Dienstverlening en technologie sector ligt dit percentage op 23,1 Overigens blijkt dat de mate van O&O-inspanningen nauw samenhangt met de omvang van het bedrijf: naar mate het bedrijf groter is, zijn de activi teiten op het gebied van onderzoek en ontwikkeling omvangrijker. De sterke tendens tot schaalvergroting in de commerciële intermediaire diensten sector (onder meer middels fusies) zal er dan ook toe leiden dat de diensten sector de achterstand op het gebied van onderzoek en ontwikkeling snel zal inlopen. Zelf doen of uitbesteden De vraag van de zakelijke diensten gebruiker wordt bepaald door de om vang van zijn activiteiten, alsmede door de keuze die de ondernemer zal maken tussen interne (zelf doen) en externe (uitbesteden) dienstverlening. Bij deze keuze vindt een afweging plaats op onder meer de prijs/kwali teitsverhouding van de dienst. Een ex terne dienstverlener kan zich speciali seren, maar zal vaak duurder zijn. Bij zijn keuze zal de ondernemer ook een afweging maken op basis van de stra tegische waarde die de dienst voor zijn bedrijf heeft. Opslag en verpakking le nen zich daarom beter voor uitbeste ding dan onderzoek en produktontwik- keling. Zoals gezegd is de sterke groei van de dienstverlening in de afgelopen periode voor een groot deel te danken aan de uitbestedingstendens die zich in het bedrijfsleven heeft voorgedaan. De verschuiving van lokale/nationa le naar continentale/mondiale markten (mede als gevolg van de Europese eenwording) geeft producenten de mo gelijkheid (delen van) de produktie daar te lokaliseren, waar de beste prijs/kwaliteitsverhouding wordt gebo den. Tegelijkertijd dwingt de technische ontwikkeling producenten steeds vaker tot het beantwoorden van de vraag of het wellicht verstandig is (delen van) het bedrijfsproces uit te besteden. Onder invloed van deze ontwikke lingen worden bedrijfsprocessen steeds meer gezien als een logische keten van activiteiten (zoals onder zoek, ontwerp, produktie, marketing en service), die een nauwkeurig afgewo gen verhouding tot elkaar hebben. Elke stap in het proces heeft zijn eigen diensten/goederenevenwicht. Een groot deel van de aldus samengestel de keten wordt overheerst door dienst verlening, waarbij alle schakels uiter aard een zekere goederencomponent hebben. Het op een dergelijke wijze uiteen rafelen van produktieketens beïnvloedt de keus tussen het zelf verrichten of uitbesteden van werkzaamheden in Ontwikkelingstempo industrie volgen Het is duidelijk dat dienstverlening en technologie wederzijds sterk van el kaar afhankelijk zijn. De opvatting dat de dienstensector niet meer is dan een en technologie bestaat een duidelijke wissel werking. Bijvoorbeeld als het gaat om de toe passing van de streep jescode bij het opslaan van goederen. het voordeel van de dienstensector. Als gevolg daarvan ontstaan kleine platte organisaties ('intellectuele houd stermaatschappijen') die dankzij een netwerk van dienstverleners in staat zijn een sterke marktpositie in te ne men. Voorbeelden hiervan zijn zowel in technologie-georiënteerde als in meer traditionele bedrijfstakken te vinden. Grote computerfabrikanten zijn vaak niet meer dan organisatoren, die on derzoek en produktontwikkeling, com- ponentenfabricage, assemblage, ver koop, marketing en service combine ren, zonder daadwerkelijk zelf aan een produktieproces deel te nemen. Ook strategische processen, zoals de ont wikkeling van nieuwe technieken en toepassingen, blijken (zelfs in de com puterindustrie) in de praktijk uitbesteed te kunnen worden. In de textielhandel (groot- en detailhandel) verzamelen wereldomvattende concerns de orders om deze vervolgens in het Verre Oos ten in produktie te geven. Het traject van produktie tot en met verkoop (ver pakken, verzenden, distribueren en verkopen) wordt door externe dienst verleners ingevuld. 'noodzakelijk kwaad', is daarmee ach terhaald. Het is echter niet reëel te ver wachten dat de ketens van toegevoeg de waarde in het bedrijfsleven volledig op dienstverlening gebaseerd kunnen zijn. Technologie-gedomineerde scha kels, zoals de feitelijke produktie van goederen, zullen een onontbeerlijk ele ment van de keten blijven. De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat de commerciële intermediaire dien stensector de komende jaren nog sterk aan betekenis kan winnen. Veel zal echter afhangen van de mate waarin de dienstensector in staat is het hoge technologisch ontwikkelingstempo van de industrie te volgen, of de resultaten hiervan in het eigen dienstverlenings proces te implementeren. Het huidige O&O-inspanningsniveau van de dien stensector is wat dit betreft wellicht een punt van zorg. Vooral de ontwikke ling van de (informatie)technologie in relatie tot nieuwe en verbeterde dienst- verleningsprodukten (bijvoorbeeld ken nissystemen) zal in toenemende mate de groeipotentie van de zakelijke dien stensector bepalen. 15 Rabobank 10/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 15