Woningbouw
De overheid meent dat
er de komende jaren
minder behoefte is
aan nieuwbouwwonin
gen.
vervolg op
pagina 30
inrichtingskosten van de nieuwe wo
ning) en een inkomen moet hebben
dat ligt tegen de bovengrens om voor
een premie-A-woning in aanmerking te
komen.
Hoge maandlasten
Een soortgelijke situatie doet zich
voor bij kopers van een vrije-sector-
woning. Door de hoge rente worden de
maandlasten te hoog om nog voor ge
meentegarantie in aanmerking te ko
men. Dat betekent dat zij ofwel zonder
gemeentegarantie kopen (waardoor
dus de maandlasten nog hoger wor
den) ofwel van de koop moeten afzien.
Vaak wordt gesteld dat bij de aan
koop van een vrije-sector-woning de
hoogte van de hypotheekrente minder
belangrijk is en dat de verwachte inko-
mensgroei en het vertrouwen van de
consument in de economie de door
slag geven. Dit is slechts ten dele juist.
Bij hoge hypotheekrentes zal een aan
tal mensen de financiering van hun
woning hoe dan ook niet rond kunnen
krijgen, ook al vertrouwen zij erop dat
zij in de toekomst meer zullen verdie
nen. Bovendien zal een aantal kopers
constateren dat zij het gewenste huis
niet meer kunnen kopen, waardoor zij
genoegen moeten nemen met een
kleiner of kwalitatief minder huis. In
dien de noodzaak tot kopen niet aan
wezig is, zullen zij hun verhuizing uit
stellen. Stagnatie op de woningmarkt
is dan het gevolg.
Een mogelijke reden om toch een
huis te kopen, ondanks de hoge rente
en ondanks een verminderd inkomens
perspectief, is het beleid van jaarlijkse
huurverhogingen. De nota 'Volkshuis
vesting' geeft aan dat het de bedoeling
is de huren jaarlijks te verhogen met
een percentage dat 1% boven de infla
tie ligt. Voor 1991 zou dat neerkomen
op 3%, evenals in de afgelopen jaren.
De gedachte achter de jaarlijkse
huurverhogingen is dat op den duur de
kosten van de woningexploitatie, het
toekomstige onderhoud en de rente
lasten op de investering uit de huurop
brengst moeten kunnen worden be
taald. De negatieve koopkrachteffecten
die met deze huurverhogingen ge
paard gaan, zouden kunnen worden
opgevangen door de jaarlijkse econo
mische groei en de voor lastenverlich
ting beschikbaar komende ruimte, al
dus de nota. Met jaarlijkse huurverho
gingen van 3% of meer zal er in elk ge
val een zekere prikkel blijven bestaan
om te verhuizen naar een koopwoning.
Overheidsmaatregelen
Een van de doelstellingen van het
overheidsbeleid is het bevorderen van
het eigen-woningbezit. Het lijkt er ech
ter op dat de jaarlijkse huurverhoging
de enige maatregel is die dit doel moet
realiseren. Een aantal andere maatre
gelen maakt het eigen-woningbezit na
melijk weer minder aantrekkelijk.
In de eerste plaats is dit de verho
ging van het huurwaardeforfait. Op
1 januari is het forfait al verhoogd van
1,3% naar 1,8%; een voorstel voor een
verdere verhoging tot 2,3% strandde
begin dit jaar in de Eerste Kamer. De
regering heeft aangekondigd met een
nieuw voorstel te komen om het forfait
te verhogen. Bovendien zou dan te
vens worden aangegeven hoe het for
fait periodiek zal worden aangepast,
zodat een evenwichtige behandeling
van de huur- en koopsector kan wor
den bewerkstelligd. Dit komt erop neer
dat bij voortdurende huurverhogingen
de eigen-woningbezitter met een oplo
pend huurwaardeforfait te maken krijgt.
In de tweede plaats zijn er plannen
om te bezuinigen op overheidssubsi
dies. Afgesproken is om de subsidies
met 1% te verminderen. Omdat be
paalde subsidies buiten schot moeten
blijven, bijvoorbeeld de individuele
huursubsidie, zullen andere catego
rieën zwaarder getroffen worden.
Reeds is geopperd om de rijksbijdrage
voor premie-C-woningen te laten ver
vallen, omdat het een relatief gering
bedrag betreft (f 5 000 op een maxi
male koopprijs van f 190 000).
In de derde plaats zal BTW moeten
worden betaald over de diensten die
een notaris verleent. Dit verhoogt de
kosten die met de aankoop van een
huis gepaard gaan en bevordert dus
niet de doorstroming.
Tenslotte wordt de potentiële koper
steeds in onzekerheid gebracht door
uitlatingen van politici, onlangs weer
door de minister van Financiën, dat be
perking van de aftrek van de hypo
theekrente voor de inkomstenbelasting
bespreekbaar is. De beslissing om
over te gaan tot de aankoop van een
13 Rabobank 11/90