Normen en waarden de loop van de geschiedenis heeft aangepast aan de ontwikkelingen in de samenleving. De huiskamerbank van destijds is een financieel instituut ge worden; de parttime-kassier aan het eind van de vorige eeuw maakte plaats voor de professionals van vandaag. Maar het vertrekpunt dat de Rabo- bankorganisatie als coöperatieve bank bancaire dienstverlening als haar ultie me doel ziet - en niet een zo hoog mo gelijk rendement op haar bedrijfsvoe ring - staat nog recht overeind. Voor opgesteld moet worden, dat het niet eenvoudig is alle normen en waarden in een sluitend systeem te benoemen. Daarom zullen we een poging doen om enige bronnen van organisatie- ethiek aan te duiden. Voorop staat dat de (plaatselijke) Rabobank een coöperatieve vereni ging is, die er -om de bancaire behoef ten van haar leden en cliënten te dek ken- een goed geëquipeerd bankbe drijf op na houdt. Dat betekent dat de bancaire produkten en diensten vanuit het oogpunt van de gebruiker zinvol en van een uitstekend kwaliteitsniveau moeten zijn. De organisatiedoelstelling is tevens bepalend voor de stijl van zaken doen, die bij uitstek cliënt-georiënteerd is. Het belang van de relatie gaat voor de eenmalige transactie. Winst is immers geen doel, maar in feite randvoorwaar de. In de relatie met de cliënt komt dit bijvoorbeeld tot uitdrukking door de wij ze waarop de bank achter de cliënt blijft staan en mee oplossingen zoekt als het tij onverhoopt wat tegen zit. Deze houding ten opzichte van de relatiekring komt ook tot uitdrukking in de zorgvuldigheid en integriteit, waar mee de bank met de belangen van le den en cliënten omgaat. Het uitbren gen van aanbiedingen met een zoge naamde negatieve akkoordverklaring past dus niet in de Rabo-cultuur. Doordat beleid en uitvoering van het bankbedrijf van een plaatselijke bank geografisch en mentaal zo dicht bij de cliënt staan -en de bank direct aanspreekbaar is-, blijft de betrokken heid vanuit de bank bij het wel en wee van de cliënt gewaarborgd. Tenslotte dient als bron van normen en waarden van de Rabobankorgani- satie de gemeenschapszin genoemd te worden. Die kwaliteit is als het ware in de structuur en werkwijze van de or ganisatie op landelijk en lokaal niveau verankerd. Respect voor groepen en individuen en het streven naar consen sus zijn kenmerken ervan. De opstel ling van de Rabobank ten opzichte van biotechnologie is hierbij illustratief. Zo heeft de bank op grond van ethische overwegingen afgezien van participatie in projecten waarbij genetische mani pulatie aan de orde is. Daarnaast wil de bank een bijdrage leveren aan de maatschappelijk discussie over bio technologie die ertoe moet leiden dat een gefundeerde visie wordt ontwik keld op kansen en bedreigingen voor de samenleving. Daaruit kan wellicht blijken onder welke condities biotech nologie aanvaardbaar is voor mens, dier en plant. Gemeenschapszin manifesteert zich ook in de behoefte bij te dragen aan verhoging van de kwaliteit van de plaatselijke samenleving in economi sche en sociale zin. Dat laatste komt ook tot uitdrukking in de mate waarin plaatselijke banken lokale initiatieven voor gemeenschapsdoelen ondersteu nen. Normen en waarden zijn bijna per definitie niet uitputtend te beschrijven: het gaat immers in feite om de instel ling van waaruit gewerkt wordt. Daar om hebben we hierboven volstaan met het aangeven van enkele kenmerken de elementen van houding en gedrag. Ten slotte: normen en waarden hou den alleen hun betekenis als zij breed gedragen én actueel gehouden wor den. Daarom is het goed dat de Rabo- bankorganisatie haar stellingname, die in het bankwezen vrijwel uniek is, re gelmatig toetst aan de betekenis ervan voor de samenleving van vandaag en -zo mogelijk- morgen. Het verlenen van een krediet creëert een re latie tussen bank en bedrijf, die -zeker ook vanuit de bank- met bijzondere zorg moet worden omgeven.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 29