Spido Transport
den zijn. Je bent immers deels van
derden afhankelijk en de praktijk heeft
geleerd dat dit combinatievervoer niet
altijd zonder vertraging verloopt. Je
hebt er ook minder zicht op: met onze
eigen chauffeurs staan we voortdurend
in contact, ook als de tijdplanning door
files of slecht weer in gevaar komt. We
kunnen dan onmiddellijk de klant op de
hoogte stellen', aldus Van Schuppen.
Dat informeren van de klant is be
langrijk, want opdrachtgevers stellen
steeds hogere eisen. Van Schuppen:
'Vroeger werd geaccepteerd dat je zei:
we komen op maandag of dinsdag be
zorgen. Nu moet je minstens melden
dat je op maandagmorgen komt of juist
op dinsdagmiddag. De klant wil steeds
meer weten over zaken rondom het
vervoer. Informatievervoer is nu even
belangrijk als het goederenvervoer.'
Klant per computer
geïnformeerd
Die informatiebehoefte was één van
de aanleidingen voor het opzetten van
een geautomatiseerde informatievoor
ziening, het IDS-systeem (Internation
al Distribution Service). Een andere
overweging was dat middelgrote trans
porteurs zich weliswaar moeten spe
cialiseren, maar dat de klant juist alles
liever zo veel mogelijk in één hand
geeft. In IDS werken twaalf Nederland
se vervoerders samen, die met elkaar
heel Europa dekken. Door aansluiting
op vergelijkbare netwerken in onder
meer de Verenigde Staten kunnen ook
transporteurs en opdrachtgevers in an
dere delen van de wereld gebruik ma
ken van het IDS-systeem.
De combinatie van computers en
telecommunicatie biedt vervoerbedrij
ven en hun klanten grote voordelen.
Als bijvoorbeeld een verlader in Chica-
go twee dozen naar Wenen moet laten
brengen, kan hij via de terminal op zijn
bureau contact zoeken met IDS. Het
systeem zoekt na wat de meest effi
ciënte route is en meldt vervolgens de
vrachtprijs (inclusief alle bijkomende
kosten) en de duur van transport. Als
de klant de opdracht bevestigt, bege
leidt en controleert het systeem de uit
voering. Stel dat de verantwoordelijke
vervoerder niet op de afgesproken dag
aan IDS bevestigt dat hij de lading in
Rotterdam van het schip heeft ge
haald, dan slaat het systeem alarm.
Zowel de vervoerders als de exporteur
en de importeur kunnen zo van dag tot
dag volgen waar hun lading zich be
vindt.
Het IDS-systeem is zonder meer
een vernieuwing in de dienstverlening
van het transportbedrijf, maar toch aar
zelt Van Schuppen om dit het meest
innovatieve aspect van zijn bedrijf te
Spido vervoert goede
ren van A naar B,
maar de dienstverle
ning omvat ook het
complete pakket van
distributiefuncties.
noemen. 'De transportwereld verandert
zo snel dat iedere ondernemer iedere
dag wel iets nieuws vindt. Het meest
innovatieve van ons bedrijf is eigenlijk
iets heel ouderwets. Wij hebben name
lijk vastgesteld dat onze mensen het
meest belangrijke zijn. Dat zien we zo
als werkgever, maar daarop is ook
onze dienstverlening gebaseerd. Mijn
indruk is dat niet alle bedrijven dat uit
gangspunt hanteren.'
Heel concreet brengt Spido deze vi
sie in de praktijk in de werkzaamheden
voor Nederlandse bedrijven. Voor die
opdrachtgevers vervoert het bedrijf niet
alleen goederen, ze krijgen er de
chauffeur als het ware als extra werk
nemer bij. Waar nodig worden de arti
kelen op de plaats van bestemming
geïnstalleerd en desnoods kan de
chauffeur zelfs nieuwe orders noteren.
'Die hechte band met onze opdracht
gevers hebben we altijd al gehad', al
dus Van Schuppen. 'Voor zover ik weet
waren we destijds de eerste die met
reclame van opdrachtgevers op de wa
gens gingen rijden.'
Adviezen in derde wereld
Het gesprek met de directeur van
Spido wordt met enige regelmaat door
het gerinkel van de telefoon onderbro
ken. Een eerste telefoontje betreft de
advisering hoe vervoer van zuivelpro-
dukten tussen Nederland en Spanje
het best kan worden georganiseerd.
Een gesprek in het Duits met de Oos
tenrijkse partner en enkele telefoontjes
in het Engels met Columbia onderstre
pen het internationale karakter van het
Scherpenzeelse bedrijf.
Die contacten met Columbia bren
gen het gesprek op de specifieke invul
ling die Van Schuppen geeft aan de in
ondernemerskringen populaire term
'relatiemarketing', het verstevigen van
de relatie met klanten en potentiële
klanten. 'Nog niet zo lang geleden ben
ik begonnen met een stuk advisering in
de derde wereld. Ik probeer te bemid
delen bij de verkoop van produkten die
daar vandaan komen. Naar mijn idee
zullen we binnen niet al te lange tijd
die derde wereld hier in het westen
heel hard nodig hebben. Achtergrond
is ook dat uit die advisering en bemid
deling vervoer voortkomt.
Zo zijn we al bezig in bijvoorbeeld
Pakistan, Sri Lanka, Dubai en dus ook
in Columbia. Van daaruit zijn pas de
eerste containers met koffie hier naar
toe gekomen. Toen de eerste proef-
pakjes hier kwamen, zag ik dat de ver
pakking niet paste bij de Europese
markt. Nu hebben we toevallig ook een
klant in de verpakkingsindustrie; die is
inmiddels in Columbia geweest om de
koffieproducent nieuw verpakkingsma
teriaal te leveren.'
De activiteiten in de derde wereld
borduren voort op een aanpak die Van
Schuppen in het eigen werkgebied van
Spido al langer hanteert. 'Als ik toeval
lig hoor dat een koekfabrikant in Fries
land meer aan export wil doen, zal ik
via onze Oostenrijkse relaties graag
nagaan of daar een markt is. Allicht dat
wij een rol kunnen spelen bij het ver
voer als onze advisering inderdaad
aanleiding is voor een contract.'
Het Scherpenzeelse transportbedrijf
is de afgelopen jaren behoorlijk ge
groeid en die lijn wil men graag vast
houden. En hoewel automatisering
daarin een niet weg te denken plaats
inneemt, zoekt Spido het toch vooral in
de mensen. In de eigen medewerkers
en in de goede relaties met klanten en
toekomstige klanten.
RC
17 Rabobank 10/90