'Stevige bedrijven willen zaken doen met een stevige bank' Actieve bewerking markt grote bedrijven Interview Bij het aangaan van bancaire relaties zal het grote Nederlandse bedrijfsleven in toenemende mate rekening houden met de mogelijkheden die Rabobank Nederland te bieden heeft. 'Soort zoekt soort', aldus mr. H.G. Gentis, die als hoofd van het directoraat Bedrijfsrelaties verantwoordelijk is voor de 'verkoop' op de wholesalemarkt. De fusie van Amro en ABN heeft de kansen van de Rabobank in dit segment alleen maar vergroot. Mr. Gentis, hoofd di rectoraat Bedrijfsrela ties: 'We zullen ons waar moeten maken door een vlekkeloze bediening en door een perfecte staat van de produkten.' Wie denkt aan de Rabobank, denkt aan agrarisch, particulier en inmiddels ook volop aan midden- en kleinbedrijf. De associatie met het grotere bedrijfs leven ligt minder voor de hand. Dat is deels te begrijpen, maar niet terecht. Niet terecht voor het heden en zeker niet voor de toekomst. Dat is althans het beeld dat overblijft uit een gesprek met mr. H.G. Gentis, hoofd van het di rectoraat Bedrijfsrelaties en onderdi recteur van Rabobank Nederland. Hij licht toe dat opereren op de wholesale markt, de maatwerkmarkt voor grote bedrijven, wel degelijk heel goed past bij de Rabobank. 'Van de honderd grootste Neder landse bedrijven hebben we er op dit moment vijfenzestig in de boeken', ont zenuwt Gentis het mogelijke idee dat de wholesalemarkt voor de Rabobank 'terra incognita' zou zijn. 'Weliswaar vervullen we daar in het algemeen nog een betrekkelijke bijrol, maar dat moet dus groeien en dat kan ook.' Dat de Rabobank zich meer wil pro fileren op de markt voor grote bedrij ven, is een zeer bewuste keuze. 'In de positionering van de bank kunnen we die bedrijven niet links laten liggen. Die grote bedrijvenmarkt is aantrekkelijk in termen van omzet en van rendement. Met het oog op de Europese eenwor ding is het ook tactisch verstandig om je meer op die markt te begeven, al was het alleen maar omdat deze ont wikkeling bij huidige bedrijfscliënten van de plaatselijke banken tot schaal vergroting leidt. Ook de schaalgrootte van ons eigen Centrale Bankbedrijf moeten we op grond van de Europese ontwikkelingen extra aandacht geven.' Fantastische kansen Er wordt wel gedacht dat met de recente fusie van Amro Bank en ABN in de wholesalemarkt zo'n machtig blok is ontstaan, dat er voor andere marktpartijen nog weinig eer is te be halen. Niets is minder waar, meent het hoofd Bedrijfsrelaties. 'Door die fusie krijgen we in het grotere marktsegment op dit moment fantastische kansen. Met name daar waar grote bedrijven zowel de Amro als de ABN als huis bankier hadden, hebben ze na de fusie nog maar één bank. En dat vinden ze vervelend, want ze zijn altijd gewend geweest om in elk geval twee banken te hebben. Daar komen we min of meer automatisch als één van de alter natieven in aanmerking. Het is aan ons om duidelijk te maken dat wij het alter natief zijn dat de voorkeur verdient.' Rabobank Nederland kan haar am bities alleen realiseren als (potentiële) cliënten in dit marktsegment de bank als aantrekkelijke partner zien. Op dit punt is er bij Gentis het nodige zelfver trouwen. 'Je zou bijna zeggen: soort zoekt soort. Stevige bedrijven zijn geïnteresseerd om zaken te doen met een stevige bank. Dat zijn we, we zijn uiteindelijk een 'triple A-bank', één van de laatste zeven in de wereld.' Maar ook een stevige bank moet zich waarmaken. 'Dat zullen we moe ten doen door een vlekkeloze bedie ning en door een perfecte staat van de produkten. Net als elders in de service industrie zijn bij ons mensen ontzet tend belangrijk. Daarom werken wij ook met bijna overdreven ijver aan het verder opleiden van onze medewer-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 14