeteringen
aan de infrastructuur een zeer lange
doorlooptijd, zodat knelpunten vroegtij
dig moeten worden gesignaleerd en
aangepakt.
Kwaliteit
transportinfrastructuur
De investeringen in transportinfra
structuur zijn gedurende enkele decen
nia achtergebleven bij de economische
ontwikkeling. In veel landen is er wel
veel op nationaal niveau gedaan, maar
om uiteenlopende redenen zijn de ver
bindingen tussen de nationale netwer
ken verwaarloosd. Inmiddels erkent
men dit probleem en wordt er ook aan
oplossingen gewerkt (Kanaaltunnel, Al
penpassages, verbindingen met Scan
dinavië en pogingen om een netwerk
van hoge-snelheidstreinen van de
grond te krijgen). De vrees bestaat
echter dat de huidige inspanningen on
toereikend zullen zijn om de achter
stand in te lopen, laat staan om in de
sterk groeiende transportbehoefte te
voorzien.
Een aantal factoren is verantwoor
delijk voor deze situatie. De nationale
souvereiniteit op het gebied van trans
port en infrastructuur heeft geleid tot
nationaal beleid, zonder oog voor de
versterkende effecten van een geza
menlijke, Europese aanpak. De decen
tralisatie van de politieke macht in veel
Europese lidstaten heeft geresulteerd
in een groot aantal niveaus in het be-
Verbeteringen in het
internationale rail
transport betroffen tot
nu toe meer het perso
nen- dan het goede
renvervoer.
13 Rabobank 12/90