Hoofddirectie' commentaar De bancaire bedrijfsvoering is in hoge mate geautomatiseerd. Nage noeg alle medewerkers van ons be drijf worden, al dan niet rechtstreeks, ondersteund door geautomatiseerde systemen. Zowel voor het verkrijgen van informatie als voor het bewerken ervan is een sterke afhankelijkheid van deze systemen ontstaan. Bij uit val van systemen daalt de produktivi- teit direct. Als die systemen langere tijd zou den uitvallen, zou het voor de organi satie onmogelijk zijn haar hoofdpro- dukten te leveren. Zo zouden betaal opdrachten van onze cliënten niet kunnen worden uitgevoerd en zou het bij onze bank opnemen van geld na genoeg onmogelijk worden. Als deze situatie meer dan een week zou voortduren, zou het Nederlandse be talingsverkeer geleidelijk tot stilstand komen, hetgeen niet alleen voor onze organisatie, maar ook voor de bevol king, het bedrijfsleven en de nationale economie een regelrechte ramp zou betekenen. Het is duidelijk dat dit soort risico's niet kunnen en mogen worden geac cepteerd. Voortdurend worden maat regelen getroffen om de kwaliteit en continuïteit van de geautomatiseerde bedrijfsvoering te verhogen. Ruim 1100 informatici binnen de ver schillende informatica-eenheden van Rabobank Nederland spannen zich in om optimale systemen tegen een zo gunstig mogelijke prijs voor de organi satie beschikbaar te krijgen. Opdat optimale produkten aan de cliënten kunnen worden geleverd. Iedere dag weer. Bij elk systeem wordt grote aan dacht aan de kwaliteit besteed. Een systeem moet niet alleen de gewens te functionaliteit hebben, er mag ook slechts een kleine kans zijn op versto ringen. Een onverhoopt toch optre dende storing moet snel pp te lossen zijn. Per systeem en per component worden de eisen afgestemd op het belang dat ze voor de cliënt en daar mee voor de organisatie vertegen woordigen. Zo worden aan de be- talingsverkeersystemen uiteraard «ut W aanzienlijk hogere eisen gesteld dan aan een systeem dat algemene infor matie verstrekt. Voor alle cruciale toepassingen zijn de hoogste eisen gesteld. De kans op ernstige verstoringen is te ruggebracht door gebruikmaking van uiterst geavanceerde apparatuur en technieken -waarvoor jaarlijks aan zienlijke investeringen worden ge pleegd- en vooral door de inzet van gemotiveerde, vakbekwame mensen in zowel de ontwikkelings- als de pro- duktiefase. Mocht er iets fout gaan, dan zijn zij meestal in staat één en ander binnen de uiterst kritische tijds lijnen op te lossen. De 's nachts ver werkte gegevens moeten immers ie dere dag voor openingstijd via het ei gen 'diesel-netwerk bij de aangeslo ten banken worden bezorgd. Indien een storing in een computer waarop een cruciale toepassing wordt verwerkt, niet tijdig verholpen kan worden, dan moet op uitwijkvoorzie- ningen worden teruggevallen. Hetzelf de geldt als externe oorzaken -zoals brand of andere rampen- een belang rijk deel van één van de computer centra onbruikbaar maken. Hoewel de kans op dit soort calamiteiten zo ver mogelijk is teruggedrongen, is toch tot het treffen van dure uitwijkvoorzienin- gen besloten. De gevolgen van het langdurig uitvallen van cruciale syste men zijn immers volstrekt onaan vaardbaar. In principe zijn de computercentra van de Rabobank eikaars uitwijkcen- trum. Dat wil zeggen dat in ieder cen trum voldoende capaciteit opgesteld moet staan om de verwerking van de belangrijkste toepassingen tijdig in één centrum te kunnen hervatten. Voor de minder cruciale toepassingen zat pas na een calamiteit vervangen de apparatuur worden geplaatst. Uiteraard zal dan alles worden ge daan om ook die toepassingen zo snel mogelijk weer beschikbaar te stellen. Om zeker te stellen dat de cruciale systemen in een noodsituatie binnen aanvaardbare termijn beschikbaar kunnen worden gemaakt, zijn de meest recente computergegevens steeds in de uitwijkcentra aanwezig. Hiertoe worden elke dag gemiddeld maar liefst zo 'n 1 500 cassettes met gegevens naar het uitwijkcentrum ge bracht en keurig voor direct gebruik gereed gemaakt. Voor de geïnteres seerden een stroom van gemiddeld 150 miljard gegevens per dag. Doel is om de systemen binnen 24 uur na een calamiteit in het uitwijkcentrum weer beschikbaar te hebben. Andere systemen zijn zo tijdkritisch dat daar is gekozen voor het 'hot stand by '-principe. Dat wil zeggen dat een tweede systeem, met identieke gegevens, in het uitwijkcentrum per manent meedraait. Uiteraard komt er voor het treffen van uitwijkvoorzieningen meer kijken dan alleen hardware en data. Zo zat de benodigde programmatuur in het uitwijkcentrum aanwezig moeten zijn als ook voldoende randapparatuur (zoals print-capaciteit). Er moet een calamiteitenplan zijn, het uitwijkplan moet up to date gehouden worden, er moet regelmatig worden geoefend enz. Dit vraagt een enorme inzet van een groot aantal informatici. Maar ook van anderen en met name het bancai re management. U en ik betalen graag verzeke ringspremies voor mogelijke cata strofes die ons in het persoonlijk leven kunnen treffen, uiteraard in de hoop dat die rampen aan ons voorbij zullen gaan. Zo is het ook met de kosten voor uitwijkvoorzieningen. Natuurlijk hopen wij dat er nimmer aanleiding zal ontstaan om tot effec tieve uitwijk over te gaan. Van Rijn 12 Rabobank 12/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 12