Cijfers Trends L Cijfers Trends uitgebreid 'Cijfers Trends', de jaarlijkse publikatie van Rabobank Nederland over de stand van zaken in het MKB, is grondig vernieuwd. Het aantal beschreven be drijfstakken is uitgebreid van 50 naar 75. Die uitbreiding heeft vooral plaats gevonden bij de sectoren industrie, groothandel en dienstverlening, waardoor de publicatie een betere afspiegeling van het totale MKB oplevert. Bovendien worden de ontwikkelingen in de bedrijfstakken overzichtelijker gepresenteerd dan voorheen. De uitgave, die verkrijgbaar is bij de plaatselijke Rabobanken, is in de eer ste plaats bestemd voor adviseurs in het midden- en kleinbedrijf, zoals ac countants. Voor geïnteresseerde ondernemers zijn deelbrochures beschik baar, waarin een selectie uit de onderzochte bedrijfstakken aan de orde komt. Evenals vorig jaar is Cijfers Trends ook op diskette uitgebracht. De dis kette bevat niet alleen de perspectieven van de 75 branches, maar heeft ook een rekenfunctie die de mogelijkheid biedt cliëntgegevens eenvoudig met branchegemiddelden te vergelijken. Duitsland en België blijven. (Oost-) Europa zal geen gemakkelijk te ver overen markt zijn, maar de flexibiliteit en dynamiek van het MKB zijn troeven in handen van de exporterende bedrijven. De verwachtingen voor de binnen landse afzet zijn wat gematigder. Voor 1990 werd medio dit jaar rekening ge houden met een lichte terugval van de groei tot circa 2 1/2%, hetgeen groten deels veroorzaakt wordt door een on gunstige ontwikkeling van activiteiten in de bouw. De consumptieve afzet zal met een wat lager percentage groeien dan in 1989; hierbij speelt toename van de buitenlandse concurrentie een rol. De afzet van investeringsgoederen zal geen groei vertonen door een afna me van investeringen in de bouw. De winstgroei in het MKB zal iets achterblijven bij die van vorige jaren, maar desondanks alleszins acceptabel zijn. Voor 1991 zijn de indicatoren vol gens het EIM wat ongunstiger dan voor 1990, omdat onder meer de effec ten van de terugval in het bouwvolume en de sterke buitenlandse concurrentie breder voelbaar zullen worden. Daar naast kunnen de gevolgen van de Golfcrisis ook volgend jaar doorwer ken. Gematigde volumegroei Eerder in dit artikel is geconstateerd dat de groeicijfers nu en naar verwach ting ook de komende jaren nogal wat lager zijn dan in vorige decennia. Deze tendens laat zich verklaren aan de hand van ontwikkelingen in de af zetmarkten van het MKB. De ontwikkeling van het MKB in de jaren zestig was gebaseerd op volu megroei. Consumenten kochten voor het eerst een auto en een televisie. De marketingspecialisten troffen een gi gantisch potentieel van afzetkansen aan. Het MKB richt zich vooral op Neder land, Duitsland en België, markten die qua economisch peil vergelijkbaar zijn. Die markten zijn in de actuele situatie in hoge mate verzadigd en daarom zul len kwalitatieve ontwikkelingen belang rijker worden dan kwantitatieve groei. In het voorgaande is al gememo reerd dat niet alleen de exporten fors groeien, maar ook de importen. Er vindt internationale specialisatie plaats. Wellicht dat bepaalde branches hier door interessante groeicijfers kunnen realiseren. Over het totale MKB gezien zal de volumegroei echter beperkt blij ven zolang de dimensies van de markt ongewijzigd blijven. Nieuwe exportmarkten Ondernemers die de komende jaren mee willen delen in de (gematigde) groei, zullen zich vooral moeten richten op terreinen als marktgericht onderne men, samenwerken en innoveren. Een marktgerichte instelling leidt er toe dat keuzes gemaakt worden inzake het gewenste marktbereik. Gekozen wordt bijvoorbeeld voor specialisatie, regionalisatie, export etc. Voor wat be treft nieuwe exportmarkten, bijvoor beeld het voormalige Oost-Duitsland en andere Oosteuropese regio's, moet zeker de vinger aan de pols worden gehouden. Als zich daar relevante im portkracht ontwikkeld heeft, lijkt de mo gelijkheid aanwezig dat de volume groei weer percentages bereikt die doen denken aan vorige decennia. In de verhoudingen waarin produk- tie en distributie van goederen en dien sten zich thans afspelen, zal een MKB- bedrijf steeds vaker concluderen dat het niet geheel zelfstandig alle noodza kelijke functies kan vervullen. Men zal er dan voor kiezen om in te haken op samenwerkingstendensen. Verkoopketens, in de vorm van franchise-organisaties en andere sa menwerkingsverbanden, bieden MKB- ondernemers mogelijkheden om de voordelen van een grote organisatie te benutten. Ook produktie- en informa tiesystemen zullen in toenemende mate het zelfstandige MKB verankeren in omvangrijke ketens. Hierdoor zullen beslissingen op vele terreinen nauwe lijks meer geïsoleerd van andere za ken genomen kunnen worden. Vraag stukken op het gebied van onderzoek en ontwikkeling, technologie, automati sering, logistiek, kwaliteit en milieu ver eisen niet alleen interne, maar vooral ook externe afstemming. Bedrijven die innovatief zijn inge steld, kunnen tevens trachten nieuwe afzetmarkten te openen en een op groei gericht beleid te voeren. Ge steund door een adequaat overheids beleid zijn hier voor het MKB ruime kansen voor positieverbetering. 8 Rabobank 10/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 8