Franchising Tijdens de recente Franchisebeurs in Utrecht presenteerde de Rabobank zich als passende partner voor franchise-organisaties. Franchising is Vari franchising bestaan veel omschrijvingen. Eén van de meest gangbare definities luidt: 'Franchising is een contractueel geregelde vorm van commer ciële samenwerking tussen zelfstandige ondernemers, waarbij de ene partij, de franchisegever, aan één of meerdere anderen, de franchisenemers, het recht geeft om zijn handelsnaam en/of merk en eventuele andere onderschei dingsmiddelen te gebruiken bij de verkoop van produkten c.q. het verrichten van diensten, welke verkoop respectievelijk levering plaatsvindt op basis van een door de franchisegever ontwikkeld exclusief marketingconcept (-systeem, -formule) en in ruil waarvoor de franchisegever een vergoeding ontvangt: het gebruik van de rechten door de franchisenemer wordt door de franchisegever gecontroleerd om een uniforme presentatie ten opzichte van het publiek als mede een gelijkwaardige kwaliteit van de goederen en/of dienstverlening te waarborgen.' (Kneppers-Heynert, 1984) den (bank en franchisegever) eerst sa men ervaring op te doen, kan een veel evenwichtiger arrangement tot stand komen. Wel kunnen in die beginfase procedurele afspraken gemaakt wor den. Bijvoorbeeld over het centraal aanleveren van aanvragen voor fran chisenemers. Dit bevordert behalve de snelheid van afhandeling ook het van beide zijden toegroeien naar een goed arrangement. Een afgewogen relatie tussen bank en franchise-organisatie levert voor drie partijen voordeel op en kan eraan bijdragen dat het franchise-concept op timaal wordt benut. De franchisegever kan een versnelde maar gecontroleer de groei doormaken. De franchisene mer kan een passend dienstenpakket afnemen van de bank, daarbij gebruik makend van het feit dat hij weliswaar zelfstandig is, maar onderdeel uit maakt van een grotere organisatie. De bank doet zaken met ondernemers die binnen een succesvol concept opere ren. bank goed van pas. Omdat de franchi segever zowel ondernemer als vesti gingsplaats zorgvuldig heeft geselec teerd, zal de bank in de meeste geval len snel tot een offerte conform de af spraken in het arrangement kunnen komen. Door het afsluiten van een arrange ment heeft de franchisegever ten be hoeve van zijn franchisenemers samen met de bank een vehikel opgetuigd dat procedures kan versnellen, verstrek kingsnormen kan verhogen en tarieven gunstig kan beïnvloeden. Samen ervaring opdoen Toch is een arrangement niet in alle gevallen zinvol. Pas als een formule redelijk uitgekristalliseerd is en de toe name van het aantal franchisenemers in een zeker tempo plaatsvindt, voegt een arrangement iets toe. Zolang dat niet het geval is, moet voorkomen wor den dat een arrangement uitgaat van 'gemiddelde' franchisenemers, die als uitvloeisel van de kleine aantallen ver tegenwoordigd kunnen worden door uitersten. Daardoor zouden 'de goe den' kunnen lijden onder het omlaag halen van het gemiddelde niveau door de minder sterken. Door op ad hoc-basis aan beide zij- 24 Rabobank 10/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 24