Spierings kranen volautomatisch op indrukwekkend niveau Technisch vernuft zorgt voor hoogstandje Spierings Kranen De kans dat u hem eerder hebt gezien is groot. Hij haalde met de telescopische loopkattorenkraan SK345-AT3 eerder dit jaar de televisie bij Veronica waar zijn hydraulische produkt werd uitgeroepen tot het beste nieuwe nationale idee van die avond. Directeur L.F.J.M. Spierings van Spierings Kranen BV in Oss. Met een staf van 20 man gespecialiseerd personeel assembleert hij iedere twee maanden één complete mobiele zelfopbouwende hijskraan. Dat gebeurt aan de hand van een door Spierings zelf ontwikkeld concept, dat, naast een klein pakketje extra's, slechts één vaste variant kent: het spuiten van het eindprodukt in de huisstijlkleuren van de opdrachtgevers, die in aantal razendsnel groeien. 'Het is erg snel ge gaan', vindt de direc teur van Spierings Kranen, die in 1987 voor zichzelf begon. Gasstraat-Oost op het Industrieter rein Landweer in Oss wordt gemar keerd door een paar torenhoge kra nen. Oude exemplaren blijkt later. Die richting moet je dus uit. Eenmaal op de plaats van bestemming aangekomen word je geconfronteerd met het norma le beeld van een staalverwerkend be drijf, waar in de grote assemblagehal voor het bekende vonkende en blauw licht verwekkende spektakel wordt ge zorgd. Het wonder zelf, de SK345, is hier niet van de partij. Elk gereed exemplaar - een per twee maanden - gaat onmiddellijk naar de keuring en vandaar naar de klant. Maar foto's en Spierings' enthou siaste betoog spreken voldoende tot de verbeelding om te kunnen constate ren dat het mobiele hijswerktuig voort kwam uit een indrukwekkend stuk denkwerk en creatief technisch vernuft. Eén druk op één knop zet een volauto matisch opbouwprogramma in wer king, dat binnen tien minuten de kraan vanaf de auto naar een masthoogte brengt van 20 meter en een horizonta le gieklengte van 30,4 meter. Daarmee kunnen moeiteloos lasten tussen 1200 kg en 5000 kg worden gehesen. Het punt op de giek, de 'vlucht', van waar uit wordt gewerkt, is bepalend voor het maximum gewicht van de te verplaat sen last; hoe zwaarder de last, hoe korter de vlucht. Bijzonder is verder dat alle kraanbewegingen traploos regel baar zijn en dan praten we over be grippen als 'hijsen', 'zwenken' en 'kat ten', het bewegen langs de giek. De afbouw van de kraan vindt ook weer volautomatisch en binnen 10 mi nuten plaats. De machinist/chauffeur is een oplettend toeschouwer, daar waar hij vroeger de montage en afbouw op een veel ingewikkelder manier zelf moest regelen. Daarbij kon nogal wat fout gaan, waardoor niet alleen tijd ver loren ging, maar vooral veel schade kon ontstaan. Je moest al een doorge winterde machinist zijn, wilde je een kraan binnen een half uur foutloos kun nen opbouwen. Die fouten en die

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 20