Het muizetrappetje van technologie en dienstverlening a Dienstverlening en technologie Een hechte relatie tussen de dienstensector en technologie lijkt niet voor de hand te liggen. Diensten worden immers vaak gezien als immateriële produkten met een eenmalig karakter en een grote menselijke inbreng. Dat staat op het eerste gezicht haaks op technologie, veelal geassocieerd met duurzame, stoffelijke zaken en machines. In werkelijkheid bestaat er echter een duidelijke wisselwerking tussen technologie en dienstverlening. Technologie is een wezenlijk onderdeel van dienstverlening en technische processen kunnen niet zonder diensten. Dienstverlening en technologie passen in elkaar als de stroken papier waaruit een muizetrappetje wordt gevouwen. W. van der Velden Bedrijfstakonderzoek Ten opzichte van de twee andere hoofdgroepen in de economie (agrari sche sector en industrie) heeft de dien stensector enkele onmiskenbare voor delen. Gemeten in toegevoegde waar de heeft de dienstverlening in het afge lopen decennium veel minder sterke fluctuaties vertoond dan andere secto ren en daardoor een stabiliserende in vloed gehad op de totale economische ontwikkeling. De sector vraagt daar naast een bescheiden grondstoffen- en energieverbruik en genereert een rela tief hoge toegevoegde waarde. Door de aard van de bedrijfsmidde len (verhoudingsgewijs weinig vaste activa) en van het bedrijfsproces heeft de dienstensector een groot aanpas singsvermogen. Ook is er hier een gro te instroom van nieuwe ondernemin gen: van iedere tien nieuw opgerichte bedrijven zijn er vier actief in de dien stensector. Zuivere dienstverlening (immaterië le produkten) komt betrekkelijk weinig voor. Doorgaans bevatten diensten zo wel goederen- als dienstenelementen. In dit artikel wordt de relatie tussen diensten en technologie vanuit diverse invalshoeken belicht. Hierbij staat de zogenaamde commerciële, interme diaire dienstensector centraal: de be drijven die tegen marktprijs diensten aan andere ondernemingen leveren. De intermediaire diensten vormen een produktiefactor van betekenis voor an dere sectoren in het bedrijfsleven. Hun kwaliteit werkt door in de kwaliteit van andere produktie- en handelsketens. Bovendien vormen de intermediaire diensten het meest kennis- en techno logie-intensieve deel van de diensten sector. Dienstverlener bij keuze dienstverleners De technologische ontwikkelingen in met name de industrie zijn van grote invloed (geweest) op de ontwikkeling en uitbouw van de dienstensector. Nieuwe produktieprocessen en inzich ten op het gebied van bedrijfsorganisa tie, -strategie en -administratie hebben geleid tot specialisatie en arbeidsver deling. Veel bedrijven zijn tot de slot som gekomen dat niet direkt aan het bedrijfsproces verbonden activiteiten (diensten) wellicht beter aan specialis ten kunnen worden uitbesteed. Deze opkomst van gespecialiseerde dienst verlening deed zelfs weer een nieuw specialisme ontstaan: dienstverlening bij de keuze van de in te schakelen specialismen van buiten de eigen on derneming. Waar in het verleden de economi sche activiteit was gebaseerd op ener gie-, materialen- en grondstoffenver bruik, moet daar tegenwoordig nog in formatie en kennis aan worden toege voegd. Dat wijst zowel op het toene mend belang van de dienstensector in haar geheel als op het toenemend be lang van de informatietechnologie, vooral in de dienstensector. Technologie heeft op twee manie ren een plaats in de dienstensector verworven. Enerzijds is er sprake van techniek gericht op het materiële deel van de dienstverlening, zoals dat bij voorbeeld bij de distributieve diensten (transport) het geval is. Anderzijds is er sprake van techniek gericht op het im materiële deel van de dienstverlening. Dit laatste is veeleer bij de zogenaam de kennis- en adviesdiensten (zoals reclamebureau's, accountants en orga nisatie-adviseurs) terug te vinden. Voor het materiële deel van de dienstverlening gaat het in het alge meen om de toepassing of implemen tatie van in de kapitaalgoederen ver werkte technologieën ('hardware'). Voor de immateriële (elementen in de) diensten betekent technologie in eer ste instantie informatietechnologie: de verzameling, verwerking en be- en ver sturing van informatie. Vooral voor deze diensten is de opkomst en ont wikkeling van de informatie-technolo gie dus van grote betekenis. Sommige diensten hebben alleen met deze acti viteiten te maken, zoals communicatie diensten. Het merendeel van de dienstverleningsbranches integreert de informatiebehandeling echter met an dere technologieën en disciplines. Lo gistieke dienstverlening (transport en distributie) is daarvan een voorbeeld. In de immateriële tak van de dienst verlening gaat de rol van de techniek verder dan informatica-toepassingen. De nieuwe technologieën zijn ook ver bonden met opzet en uitbouw van ken nis-infrastructuren (kennissystemen en kunstmatige intelligentie), organisatori sche kennis, systeemleer, onderwijs en ontwikkeling/exploitatie van menselijke vaardigheden ('human resources') en de ontwikkeling van nieuwe adviespro- dukten. Parallel aan de term 'hard ware' voor de in kapitaalgoederen ver werkte technologie zou hier van de 'software' in de dienstverleningstech nologie kunnen worden gesproken. Enige technologische achterstand Er zijn tekenen die er op wijzen dat de dienstverlening nog enige achter stand heeft ten opzichte van andere sectoren bij de ontwikkeling en toepas sing van nieuwe technieken. Een indi catie hiervoor kan worden gevonden in het aantal bedrijven dat over een eigen afdeling voor onderzoek en ontwikke ling (O&O) beschikt (bron: Stichting voor Economisch Onderzoek). Dit ligt voor de gehele industrie op 15,4 hetgeen scherp afsteekt tegen de 'slechts' 2,9 van de dienstverleners die over zo'n afdeling beschikken. Een zelfde beeld komt naar voren uit het aantal O&O-arbeidsjaren in relatie tot het totale personeelsbestand. Deze zogenaamde O&O-intensiteit bedraagt in de gehele industrie 4,7 de dienst verlening komt niet verder dan 1,9 Gerelateerd aan de aandachtsge bieden van onderzoek en ontwikkeling komt een wat genuanceerder beeld naar voren. De onderzoeksinspannin gen van de dienstensector blijven op het gebied van de informatietechnolo gie niet achter bij die van de industrie. Van de industriële ondernemingen ver wacht 21,6 dat vernieuwingsactivi teiten op het gebied van de informatie technologie in de komende 3 tot 5 jaar belangrijk zullen zijn. Voor de diensten-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 14