Spido Transport den zijn. Je bent immers deels van derden afhankelijk en de praktijk heeft geleerd dat dit combinatievervoer niet altijd zonder vertraging verloopt. Je hebt er ook minder zicht op: met onze eigen chauffeurs staan we voortdurend in contact, ook als de tijdplanning door files of slecht weer in gevaar komt. We kunnen dan onmiddellijk de klant op de hoogte stellen', aldus Van Schuppen. Dat informeren van de klant is be langrijk, want opdrachtgevers stellen steeds hogere eisen. Van Schuppen: 'Vroeger werd geaccepteerd dat je zei: we komen op maandag of dinsdag be zorgen. Nu moet je minstens melden dat je op maandagmorgen komt of juist op dinsdagmiddag. De klant wil steeds meer weten over zaken rondom het vervoer. Informatievervoer is nu even belangrijk als het goederenvervoer.' Klant per computer geïnformeerd Die informatiebehoefte was één van de aanleidingen voor het opzetten van een geautomatiseerde informatievoor ziening, het IDS-systeem (Internation al Distribution Service). Een andere overweging was dat middelgrote trans porteurs zich weliswaar moeten spe cialiseren, maar dat de klant juist alles liever zo veel mogelijk in één hand geeft. In IDS werken twaalf Nederland se vervoerders samen, die met elkaar heel Europa dekken. Door aansluiting op vergelijkbare netwerken in onder meer de Verenigde Staten kunnen ook transporteurs en opdrachtgevers in an dere delen van de wereld gebruik ma ken van het IDS-systeem. De combinatie van computers en telecommunicatie biedt vervoerbedrij ven en hun klanten grote voordelen. Als bijvoorbeeld een verlader in Chica- go twee dozen naar Wenen moet laten brengen, kan hij via de terminal op zijn bureau contact zoeken met IDS. Het systeem zoekt na wat de meest effi ciënte route is en meldt vervolgens de vrachtprijs (inclusief alle bijkomende kosten) en de duur van transport. Als de klant de opdracht bevestigt, bege leidt en controleert het systeem de uit voering. Stel dat de verantwoordelijke vervoerder niet op de afgesproken dag aan IDS bevestigt dat hij de lading in Rotterdam van het schip heeft ge haald, dan slaat het systeem alarm. Zowel de vervoerders als de exporteur en de importeur kunnen zo van dag tot dag volgen waar hun lading zich be vindt. Het IDS-systeem is zonder meer een vernieuwing in de dienstverlening van het transportbedrijf, maar toch aar zelt Van Schuppen om dit het meest innovatieve aspect van zijn bedrijf te Spido vervoert goede ren van A naar B, maar de dienstverle ning omvat ook het complete pakket van distributiefuncties. noemen. 'De transportwereld verandert zo snel dat iedere ondernemer iedere dag wel iets nieuws vindt. Het meest innovatieve van ons bedrijf is eigenlijk iets heel ouderwets. Wij hebben name lijk vastgesteld dat onze mensen het meest belangrijke zijn. Dat zien we zo als werkgever, maar daarop is ook onze dienstverlening gebaseerd. Mijn indruk is dat niet alle bedrijven dat uit gangspunt hanteren.' Heel concreet brengt Spido deze vi sie in de praktijk in de werkzaamheden voor Nederlandse bedrijven. Voor die opdrachtgevers vervoert het bedrijf niet alleen goederen, ze krijgen er de chauffeur als het ware als extra werk nemer bij. Waar nodig worden de arti kelen op de plaats van bestemming geïnstalleerd en desnoods kan de chauffeur zelfs nieuwe orders noteren. 'Die hechte band met onze opdracht gevers hebben we altijd al gehad', al dus Van Schuppen. 'Voor zover ik weet waren we destijds de eerste die met reclame van opdrachtgevers op de wa gens gingen rijden.' Adviezen in derde wereld Het gesprek met de directeur van Spido wordt met enige regelmaat door het gerinkel van de telefoon onderbro ken. Een eerste telefoontje betreft de advisering hoe vervoer van zuivelpro- dukten tussen Nederland en Spanje het best kan worden georganiseerd. Een gesprek in het Duits met de Oos tenrijkse partner en enkele telefoontjes in het Engels met Columbia onderstre pen het internationale karakter van het Scherpenzeelse bedrijf. Die contacten met Columbia bren gen het gesprek op de specifieke invul ling die Van Schuppen geeft aan de in ondernemerskringen populaire term 'relatiemarketing', het verstevigen van de relatie met klanten en potentiële klanten. 'Nog niet zo lang geleden ben ik begonnen met een stuk advisering in de derde wereld. Ik probeer te bemid delen bij de verkoop van produkten die daar vandaan komen. Naar mijn idee zullen we binnen niet al te lange tijd die derde wereld hier in het westen heel hard nodig hebben. Achtergrond is ook dat uit die advisering en bemid deling vervoer voortkomt. Zo zijn we al bezig in bijvoorbeeld Pakistan, Sri Lanka, Dubai en dus ook in Columbia. Van daaruit zijn pas de eerste containers met koffie hier naar toe gekomen. Toen de eerste proef- pakjes hier kwamen, zag ik dat de ver pakking niet paste bij de Europese markt. Nu hebben we toevallig ook een klant in de verpakkingsindustrie; die is inmiddels in Columbia geweest om de koffieproducent nieuw verpakkingsma teriaal te leveren.' De activiteiten in de derde wereld borduren voort op een aanpak die Van Schuppen in het eigen werkgebied van Spido al langer hanteert. 'Als ik toeval lig hoor dat een koekfabrikant in Fries land meer aan export wil doen, zal ik via onze Oostenrijkse relaties graag nagaan of daar een markt is. Allicht dat wij een rol kunnen spelen bij het ver voer als onze advisering inderdaad aanleiding is voor een contract.' Het Scherpenzeelse transportbedrijf is de afgelopen jaren behoorlijk ge groeid en die lijn wil men graag vast houden. En hoewel automatisering daarin een niet weg te denken plaats inneemt, zoekt Spido het toch vooral in de mensen. In de eigen medewerkers en in de goede relaties met klanten en toekomstige klanten. RC 17 Rabobank 10/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 17