schades zijn nu uitgebannen. Dat is de
grote functionele winst van de Spie-
rings loopkatkraan. Ook de hoge posi
tie van de cabine in de mast, die trou
wens los aan derden kan worden gele
verd, is een aantrekkelijk gegeven: be
ter overzicht, meer mogelijkheden voor
de machinist. Daar komt nog bij dat de
aanschafprijs van ca. f 530.000,- be
langrijk lager is dan van vergelijkbare
telescopische kranen. Een waarlijk
unieke marktpositie derhalve voor een
bijzonder innovatief produkt. Het suc
ces van Spierings kon feitelijk niet uit
blijven.
Jong en snel
Vanaf de HTS stapte de jonge Spie
rings bij Geveke in het 'kranenwereld-
je', zoals hij dat zelf noemt. Niet uit
roeping of zoiets, maar gewoon, toe
vallig. Spierings: 'Maar het boeide me
vanaf het eerste ogenblik. Bij Geveke
heb ik eerst in het onderhoud en de
service gezeten en maakte ik later
kennis met het commerciële traject. Op
dat vlak kwam ik meer in contact met
de klanten, leerde ik de kranenmarkt
van binnen en buiten kennen. Geveke
hield met die tak van bedrijf op en ik
stapte over naar de firma Munsters in
Erp. Daar heb ik zes jaar gewerkt. Tel
de vijf Geveke-jaren erbij en je hebt,
op jonge leeftijd, een schat aan kennis
verzameld.
Dat gegeven èn de hang naar zelf
standigheid deden mij de stap wagen:
in 1987 ben ik voor mezelf begonnen.
Eerst weer met onderhoud en service,
dat liep meteen als een trein. Ik heb
daartoe slechts een keer een mailing
uitgestuurd en vier keer geadverteerd,
daarna nooit meer. 's Avonds werkte ik
aan mijn ideeën. Die spitsten zich toe
op automatisering van de opbouw- en
demontagefasen van de kraan. Een
vriend rekende alles door en uit, want
zelf kwam ik tijd tekort. Die vriend is nu
nog steeds bij ons in dienst. Het is erg
snel gegaan,' stelt Spierings vast.
'Voor de eerste kraan die we bouw
den, hebben we een tweedehands
truck gekocht. Die hebben we geheel
gereviseerd en daarop is het prototype
van onze volautomatische zelfoprich-
tende kraan gemonteerd. Zag er al
heel goed uit hoor. De auto echt als
nieuw. Het geheel was snel verkocht.
Alle volgende exemplaren bouwden
we van nul af aan, inclusief de hyper
moderne achteras-besturing. Met een
DAF-motor als basis vormen ook chas
sis en carrosserie een volledig eigen
fabrikaat, dat we telkens laten keuren
door de Rijksdienst voor het Wegver
keer. De kraan gaat ter keuring naar
de Keboma, ook een overheidsinstan
tie. Dat loopt allemaal zeer soepel.'
In tien minuten tijd
bouwt de kraan zich
volautomatisch op.
Kranige toekomstplannen
Begonnen in 1987, de directeur was
toen pas 33, telt het personeelsbe
stand nu al 19 man en één vrouw. Alle
maal mensen met zeer veel praktijker
varing. De technische staf is erop uit,
door middel van computerberekenin
gen, te bewerkstelligen dat het produk-
tietempo omhoog gebracht kan wor
den.
Spierings: 'We streven niet naar
verdere technische optimalisering van
het produkt zelf. We weten dat we met
het unieke concept voor dit type vele
jaren vooruit kunnen. Uiteraard hebben
we plannen voor een nieuwe, een
zwaardere, maar we moeten vooral
sneller kunnen produceren, één kraan
per 4 weken is het streven. De vraag
wordt alsmaar groter en ook het bui
tenland staat voor de deur. De eerste
kraan is de grens al over.
We moeten de fase in van beter be
geleidend instructiemateriaal in de
vorm van folders, brochures en hand
leidingen. Het werven van goed gemo
tiveerd en vakkundig personeel is een
probleem. Of we het altijd zonder las
robot zullen kunnen blijven stellen, is
maar de vraag. De buitendienst, nu
nog één man die de contacten met de
klant onderhoudt, zal moeten worden
uitgebreid. De ruimte waarin we wer
ken zal vast en zeker te klein blijken.'
Het zijn zo van die zorgen die iede
re snel groeiende ondernemer kent.
Zijn financiële zaken lopen, de verze
keringen incluis, via de Rabobank in
Oss, die van dichtbij kan waarnemen
hoe een innovatieve stellingname tot
zakelijk succes kan leiden.
JO
21 Rabobank 10/90