vt Interview muleringslening is achtergesteld ten opzichte van alle andere crediteuren en wordt daarmee als het ware onder deel van het eigen vermogen van de onderneming. De ondernemer hoeft bij onverhoopt mislukken van zijn project de lening niet terug te betalen. Als je ook nog de mogelijkheden van staatsgarantie hierbij betrekt, dan denk ik dat het financiële instrumenta rium voldoende is om iedere kansrijke investering, hoe innovatief ook. te fi nancieren. Overblijft dat bank en on dernemer van mening kunnen verschil len over het geloof in een bepaald pro ject. Maar naar mijn mening beschik ken we over voldoende expertise om iedere zaak zorgvuldig te bekijken, een faire kans te geven.' Wensen ondernemers over financiers In het EIM-onderzoek komt een aantal wensen naar voren die innova tieve ondernemers hebben ten aanzien van hun financiers. De directeur Bedrij ven van Rabobank Nederland -'het zijn stuk voor stuk legitieme wensen'- re ageert kort op een aantal opmerkin gen. Over deskundigheid van de finan cier, ook op andere terreinen dan het strikt bancaire: 'Ook de komende jaren zal alles er bij ons op gericht zijn om kennis over bijvoorbeeld bedrijfstak ken, technologische ontwikkelingen, subsidieregelingen op een handzame manier bij onze aangesloten banken beschikbaar te hebben. De informatie technologie moet daarbij helpen. Ken nis zal meer en meer centraal verza meld worden om vervolgens via data bestanden en netwerken lokaal door de relatiebeheerder van de bank en eventueel de ondernemer te kunnen worden gebruikt.' Over snelle, eenvoudige procedu res: 'Dat wil iedereen, altijd. Maar daar conflicteert één ding mee: zorgvuldig heid. Toch kan besluitvorming in onze organisatie, met name over financie- ringsaanvragen, over het algemeen zeer snel. De eigen bevoegdheden van de lokale banken zijn verhoudings gewijs groot en als er al een centrale toets nodig is, dan kan dat binnen een paar dagen. Als de ondernemer zijn plannen goed voorbereidt en in een vroeg stadium al met de bank overlegt, bevordert dit de snelheid.' Over een internationaal kantoren net: 'Met ons groeiende marktaandeel bij het import- en exportgeoriënteerde bedrijfsleven is de behoefte van onze klanten om ook in het buitenland door de Rabobankorganisatie bediend te worden, uiteraard toegenomen. In de jaren tachtig is hard gewerkt aan de opbouw van ons buitenlands kantoren net. Inmiddels zitten we op meer dan dertig lokaties, vooral plaatsen die voor het handelsverkeer van en met Neder land van belang zijn. En de uitbreiding van ons internationale vestigingennet gaat nog wel even door.' Produktvernieuwing bij de bank zelf De Rabobank heeft niet alleen met innovatie te maken waar het aankomt op de financiering van vernieuwingen bij ondernemers, ook binnen de bank zelf wordt continu gewerkt aan pro duktvernieuwing ten behoeve van on- Directeur Bedrijven Van de Kerk: 'In het midden- en kleinbedrijf hebben we de afgelo pen tien jaar een bijna ongehoorde positie opgebouwd.' der meer MKB-relaties. Op financie- ringsgebied kwamen al de eigen parti cipatiemaatschappijen en de stimule ringslening aan de orde. Van de Kerk vult aan: 'Via onze dochter De Lage Landen zijn produkten ontwikkeld als leasing en factoring. En verder zijn er allerlei financieringsregelingen geko men voor specifieke doelgroepen. Ik denk bijvoorbeeld aan financieringsar rangementen voor franchiseketens. Voor creditgelden is met de op 1 juli geïntroduceerde rentestructuur voor de rekening-courant een heel aannemelijk produkt ontstaan. Men hoeft minder snel met zijn geld te winkelen, omdat men zeker kan zijn van een interes sante rentevergoeding voor gelden die wat langer of voor wat hogere bedra gen op de rekening-courant staan. Die aantrekkelijke rentestructuur heeft alles te maken met de nieuwe, transactiegebonden manier waarop de kosten van het betalingsverkeer in re kening worden gebracht. Het is eigen lijk een combinatie van vernieuwingen. Verder zijn er in het betalingsverkeer allerlei vernieuwingen waarin de infor matietechnologie een rol speelt. Dan moet je denken aan het werken met diskettes, met tapes of aan het on-line bankieren via ons produkt Telebankie ren. Die vernieuwingen bevorderen de efficiency bij bank en ondernemer en houden daardoor aan beide zijden de kosten zo laag mogelijk,' besluit de di recteur Bedrijven van Rabobank Ne derland een bloemlezing van recente vernieuwingen in het produktenpakket van de bank. RC 13 Rabobank 10/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 13