Een stijl van bankieren Normen en waarden 'Een cultuurschok, maar uitermate positief', verwoordde de directeur van een plaatselijke Rabobank zijn ervaringen bij de overstap van een handelsbank naar de Rabobankorganisatie. 'Er is een wezenlijk verschil; puur vanuit betrokkenheid.' Zo'n signaal staat niet op zichzelf. De stijl van opereren van elke onderneming wordt ingegeven door tal van factoren. Normen en waarden spelen daarin een belangrijke rol. Wat is de betekenis van bedrijfsethiek, waaruit normen en waarden voortkomen? En welke centrale waarden bepalen het optreden van de Rabobankorganisatie? Een terreinverkenning. Toen enkele jaren geleden de Rabobankorganisatie haar doelstellin gen onder de loep nam - en in feite herbevestigde - werd daarmee de marsroute voor de nabije toekomst be paald. Het antwoord op de belangrijke vraag waar de coöperatieve bank voor staat, is immers ook maatgevend voor de wijze waarop de organisatie zal moeten functioneren. Voor een deel heeft dat betrekking op de structuur van de organisatie, lees: de formele in terne en externe verhoudingen. Maar zeker niet minder is in dat verband ook de cultuur in het geding: de wijze waar op bestuurders en medewerkers met relatiegroepen en met elkaar omgaan. Het gedrag en de houding zijn vaak veel minder concreet beschreven dan bijvoorbeeld een organisatiestructuur met haar functionele relaties. Zij zijn echter niet minder belangrijk, want het feitelijk gedrag en de stijl van optreden zijn uiteindelijk bepalend voor de kwali teit van de dienstverlening aan de le den en cliënten. Cruciaal wordt dan de vraag, hoe het gedrag en de houding kunnen wor den geduid. Er gaat - ook intern - be hoefte ontstaan aan maatstaven waar aan het handelen kan worden getoetst. Impliciet gehanteerde normen en waarden moeten in feite expliciet wor den gemaakt. Bedrijfsethiek in groeiende belangstelling 'Business is business': een uit spraak, die in de zakelijke sfeer wel eens valt. meestal in een poging om een hard standpunt (ten eigen bate) te rechtvaardigen. Zo'n uitspraak zal bin nen Rabokringen niet gauw vallen. 'Een typische Rabo aanpak' is daaren tegen een begrip dat -zeker binnen eigen gelederen- aan duidelijkheid niet te wensen over laat: een werkwijze waarbij belangen evenwichtig worden afgewogen en waarvoor in brede kring instemming bestaat. Deze twee uitspraken zeggen iets van de normen en waarden die binnen de organisatie worden gehanteerd. Wat is in feite de betekenis van deze wat moeilijk te definiëren begrippen? Normen en waarden zijn onderde len van ethiek: de leer die zich bezig houdt met opvattingen over goed en kwaad: over zaken, die als nuttig en nastrevenswaardig worden beschouwd en anderzijds opties die afgewezen en tegengegaan moeten worden. leder individu heeft -gevoed door ontwikkeling en levensbeschouwing denkbeelden over goed en slecht. Nor men en waarden zijn dan ook in princi pe persoonlijke opvattingen. Die con statering heeft sommigen de vraag doen stellen of er eigenlijk wel sprake kan zijn van zoiets als bedrijfsethiek. Toch zouden we er gevoeglijk van uit kunnen gaan dat er binnen een bedrijf of organisatie eenstemmigheid van op vatting kan bestaan -of ontstaan- over wezenlijke uitgangspunten: de doel stelling en de wijze waarop die gereali seerd zou moeten worden. Op dezelf de gronden zal men zich als organisa tie beperkingen opleggen uit het oog punt van 'fatsoen' of 'goed burger schap'. In de laatste jaren ondervindt be drijfsethiek in ondernemerskringen een groeiende belangstelling. Die ontwik keling heeft vele achtergronden, waar bij een van de belangrijkste overwegin gen stellig de toenemende mate zal zijn waarin het bedrijfsleven door de samenleving aangesproken wordt op zijn functioneren. De belasting van het milieu, het grondstofgebruik, de relatie met derde-wereldlanden zijn thema's die regelmatig conflictstof opleveren. Dat vraagt om het kiezen en verduide lijken en soms heroverwegen van standpunten die tot nu toe misschien als vanzelfsprekend zijn ingenomen. De overwegingen om tot een stand puntbepaling te komen zijn overigens niet alleen van defensieve aard. Het gaat niet uitsluitend om situaties waar in de onderneming door 'de buiten wacht geattaqueerd' wordt. Er zijn vol doende andere (positieve) ovenwegin gen om zich op het terrein van bedrijfs ethiek uit te spreken. Normen en waarden zijn immers richtinggevend aan het interne functio neren van de onderneming of organi satie. Een ieder die daarbinnen ope reert, doet dat vanuit een begrippenka der, waarbinnen gedragsregels aan vaard en als zinvol ervaren worden. Het kwaliteitsstreven van Japanse en gerenommeerde Duitse ondernemin gen zijn bekende voorbeelden van al gemeen gedeelde waarden binnen een produktiegemeenschap. Individuen die op dit punt een andere instelling heb ben kunnen binnen zo'n verband een voudigweg niet functioneren. Externe betekenis normen en waarden Ook in externe richting, naar de af zetmarkt en andere relatiegroepen, hebben normen en waarden betekenis. Een duidelijke stellingname over bij drs. P. de Munck Mortier Communicatie en PR 27 Rabobank 9/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 27