Informatievervoer even belangrijk als goederenvervoer 'Het meest innovatieve is bij ons iets heel ouderwets', prikkelt directeur G. van Schuppen van Spido Transport BV de aandacht van de interviewer. 'Wij hebben namelijk vastgesteld dat de mensen het meest belangrijke zijn in ons bedrijf en daarop is onze dienstverlening gebaseerd.' Maar ook op andere terreinen is de Scherpenzeelse transportonderneming volop vernieuwend bezig. Bijvoorbeeld met een geautomatiseerd informatiesysteem, waarmee bedrijven in alle delen van de wereld kunnen zien tegen welk tarief en volgens welk tijdschema hun goederen worden vervoerd. Volgens directeur Van Schuppen vormen de medewerkers de be langrijkste produktplus van transportbedrijf Spido. Tapijtfabriek Heuga -inderdaad, van de bekende harige tegels- is ongetwij feld de blikvanger van het industrieter rein Zwarteland in het Utrechtse dorp Scherpenzeel. Maar er zijn hier meer bedrijven van omvang en allure geves tigd. Zo is er het fors uitgevallen distri butiecentrum van Spido Transport BV, dat vorig jaar zomer in gebruik werd genomen. Het nieuwe complex ligt op een steenworp afstand van het oude pand, dat ook nog steeds onderdak biedt aan het transportbedrijf. Het nieu we distributiecentrum betekende niet alleen een uitbreiding, maar maakte ook een efficiënter goederenbeheer mogelijk. Dat goederenbeheer krijgt veel aan dacht: namens de opdrachtgevers wor den produkten opgeslagen, op voor raad gehouden, zonodig opnieuw ver pakt, gelabeld, gefactureerd en verder gedistribueerd. 'Wij doen dat onder meer op het gebied van bedbekleding', licht directeur Van Schuppen toe. 'De opdrachtgever vraagt ons dan bijvoor beeld om vanuit de voorraad in het dis tributiecentrum 12 lakens, 2 dekbed den en 4 kussens bij een woninginrich ter te bezorgen.' De dienstverlening die via de distri butiecentra wordt geboden, illustreert duidelijk dat het beroepsgoederenver- voer inmiddels heel wat meer inhoudt dan het transporteren van een vracht van A naar B. Maar zo is het voor de meeste bedrijven natuurlijk wel begon nen. Ook voor Spido, dat in 1945 als bodedienst in Zeist van start ging. In 1976 volgde de verhuizing naar Scher penzeel, dat samen met Woudenberg en andere omliggende plaatsen een duidelijk concentratiegebied van het wegvervoer is. Spido was lang een fa miliebedrijf, maar inmiddels is de helft van de aandelen in handen van der den. Het bedrijf telt op dit moment 90 medewerkers en beschikt over ruim 60 eenheden rijdend materieel. Specialisatie en samenwerking Voor het grensoverschrijdende ver keer is Spido sinds jaar en dag gespe cialiseerd in vervoer op Oostenrijk. 'Nu is het in onze sector gebruikelijk om je op een beperkt gebied te specialise ren. maar wij deden dat al toen ande ren daar nog niet aan dachten. Dat was misschien iets innovatiefs', stelt Van Schuppen vast. 'Dat het juist Oos tenrijk werd, was een bewuste keuze. Dat land is geen lid van de EG en kent daardoor andere regels, de hele pa pierwinkel is moeilijker. Dat stelt hoge re eisen aan het vakmanschap van de vervoerder en dat vonden we een uit daging. Hetzelfde geldt voor een ander Alpenland, Zwitserland, waar we in middels ook op rijden.' Niet alleen specialisatie is een aan dachtspunt in het beroepsgoederen- vervoer, maar eveneens -de Rabobank benadrukte dat in een recente bedrijfs takstudie- de noodzaak tot samenwer king. Ook dat brengt Spido al lang in de praktijk, onder meer via een part nerschap met de Oostenrijkse firma Gebr. Weiss. Op die manier is een feil loze afstemming op het Oostenrijkse net gegarandeerd en kan worden ge zorgd voor een optimale beladings graad van retourvrachten. Voor een deel gaan de vrachten van en naar Oostenrijk via gecombi neerd weg-railvervoer. Speciale laad bakken worden van de vrachtauto op de treinwagon gezet en omgekeerd. 'We hanteren dit systeem trouwens al leen voor goederen die niet tijdgebon-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 16