Wat ons bezighoudt i van de verschillende betaalvormen. De resultaten van het onderzoek onderstrepen de juistheid van de maat regelen die de Rabobankorganisatie nu doorvoert in het zakelijke betalings verkeer. Dit systeem is immers geba seerd op een doorberekening van reë le kosten aan de cliënt in combinatie met het doorleiden naar de cliënt van reële opbrengsten. In de huidige situ atie betekent dit dat de houders van een rekening-courant bij de Rabobank via de rentevergoeding op hun saldi meeprofiteren van de hoge rente stand.In het publicitaire geweld over het onderzoek naar baten en lasten van het betalingsverkeer werd de unie ke aanpak van de Rabobank in een aantal gevallen duidelijk onderkend. Zo schreef de Volkskrant: 'De Rabobank is totnutoe de enige bank die het aan durfde geld in rekening te brengen voor transacties. Maar deze bank koos een afgewogen systeem waardoor de kosten voor de relatie niet toenemen.' En juist omdat het inderdaad een 'af gewogen systeem' is, was de introduc tie geen kwestie van 'aandurven', maar een bewuste actie. om de directoraten Geldbeheer en Merchant Banking te laten opgaan in de nieuwe eenheid Financiële Mark ten. In technologisch opzicht behoort de nieuwe dealingroom van de Rabobank tot de absolute top. Het is een Europe se primeur dat zo'n grote dealingroom voorzien is van een compleet digitaal systeem. Het hart van het systeem wordt gevormd door een netwerk van niet minder dan 215 pc's. Iedere han delaar beschikt over maximaal vier beeldschermen, waarop continu de voor hem belangrijke actuele informa tie binnenkomt. In totaal was 15 kilo meter glasvezelkabel en 70 kilometer koperkabel nodig om alle apparatuur 'aan elkaar te knopen'. De meeste van de 90 handelaren die in de dealingroom werken, zijn ac tief in het Marktbedrijf of het Cliënten- bedrijf. Onder het Marktbedrijf ressor teren de effecten-, valuta-, swap- en guldenshandel, waarvoor zowel op de nationale als internationale financiële markten wordt geopereerd. Het Markt bedrijf voert transacties uit ten behoe ve van cliënten van de Rabobankorga- ln het Utrechtse hoofdkantoor van Rabobank Nederland werd de afgelopen maanden een uiterst moderne dealingroom geïnstalleerd. Nieuwe dealingroom Europese primeur In het 'glazen' hoofdkantoor van Rabobank Nederland in Utrecht werd onlangs de splinternieuwe dealingroom van het directoraat Financiële Markten in gebruik genomen. Alle handelaren, die vroeger op verscheidene plaatsen in het gebouw hun activiteiten uitoefen den, zitten nu bij elkaar in één dealing room. Dat heeft grote voordelen, om dat transacties steeds vaker uit meer dere produkten zijn opgebouwd en dus een combinatie van handelsdisciplines vereisen. Ook is het voor handelaren van belang om voeling te houden met ontwikkelingen in andere markten dan hun eigen aandachtsgebied. Die sa menhang was overigens eerder dit jaar ook één van de belangrijkste redenen nisatie, voor plaatselijke banken en voor eigen rekening en risico van de bank. Het Cliëntenbedrijf vormt de schakel tussen het Marktbedrijf en de relaties, zoals institutionele beleggers in binnen- en buitenland en bedrijven. Ook Treasurymanagement en de afde ling Plaatsing Emissies zijn in de nieu we dealingroom gehuisvest. De internationale financiële markten staan de laatste jaren steeds meer on der invloed van de technologische ont wikkelingen. Met de nieuwe dealing room onderstreept de Rabobank nog eens dat zij op die markten een be langrijke rol te vervullen heeft. Voor plaatselijke Rabobanken en haar cliën ten is de dealingroom de toegangpoort tot de financiële markten in binnen- en buitenland. 4 Rabobank 10/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 4