Normen en waarden voorbeeld de kwaliteit van het produkt, de produktiewijze en de relatie met de omgeving (zoals het milieu) is als een commitment, een belofte aan de afne mer en de potentiële afnemer. Het laat zich aanzien dat steeds meer consumenten zich in het koopge drag naast overwegingen van prijs/kwaliteitsverhouding ook door deze aspecten laten leiden. Zo wordt Prof. Brand: 'Bedrijfsethiek steeds belangrijker' Ondernemen heeft door de eeuwen heen regelmatig op gespannen voet gestaan met ethische normen en waarden. Toch lijkt het erop dat het onder werp bedrijfsethiek steeds meer in de belangstelling komt. Dat de Universiteit Twente in 1988 een bijzondere leerstoel Toepassingen van Organisatiewaar den en Bedrijfsethiek' instelde, onderstreept deze tendens. De leerstoel, die fi nancieel wordt ondersteund door de Rabobankorganisatie, wordt bekleed door dr. A.F. Brand. Volgens prof. Brand is communicatie een sleutelbegrip in de be drijfsethiek. Naar het oordeel van prof. Brand is de huidige aandacht voor bedrijfsethiek geen modeverschijnsel of rage. maar praten we over een fenomeen dat de ko mende tijd alleen maar belangrijker zal worden. 'Een ondernemer wordt bij het bepalen van zijn beleid geconfronteerd met drie factoren die onderling met elkaar in verband staan: strategie, structuur en cultuur', stelt Brand vast. 'De manager van gisteren en vandaag heeft vooral aandacht voor strategie en structuur. Hij is ook in die traditie opgevoed. In mijn visie wordt in de toekomst de factor cultuur steeds belangrijker. De mens wordt de meest zwaarwegende factor bij het bepalen van beleid. En omdat je de mens en zijn omgevingsfactoren niet los van elkaar kunt zien, zal de ma nager steeds meer een totaaloverzicht moeten hebben over de zaken waar hij mee bezig is.' In bedrijfsethiek is het vaak een kwestie van zorgvuldig manoeuvreren tus sen verschillende belangen. 'In de ethiek kun je spreken van een bovenwaar de en een onderwaarde, net zoals bij je bloeddruk', licht Brand toe. 'Een on dernemer kan de boven- en onderwaarde bepalen door zijn gedrag. Hij kan problemen vermijden door maatschappelijk actief te blijven en signalen uit de maatschappij op waarde te schatten. Dat neemt overigens niet weg dat je on danks een actieve opstelling en goede argumenten toch nog tegen problemen kunt aanlopen. Vaak gaat het dan om een andere beoordeling van de zwaarte van verschillende ethische overwegingen.' Naar het oordeel van prof. Brand is communicatie een sleutelbegrip in de bedrijfsethiek. 'Enerzijds omdat praten met je doelgroepen inzicht geeft in de meningsvorming en het ethisch besef bij derden en anderzijds omdat praten je de mogelijkheid biedt om je ingenomen standpunten toe te lichten.' Communiceren is zinvol voor ondernemers die de door hun bedrijf gehan teerde normen en waarden als een 'plus' voor hun onderneming beschouwen, maar is ook verstandig als op een meer defensieve manier met bedrijfsethiek wordt omgegaan. Prof. Brand: 'In dat licht wil ik er bijvoorbeeld voor pleiten dat ondernemers altijd proberen in contact te komen met eventuele actievoer ders die zich tot hun bedrijf richten. Soms levert dit de mogelijkheid invloed uit te oefenen op het beleid van de actiegroep, maar in ieder geval levert een ge sprek een goed inzicht in de gedachtenvorming binnen zo'n organisatie.' er bijvoorbeeld door een consumen tenorganisatie in de Verenigde Staten sinds enige jaren een gidsje uitgege ven onder de titel 'Shopping for a bet ter world'. Hierin worden tal van onder nemingen 'doorgelicht' aan de hand van onderwerpen als grondstoffenge- bruik, milieubescherming, banden met Zuid Afrika, vrouwenemancipatie bin nen de onderneming en dotaties aan maatschappelijke doelen. Het is slechts een voorbeeld: duidelijk moge zijn dat de consument nieuwe (extra) maatstaven zal hanteren. Ook binnen Nederlandse ondernemerskringen -zie bijvoorbeeld Albert Heijn, waar kwali teit, gezondheid en milieu belangrijke thema's zijn- is men zich in toenemen de mate van deze trend bewust. Wat hierboven werd opgemerkt over het bedrijfsleven in het algemeen, geldt in tenminste even sterke mate voor het bankbedrijf, dat alleen bij de gratie van het vertrouwen van het pu bliek kan functioneren. Daarom is het bankwezen gebaat bij een goede repu tatie. Zo zijn accuratesse en degelijk heid noodzakelijke eigenschappen die niet alleen door de Nederlandsche Bank worden geëist, maar ook door het publiek worden verwacht en ge waardeerd. De normen en waarden binnen het Nederlandse bankbedrijf zullen voor een belangrijk deel door deze karaktertrekken worden bepaald. De prominente rol van het bankwe zen binnen het economisch bestel geeft immers ook alle reden tot zorg vuldigheid. Zo worden er middelen toe vertrouwd die voor elk van de crediteu ren grote belangen vertegenwoordi gen. Anderzijds betekent het verlenen van een krediet het creëren van een wederzijdse (afhankelijkheids)relatie die met bijzondere zorg -zeker ook vanuit de bank- omgeven behoort te worden. Helderheid over de bancaire doelstelling en een visie op de wijze waarop die bereikt moet worden, kan duidelijkheid brengen over het ant woord op de vraag: waar staat mijn bank in feite voor en wat kan ik ervan verwachten? Rabobank eigen set van normen en waarden Waar we tot nu toe schreven over het bankwezen in het algemeen, wordt het nu tijd de schijnwerper te richten op de Rabobank, die een specifieke set van normen en waarden heeft. Vele daarvan hebben een lange histo rie, waarbij de herkomst direct terug te voeren is naar de oorsprong van het coöperatief kredietwezen. Belangrijk is daarbij vast te stellen dat de hantering van de (ethische) opvattingen niet sta tisch of star is gebleken, maar zich in

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 28