Interview kers. Er zit hier een ploeg van enthou siaste en gemotiveerde mensen die er graag op uitgaan. We zijn ons heel na drukkelijk bewust van de noodzaak kwaliteit te leveren.' Bedrijven zijn soms - zoals Gentis het uitdrukt - 'aangenaam verrast' door wat Rabobank Nederland te bie den heeft. 'Zo was ik een dag of tien geleden met enkele mensen bij de fi nanciële afdeling van één van de grootste Franse autofabrieken. We hebben op hun verzoek een gesprek gevoerd en we hebben daar een ui terst professionele indruk achtergela ten.' Van Bankzaken naar CBB De veranderende filosofie van de Rabobankorganisatie ten opzichte van het grote bedrijfsleven en de professio nele financiële markten heeft ook ge leid tot een andere aanpak binnen Rabobank Nederland. Het vroegere werkgebied Bankzaken werd omge vormd tot het Centrale Bankbedrijf, het CBB, en dat was meer dan alleen een naamswijziging. Gentis: 'Bankzaken werkte vooral aanvullend ten opzichte van de aangesloten banken als cliën ten te groot waren voor de plaatselijke bank. Het Centrale Bankbedrijf is een echte wholesalebank, die zich richt op het leveren van maatwerk. Nu is niet meer de omvang in finan cieel opzicht de bepalende factor om uit te maken of een cliënt bankiert bij een plaatselijke bank of bij Rabobank Nederland, maar de mate waarin diep gaande vakkennis is vereist. Die kun je nu eenmaal niet bij alle aangesloten banken afzonderlijk beleggen. Dat is een kwestie van taakverdeling. Wij zor gen voor specialisten en leveren maat werk, de aangesloten banken zorgen voor de bancaire vaklieden die een min of meer gestandaardiseerd dien stenpakket op vakkundige wijze kun nen leveren.' Ook organisatorisch zijn er veran deringen doorgevoerd. 'Bankzaken was een verzameling van een aantal directoraten met elk hun eigen activi teiten. Het CBB is een complete bank die als totaliteit een aantal diensten le vert. Het is een eenheid die wordt ge leid door een directiecomité en met een eigen winst- en verliesrekening en balans. Het Centrale Bankbedrijf heeft als opdracht een zo hoog mogelijke bij drage te leveren aan het resultaat van de organisatie. En dat is een ander uit gangspunt dan het coöperatief bankie ren van de plaatselijke banken.' Binnen het CBB vervult het directo raat Bedrijfsrelaties een speerpunt functie. 'We zijn om het heel simpel te zeggen de verkopers, dat is onze eer ste taak. Onze accountmanagers gaan de markt in en moeten zorgen dat we de diensten die we in huis hebben, op de juiste wijze afzetten. Dat is geen kwestie van afwachten of de klant om een bepaald produkt vraagt Het gaat om actief inspelen op de behoeften van de klant', aldus Gentis. 'Zo teke nen de accountmangers ook signalen op die aanleiding kunnen zijn om nieu we produkten te ontwikkelen.' Kennis bedrijfstakken verdiepen Binnen het directoraat Bedrijfsrela ties richt men zich op bedrijven in de sectoren agribusiness, handel en in dustrie en dienstverlenende bedrijven en instellingen. Binnen die indeling houdt iedere accountmanager zich weer bezig met een bepaalde bedrijfs tak. 'We proberen niet de hele wereld te vangen, maar focussen in eerste aanleg op een aantal aantrekkelijke bedrijfstakken. En in die branches bou wen we zoveel mogelijk know-how op. Dat werkt naar twee kanten goed. De ondernemers hebben het gevoel datje weet waarover je praat. En naar de bank toe betekent die kennis een bete re beheersing van risico's.' Voor de agribusiness heeft deze aanpak inmiddels geleid tot de intro ductie van de strategische account manager. Deze functionaris is verant woordelijk voor de verdieping van ken nis binnen de organisatie - in Neder land, maar ook op de buitenlandse kantoren - op het gebied van een be paalde agri-bedrijfstak. De kennis wordt gebundeld in een informatiesys teem. Gentis pakt een map in het be kende Rabo-blauw van zijn bureau. 'Kijk, het is een losbladig boek, dat maandelijks wordt geactualiseerd. Er zit informatie in over allerlei aspecten van de diverse bedrijfstakken, over marktontwikkelingen in de diverse lan den, over individuele bedrijven.' Van tijd tot tijd worden stappen ge zet in een 'nieuwe' bedrijfstak. Zo is re cent besloten dat het CBB zich zal richten op de markt voor vliegtuigfinan cieringen. 'Dat is een zeer gespeciali seerde tak van sport. Het gaat om enorme bedragen --je praat over zo'n 130 miljoen dollar per vliegtuig - en het zijn ook heel specifieke financie ringsconstructies. We hebben pas de eerste deal gedaan, deelgenomen in een financiering.' Stevige Europese bank Dat de Rabobank tot voor kort vrij terughoudend opereerde op de whole- salemarkt, vertaalt zich in het imago dat de bank heeft bij het grotere be drijfsleven. Grote bedrijven noemen de bank 'klantvriendelijk', 'flexibel', en een 'plezierige financiële partner', maar zijn minder positief als het gaat om aspec ten als 'internationaal' en 'innovatief'. 'Internationaal, dat men ons op dat punt minder beoordeelt, kan ik begrij pen', reageert het hoofd van het direc toraat Bedrijfsrelaties. 'We hebben pas negen jaar geleden onze eerste bui tenlandse vestiging geopend. Het ver baast me niet zo dat men het oude beeld van typisch binnenlandse bank nog op het netvlies heeft. Maar inmid dels zitten we toch over de hele we reld, met name op die plaatsen waar ook onze klanten actief zijn. Het imago ijlt nog wat na bij de werkelijkheid.' En dan: hoe innovatief is de Rabo bank? 'Wij hebben niet de ambitie om in het uitdenken van nieuwe produkten altijd de eerste te zijn. Voor ons zijn de behoeften van de klant bepalend. Van uit die gedachte hebben we voldoende te bieden. Denk bijvoorbeeld aan het hele Swap-gebeuren, een nieuw stuk dienstverlening waarin we een voor aanstaande plaats innemen.' Produktvernieuwing die plaatsvindt bij het Centrale Bankbedrijf, staat ove rigens niet alleen ten dienste van de eigen cliënten. Vaak geldt hier de stel regel dat het maatwerk van nu het standaardprodukt is voor morgen. Met andere woorden: aangesloten banken en hun cliënten kunnen op een be paald moment meeprofiteren van de innovatieve inspanningen binnen het CBB. Het Centrale Bankbedrijf en meer in het bijzonder het directoraat Bedrijfsre laties richt zich met zelfvertrouwen en enthousiasme op een sterkere profile ring in de wholesalemarkt. Gentis geeft aan wat de Rabobank hier wil berei ken: 'We streven naar een marktaan deel dat in overeenstemming is met onze positie, in termen van omvang, maar ook in termen van status. Wij hebben de ambitie om in een verenigd Europa een stevige, regionale Europe se bank te zijn die zijn klanten wereld wijd kan bedienen.' RC 15 Rabobank 11/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 15