Woningbouw De overheid meent dat er de komende jaren minder behoefte is aan nieuwbouwwonin gen. vervolg op pagina 30 inrichtingskosten van de nieuwe wo ning) en een inkomen moet hebben dat ligt tegen de bovengrens om voor een premie-A-woning in aanmerking te komen. Hoge maandlasten Een soortgelijke situatie doet zich voor bij kopers van een vrije-sector- woning. Door de hoge rente worden de maandlasten te hoog om nog voor ge meentegarantie in aanmerking te ko men. Dat betekent dat zij ofwel zonder gemeentegarantie kopen (waardoor dus de maandlasten nog hoger wor den) ofwel van de koop moeten afzien. Vaak wordt gesteld dat bij de aan koop van een vrije-sector-woning de hoogte van de hypotheekrente minder belangrijk is en dat de verwachte inko- mensgroei en het vertrouwen van de consument in de economie de door slag geven. Dit is slechts ten dele juist. Bij hoge hypotheekrentes zal een aan tal mensen de financiering van hun woning hoe dan ook niet rond kunnen krijgen, ook al vertrouwen zij erop dat zij in de toekomst meer zullen verdie nen. Bovendien zal een aantal kopers constateren dat zij het gewenste huis niet meer kunnen kopen, waardoor zij genoegen moeten nemen met een kleiner of kwalitatief minder huis. In dien de noodzaak tot kopen niet aan wezig is, zullen zij hun verhuizing uit stellen. Stagnatie op de woningmarkt is dan het gevolg. Een mogelijke reden om toch een huis te kopen, ondanks de hoge rente en ondanks een verminderd inkomens perspectief, is het beleid van jaarlijkse huurverhogingen. De nota 'Volkshuis vesting' geeft aan dat het de bedoeling is de huren jaarlijks te verhogen met een percentage dat 1% boven de infla tie ligt. Voor 1991 zou dat neerkomen op 3%, evenals in de afgelopen jaren. De gedachte achter de jaarlijkse huurverhogingen is dat op den duur de kosten van de woningexploitatie, het toekomstige onderhoud en de rente lasten op de investering uit de huurop brengst moeten kunnen worden be taald. De negatieve koopkrachteffecten die met deze huurverhogingen ge paard gaan, zouden kunnen worden opgevangen door de jaarlijkse econo mische groei en de voor lastenverlich ting beschikbaar komende ruimte, al dus de nota. Met jaarlijkse huurverho gingen van 3% of meer zal er in elk ge val een zekere prikkel blijven bestaan om te verhuizen naar een koopwoning. Overheidsmaatregelen Een van de doelstellingen van het overheidsbeleid is het bevorderen van het eigen-woningbezit. Het lijkt er ech ter op dat de jaarlijkse huurverhoging de enige maatregel is die dit doel moet realiseren. Een aantal andere maatre gelen maakt het eigen-woningbezit na melijk weer minder aantrekkelijk. In de eerste plaats is dit de verho ging van het huurwaardeforfait. Op 1 januari is het forfait al verhoogd van 1,3% naar 1,8%; een voorstel voor een verdere verhoging tot 2,3% strandde begin dit jaar in de Eerste Kamer. De regering heeft aangekondigd met een nieuw voorstel te komen om het forfait te verhogen. Bovendien zou dan te vens worden aangegeven hoe het for fait periodiek zal worden aangepast, zodat een evenwichtige behandeling van de huur- en koopsector kan wor den bewerkstelligd. Dit komt erop neer dat bij voortdurende huurverhogingen de eigen-woningbezitter met een oplo pend huurwaardeforfait te maken krijgt. In de tweede plaats zijn er plannen om te bezuinigen op overheidssubsi dies. Afgesproken is om de subsidies met 1% te verminderen. Omdat be paalde subsidies buiten schot moeten blijven, bijvoorbeeld de individuele huursubsidie, zullen andere catego rieën zwaarder getroffen worden. Reeds is geopperd om de rijksbijdrage voor premie-C-woningen te laten ver vallen, omdat het een relatief gering bedrag betreft (f 5 000 op een maxi male koopprijs van f 190 000). In de derde plaats zal BTW moeten worden betaald over de diensten die een notaris verleent. Dit verhoogt de kosten die met de aankoop van een huis gepaard gaan en bevordert dus niet de doorstroming. Tenslotte wordt de potentiële koper steeds in onzekerheid gebracht door uitlatingen van politici, onlangs weer door de minister van Financiën, dat be perking van de aftrek van de hypo theekrente voor de inkomstenbelasting bespreekbaar is. De beslissing om over te gaan tot de aankoop van een 13 Rabobank 11/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 13