schades zijn nu uitgebannen. Dat is de grote functionele winst van de Spie- rings loopkatkraan. Ook de hoge posi tie van de cabine in de mast, die trou wens los aan derden kan worden gele verd, is een aantrekkelijk gegeven: be ter overzicht, meer mogelijkheden voor de machinist. Daar komt nog bij dat de aanschafprijs van ca. f 530.000,- be langrijk lager is dan van vergelijkbare telescopische kranen. Een waarlijk unieke marktpositie derhalve voor een bijzonder innovatief produkt. Het suc ces van Spierings kon feitelijk niet uit blijven. Jong en snel Vanaf de HTS stapte de jonge Spie rings bij Geveke in het 'kranenwereld- je', zoals hij dat zelf noemt. Niet uit roeping of zoiets, maar gewoon, toe vallig. Spierings: 'Maar het boeide me vanaf het eerste ogenblik. Bij Geveke heb ik eerst in het onderhoud en de service gezeten en maakte ik later kennis met het commerciële traject. Op dat vlak kwam ik meer in contact met de klanten, leerde ik de kranenmarkt van binnen en buiten kennen. Geveke hield met die tak van bedrijf op en ik stapte over naar de firma Munsters in Erp. Daar heb ik zes jaar gewerkt. Tel de vijf Geveke-jaren erbij en je hebt, op jonge leeftijd, een schat aan kennis verzameld. Dat gegeven èn de hang naar zelf standigheid deden mij de stap wagen: in 1987 ben ik voor mezelf begonnen. Eerst weer met onderhoud en service, dat liep meteen als een trein. Ik heb daartoe slechts een keer een mailing uitgestuurd en vier keer geadverteerd, daarna nooit meer. 's Avonds werkte ik aan mijn ideeën. Die spitsten zich toe op automatisering van de opbouw- en demontagefasen van de kraan. Een vriend rekende alles door en uit, want zelf kwam ik tijd tekort. Die vriend is nu nog steeds bij ons in dienst. Het is erg snel gegaan,' stelt Spierings vast. 'Voor de eerste kraan die we bouw den, hebben we een tweedehands truck gekocht. Die hebben we geheel gereviseerd en daarop is het prototype van onze volautomatische zelfoprich- tende kraan gemonteerd. Zag er al heel goed uit hoor. De auto echt als nieuw. Het geheel was snel verkocht. Alle volgende exemplaren bouwden we van nul af aan, inclusief de hyper moderne achteras-besturing. Met een DAF-motor als basis vormen ook chas sis en carrosserie een volledig eigen fabrikaat, dat we telkens laten keuren door de Rijksdienst voor het Wegver keer. De kraan gaat ter keuring naar de Keboma, ook een overheidsinstan tie. Dat loopt allemaal zeer soepel.' In tien minuten tijd bouwt de kraan zich volautomatisch op. Kranige toekomstplannen Begonnen in 1987, de directeur was toen pas 33, telt het personeelsbe stand nu al 19 man en één vrouw. Alle maal mensen met zeer veel praktijker varing. De technische staf is erop uit, door middel van computerberekenin gen, te bewerkstelligen dat het produk- tietempo omhoog gebracht kan wor den. Spierings: 'We streven niet naar verdere technische optimalisering van het produkt zelf. We weten dat we met het unieke concept voor dit type vele jaren vooruit kunnen. Uiteraard hebben we plannen voor een nieuwe, een zwaardere, maar we moeten vooral sneller kunnen produceren, één kraan per 4 weken is het streven. De vraag wordt alsmaar groter en ook het bui tenland staat voor de deur. De eerste kraan is de grens al over. We moeten de fase in van beter be geleidend instructiemateriaal in de vorm van folders, brochures en hand leidingen. Het werven van goed gemo tiveerd en vakkundig personeel is een probleem. Of we het altijd zonder las robot zullen kunnen blijven stellen, is maar de vraag. De buitendienst, nu nog één man die de contacten met de klant onderhoudt, zal moeten worden uitgebreid. De ruimte waarin we wer ken zal vast en zeker te klein blijken.' Het zijn zo van die zorgen die iede re snel groeiende ondernemer kent. Zijn financiële zaken lopen, de verze keringen incluis, via de Rabobank in Oss, die van dichtbij kan waarnemen hoe een innovatieve stellingname tot zakelijk succes kan leiden. JO 21 Rabobank 10/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 21