Midden- en kleinbedrijf: gemati In de jaren zestig en zeventig boekte het Nederlandse bedrijfs leven telkens weer spectaculaire records als het ging om groei cijfers. De komende jaren moet rekening worden gehouden met een gematigder ont wikkeling. Het ziet er niet naar uit dat het Nederlandse midden- en kleinbedrijf in de komende jaren de hoge groeicijfers kan realiseren die enkele decennia geleden gebruikelijk waren. Los van de wereldpolitieke onzekerheden van dit moment heeft dit vooral te maken met het feit dat de belangrijkste afzetmarkten in hoge mate verzadigd zijn. Toch is er wel degelijk perspectief voor het MKB en met name voor die ondernemers die marktgerichtheid, samenwerking en innovatie hoog in het vaandel hebben. Bij een vluchtige vergelijking is de ontwikkeling van de groeicijfers van de economie in de laatste decennia te vergelijken met die van sportprestaties. Sneuvelden in de jaren zestig hard looprecords met seconden tegelijk, momenteel knabbelt men er met veel kunst- en vliegwerk jaarlijks enkele honderdsten van een seconde at. In dezelfde jaren zestig realiseerde het bedrijfsleven een gemiddeld groei percentage van 5 1/2%, in de jaren ze ventig één van 3 1/2% en ondanks in spanningen op vele fronten bedroeg de groei in het afgelopen decennium gemiddeld slechts 1 1/2%. Toch is de conclusie dat zich in de toekomst geen forse procentuele ontwikkelingen meer zouden voordoen, te voorbarig. Alleen al het feit dat in de afgelopen twee jaar het gemiddelde groeipercentage voor het bedrijfsleven 3 1/2% was, geeft re den tot nuancering. Het perspectief voor het bedrijfsleven is dus zeker niet 'doodlopend'. De dimensies waarbin nen hardloopwedstrijden plaatsvinden, kunnen niet essentieel veranderen; die van het bedrijfsleven wel! Evenwichtige groei MKB In de 14e editie van Cijfers Trends worden groeicijfers van het midden- en kleinbedrijf (MKB) geanalyseerd en wordt tevens een blik in de toekomst geworpen. De analyse geeft aan dat ook in 1989 het MKB de vruchten heeft kunnen plukken van de aanhoudende hoogconjunctuur. De afzet nam met meer dan 4% toe tot f 275 miljard. Dit groeicijfer krijgt extra glans door dat de verschillende sectoren (indus trie, handel en dienstverlening) in min of meer dezelfde mate van de groei hebben geprofiteerd. Het gunstige af- zetbeeld is verkregen dankzij de posi tieve vraagontwikkeling bij de belang rijkste afzetcategorieën. Die afzetcate- gorieën behelzen intermediaire leverin gen (38% van de totale MKB-afzet), particuliere consumptie (28%), expor ten (18%) en investeringsgoederen (16%). Intermediaire leveringen betreffen de produkten (waaronder halffabrika ten) en diensten die aan het bedrijfsle ven en de overheid worden geleverd. Dat dit de omvangrijkste afzetcategorie is, duidt op een belangrijke uitbeste ding van bewerkingen en diensten. Het is een teken van volwassen en uitge balanceerde produktiestructuren. Posi tieve effecten van uitbesteding zijn be tere kwaliteit/kostenverhoudingen en flexibeler bedrijfsprocessen. De trend naar uitbesteding en spe cialisatie is dus duidelijk waarneem baar. De groei van intermediaire leve ringen door het MKB is echter beperkt gebleven tot ruim 3%, omdat de bui tenlandse concurrentie met succes op deze markt penetreert.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 6