Spierings kranen
volautomatisch op
indrukwekkend
niveau
Technisch vernuft zorgt voor
hoogstandje
Spierings Kranen
De kans dat u hem eerder hebt gezien is
groot. Hij haalde met de telescopische
loopkattorenkraan SK345-AT3 eerder dit jaar
de televisie bij Veronica waar zijn
hydraulische produkt werd uitgeroepen tot
het beste nieuwe nationale idee van die
avond. Directeur L.F.J.M. Spierings van
Spierings Kranen BV in Oss. Met een staf van
20 man gespecialiseerd personeel
assembleert hij iedere twee maanden één
complete mobiele zelfopbouwende hijskraan.
Dat gebeurt aan de hand van een door
Spierings zelf ontwikkeld concept, dat, naast
een klein pakketje extra's, slechts één vaste
variant kent: het spuiten van het eindprodukt
in de huisstijlkleuren van de opdrachtgevers,
die in aantal razendsnel groeien.
'Het is erg snel ge
gaan', vindt de direc
teur van Spierings
Kranen, die in 1987
voor zichzelf begon.
Gasstraat-Oost op het Industrieter
rein Landweer in Oss wordt gemar
keerd door een paar torenhoge kra
nen. Oude exemplaren blijkt later. Die
richting moet je dus uit. Eenmaal op de
plaats van bestemming aangekomen
word je geconfronteerd met het norma
le beeld van een staalverwerkend be
drijf, waar in de grote assemblagehal
voor het bekende vonkende en blauw
licht verwekkende spektakel wordt ge
zorgd. Het wonder zelf, de SK345, is
hier niet van de partij. Elk gereed
exemplaar - een per twee maanden -
gaat onmiddellijk naar de keuring en
vandaar naar de klant.
Maar foto's en Spierings' enthou
siaste betoog spreken voldoende tot
de verbeelding om te kunnen constate
ren dat het mobiele hijswerktuig voort
kwam uit een indrukwekkend stuk
denkwerk en creatief technisch vernuft.
Eén druk op één knop zet een volauto
matisch opbouwprogramma in wer
king, dat binnen tien minuten de kraan
vanaf de auto naar een masthoogte
brengt van 20 meter en een horizonta
le gieklengte van 30,4 meter. Daarmee
kunnen moeiteloos lasten tussen 1200
kg en 5000 kg worden gehesen. Het
punt op de giek, de 'vlucht', van waar
uit wordt gewerkt, is bepalend voor het
maximum gewicht van de te verplaat
sen last; hoe zwaarder de last, hoe
korter de vlucht. Bijzonder is verder dat
alle kraanbewegingen traploos regel
baar zijn en dan praten we over be
grippen als 'hijsen', 'zwenken' en 'kat
ten', het bewegen langs de giek.
De afbouw van de kraan vindt ook
weer volautomatisch en binnen 10 mi
nuten plaats. De machinist/chauffeur is
een oplettend toeschouwer, daar waar
hij vroeger de montage en afbouw op
een veel ingewikkelder manier zelf
moest regelen. Daarbij kon nogal wat
fout gaan, waardoor niet alleen tijd ver
loren ging, maar vooral veel schade
kon ontstaan. Je moest al een doorge
winterde machinist zijn, wilde je een
kraan binnen een half uur foutloos kun
nen opbouwen. Die fouten en die