Informatievervoer
even belangrijk als
goederenvervoer
'Het meest innovatieve is bij ons iets heel
ouderwets', prikkelt directeur G. van
Schuppen van Spido Transport BV de
aandacht van de interviewer. 'Wij hebben
namelijk vastgesteld dat de mensen het
meest belangrijke zijn in ons bedrijf en daarop
is onze dienstverlening gebaseerd.' Maar ook
op andere terreinen is de Scherpenzeelse
transportonderneming volop vernieuwend
bezig. Bijvoorbeeld met een geautomatiseerd
informatiesysteem, waarmee bedrijven in alle
delen van de wereld kunnen zien tegen welk
tarief en volgens welk tijdschema hun
goederen worden vervoerd.
Volgens directeur Van
Schuppen vormen de
medewerkers de be
langrijkste produktplus
van transportbedrijf
Spido.
Tapijtfabriek Heuga -inderdaad, van
de bekende harige tegels- is ongetwij
feld de blikvanger van het industrieter
rein Zwarteland in het Utrechtse dorp
Scherpenzeel. Maar er zijn hier meer
bedrijven van omvang en allure geves
tigd. Zo is er het fors uitgevallen distri
butiecentrum van Spido Transport BV,
dat vorig jaar zomer in gebruik werd
genomen. Het nieuwe complex ligt op
een steenworp afstand van het oude
pand, dat ook nog steeds onderdak
biedt aan het transportbedrijf. Het nieu
we distributiecentrum betekende niet
alleen een uitbreiding, maar maakte
ook een efficiënter goederenbeheer
mogelijk.
Dat goederenbeheer krijgt veel aan
dacht: namens de opdrachtgevers wor
den produkten opgeslagen, op voor
raad gehouden, zonodig opnieuw ver
pakt, gelabeld, gefactureerd en verder
gedistribueerd. 'Wij doen dat onder
meer op het gebied van bedbekleding',
licht directeur Van Schuppen toe. 'De
opdrachtgever vraagt ons dan bijvoor
beeld om vanuit de voorraad in het dis
tributiecentrum 12 lakens, 2 dekbed
den en 4 kussens bij een woninginrich
ter te bezorgen.'
De dienstverlening die via de distri
butiecentra wordt geboden, illustreert
duidelijk dat het beroepsgoederenver-
voer inmiddels heel wat meer inhoudt
dan het transporteren van een vracht
van A naar B. Maar zo is het voor de
meeste bedrijven natuurlijk wel begon
nen. Ook voor Spido, dat in 1945 als
bodedienst in Zeist van start ging. In
1976 volgde de verhuizing naar Scher
penzeel, dat samen met Woudenberg
en andere omliggende plaatsen een
duidelijk concentratiegebied van het
wegvervoer is. Spido was lang een fa
miliebedrijf, maar inmiddels is de helft
van de aandelen in handen van der
den. Het bedrijf telt op dit moment 90
medewerkers en beschikt over ruim 60
eenheden rijdend materieel.
Specialisatie en
samenwerking
Voor het grensoverschrijdende ver
keer is Spido sinds jaar en dag gespe
cialiseerd in vervoer op Oostenrijk. 'Nu
is het in onze sector gebruikelijk om je
op een beperkt gebied te specialise
ren. maar wij deden dat al toen ande
ren daar nog niet aan dachten. Dat
was misschien iets innovatiefs', stelt
Van Schuppen vast. 'Dat het juist Oos
tenrijk werd, was een bewuste keuze.
Dat land is geen lid van de EG en kent
daardoor andere regels, de hele pa
pierwinkel is moeilijker. Dat stelt hoge
re eisen aan het vakmanschap van de
vervoerder en dat vonden we een uit
daging. Hetzelfde geldt voor een ander
Alpenland, Zwitserland, waar we in
middels ook op rijden.'
Niet alleen specialisatie is een aan
dachtspunt in het beroepsgoederen-
vervoer, maar eveneens -de Rabobank
benadrukte dat in een recente bedrijfs
takstudie- de noodzaak tot samenwer
king. Ook dat brengt Spido al lang in
de praktijk, onder meer via een part
nerschap met de Oostenrijkse firma
Gebr. Weiss. Op die manier is een feil
loze afstemming op het Oostenrijkse
net gegarandeerd en kan worden ge
zorgd voor een optimale beladings
graad van retourvrachten.
Voor een deel gaan de vrachten
van en naar Oostenrijk via gecombi
neerd weg-railvervoer. Speciale laad
bakken worden van de vrachtauto op
de treinwagon gezet en omgekeerd.
'We hanteren dit systeem trouwens al
leen voor goederen die niet tijdgebon-