Ondernemers houden zichzelf een spiegel voor Dat een onderneming nu uitstekende resultaten boekt, is nog geen garantie dat dit over enkele jaren of zelfs enkele maanden nog het geval zal zijn. Ontwikkelingen binnen en buiten het bedrijf kunnen -als ze niet tijdig worden onderkend en als er niet goed op wordt ingespeeld- de continuïteit in gevaar brengen. Daarom moeten ook ondernemers in het midden- en kleinbedrijf voortdurend de vinger aan de pols houden. Het net verschenen werkboek 'Bekijk zelf uw bedrijf', dat ook door de Rabobank wordt aangeboden, kan hierbij behulpzaam zijn. Veel MKB-onderne- mers zijn zo op de produktie gericht dat ze te weinig letten op ontwikkelingen binnen en buiten hun bedrijf. Natuurlijk stelt ieder bedrijf zich ten doel een zo goed mogelijk produkten- of dienstenpakket aan te bieden en hiermee een dusdanige omzet te halen dat een rendabele bedrijfsvoering is gegarandeerd. De cijfers (omzet, kos ten, opbrengsten, winst) geven een in dicatie of die doelstelling in de actuele situatie wordt gehaald. Maar ze zeg gen weinig of niets over de toekomst. Hebben de klanten over een jaar nog wel belangstelling voor het huidige as sortiment? En zijn er straks geen con currenten die -bijvoorbeeld door auto matisering- dezelfde produkten voor een aantrekkelijker prijs kunnen leve ren? Veel grote bedrijven houden zich structureel bezig met de beantwoor ding van dit soort vragen. Ze zetten ei gen mankracht in of doen een beroep op gespecialiseerde dienstverleners om systematisch de ontwikkelingen in de onderneming, in de bedrijfstak en in de economische omgeving te analyse ren. Die analyses vormen de basis voor het uitzetten van strategische lij nen. Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf hebben in dit opzicht zowel voor- als nadelen ten opzichte van hun grotere collega's. Door hun omvang zijn ze flexibeler en kunnen ze gemak kelijker inspelen op veranderingen in de markt. Maar daar staat tegenover dat de MKB-ondernemer vaak niet de tijd heeft of neemt om systematisch naar zijn omgeving te kijken, hij is te produktiegericht. Daarbij komt dat de kleinere bedrijven veelal geen stafaf delingen hebben voor dit soort zaken en bij het inschakelen van externe ad viseurs een te hoge drempel ondervin den. En als de beschikbare adviesin stanties al worden ingeschakeld, ge beurt dit vaak op een te laat moment. Zelfdiagnosemodel Het bepalen en zo nodig bijstellen van een bedrijfsstrategie is dus ook voor ondernemingen in het MKB nood zaak, maar tegelijkerijd moet worden vastgesteld dat het er in veel gevallen niet van komt. Dit heeft de Vereniging van Kamers van Koophandel ertoe ge bracht om in samenwerking met het In stituut Midden- en Kleinbedrijf een zelf diagnosemodel voor MKB-onderne- mers te ontwikkelen. Het model, dat vorige maand werd gelanceerd, is ge schikt voor bedrijven in de sectoren produktie, ambacht en dienstverlening. Aan de hand van het werkboek 'Be kijk zelf uw bedrijf' kunnen onderne mers zichzelf een spiegel voorhouden. Door het beantwoorden van een groot aantal vragen krijgt de ondernemer een beter inzicht in de sterke en zwak ke kanten van zijn bedrijf. De zelfdiag nose bestaat uit drie fasen. In stap één wordt de vraag beantwoord: 'hoe staan we er nu voor?' Daarbij komen aan bod aandachtsgebieden als markt, be drijfsvoering, personeel en financiën. De inventarisatie van de stand van zaken vormt in fase twee de basis voor het stellen van de diagnose. 'Wat vin den we van ons bedrijf?' In stap drie worden inventarisatie en diagnose om gezet in actiepunten. Niet altijd zal de ondernemer in staat zijn om met het werkboek zelf alle vragen op te lossen. Maar in dat geval vormen de verrichte activiteiten in ieder geval een goed vertrekpunt om het gesprek met advi seurs in te gaan. Het werkboek zal aan ondernemers worden aangeboden door de initiatief nemers, maar ook door andere instan ties die een rol spelen in het midden- en kleinbedrijf, zoals accountants en banken. Ook de Rabobank zal MKB- ondernemers in bepaalde situaties ad viseren het werkboek te gebruiken. De bank acht het toepassen van de zelf diagnose bijvoorbeeld zinvol als om vangrijke investeringen met grote ge volgen voor de bedrijfsvoering moeten plaatsvinden. Ook doorstarters met een snelle omzetgroei en ondernemers die de continuïteit van hun bedrijf in gevaar zien, kunnen voordeel hebben van het werkboek. RC

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 26