26 Rabobank 9/90
Marktgerichte aanpak kan rendement boomkwekerijen
verbeteren
In het hart van het Zuidhollandse boomkwekerijgebied, in Boskoop, werd
eind vorige maand de beurs Plantarium gehouden. Hoofddirectievoorzitter
Wijffels van Rabobank Nederland verrichtte de officiële opening van deze in
ternationale vakbeurs voor de boomkwekerijsector.
Wijffels ging in op de ontwikkelingen in deze sector. 'Wanneer we kijken
naar de inkomensontwikkeling van de boomkwekerijbedrijven, dan is die in de
afgelopen jaren zeer gunstig geweest. Eén van de factoren hierbij was de ver-
vangingsmarkt die ontstond na de vorstschade in 1985 en 1986. Deze tijdelij
ke extra markt is inmiddels ruimschoots ingevuld en overproduktie dreigt.
Hoofddirectievoorzitter
Wijffels wees de
boomkwekers op de
mogelijkheid om het
milieu te hanteren als
een serieus marketing
instrument.
Structureel is de markt niet gegroeid. Hierdoor, door noodzakelijke milieu
investeringen en andere kostprijsverhogende factoren is het inkomen van de
boomkwekers onder druk gekomen. Om hier passend op te kunnen reageren,
is de komende tijd extra aandacht nodig voor marketing, vergroting van de
vaktechnische kennis en het optimaliseren van de teelt.'
De brochure 'Visie op uw boomkwekerijbedrijf', die tijdens Plantarium werd
gepresenteerd, gaat in op deze aspecten. Zo wordt gesteld dat het op peil
houden en uitbreiden van de vaktechnische kennis noodzakelijk is om de
technische ontwikkelingen in de sector te kunnen vertalen in het eigen bedrijf.
Samenwerking met collega-ondernemers is niet alleen een mogelijkheid om
de vakkennis te vergroten, maar kan bijvoorbeeld ook nuttig zijn bij het ontwik
kelen van marktbewerkingsacties.
Centraal in de nieuwe uitgave van de Rabobank staat de constatering dat
ondernemers meer oog zullen moeten hebben voor ontwikkelingen in de
markt. Daarom zal klantgericht denken een steeds belangrijker plaats in de
bedrijfsvoering dienen in te nemen. Beter inzicht in de consumentenwensen
en meer zicht op de eigen bedrijfsgegevens kan leiden tot een beter rende
ment van het boomkwekerijbedrijf, aldus de afdeling Sectormanagement Agra
risch van Rabobank Nederland in de nieuwe brochure. Een evenwichtige com
binatie van deze gegevens zal veelal leiden tot nieuwe investeringen en mo
dernisering in het bedrijf. Vooral op het gebied van milieuvoorzieningen zullen
in de nabije toekomst de nodige investeringen moeten worden verricht.
Ook Wijffels vroeg bij de boomkwekers aandacht voor het milieu. 'Naar
mijn mening is het belangrijk de naar verwachting groeiende milieulasten niet
alleen te beschouwen als een extra kostenpost, maar het milieu meer te han
teren als serieus marketinginstrument. Bomen en planten zijn tenslotte essen
tiële vormgevers van onze omgeving en medebepalers van de milieukwaliteit.
Ik ben dan ook aangenaam getroffen door de slogan 'groen is leven' die u in
het vak heeft geïntroduceerd.'
ke rol bij de regelmatige contacten met
het bestuur van de stichting. De finan
cieringsmogelijkheden van het op te
richten overslagterrein, het Stibosplein,
zijn bij de Rabobank in onderzoek. De
ontwikkelingen met betrekking tot het
handelscentrum zijn nog in volle gang.
Van der Smit: 'Wellicht dat de weg
voor beleggers wordt geopend.
Belangrijk is wie er zich als eersten
zullen willen vestigen. Dat kan voor
zuigkracht zorgen voor anderen. We
streven naar een zo multi-functioneel
mogelijk centrum, waar de wekelijkse
beurs voor de boomkwekerij wordt ge
houden, een kantoor wordt ingericht
met een gecentraliseerd vooraad-
administratiesysteem. Er wordt ge
dacht aan een jaarlijkse vakbeurs, pe
riodieke tentoonstellingen, kleine
dienstverlenende kantoren van ban
ken, de PTT, verhuurbare ruimte voor
expediteurs ten behoeve van opslag,
overslag, verpakkings- en distributie
doeleinden. Kortom, hoe completer,
hoe beter en hoe meer werk we kun
nen kanaliseren, hoe effectiever we
samen op de nationale en internationa
le markt kunnen opereren. Vanaf het
moment dat de bomenkopers hun werk
bij de kwekers hebben gedaan, moet
een geolied apparaat op gang komen
om het produkt snel en wel te vervoe
ren. Dan zijn we straks van een hoop
onnodige ineffiency in het gebied af'.
Denktank
De beide grote nieuwbouwprojec
ten houden Stibos in de ban. Maar dat
belet de stichting niet regelmatig te
brainstormen over nieuwe ideeën.
Bijvoorbeeld over betere methoden
van verwerking van het tuinafval. Tot
op heden wordt dat massaal verbrand,
maar verbranding staat milieutech
nisch ter discussie. Compostering zou
een oplossing kunnen zijn, maar hoe
en waar en door wie. Het zijn vragen
die Stibos naar goede antwoorden en
daarmee oplossingen wil leiden. Ten
gunste van de sierteelt in het gebied
rondom Boskoop en Hazerswoude,
maar in principe voor de bedrijfstak in
heel Nederland.
Stibos kweekt begrip voor samen
werking. Voor een gestroomlijnde toe
komst van de sierteelt. De kweker
hoeft zich er maar bij aan te sluiten.
Hoofd Commerciële Zaken
C.P. Hoogendoorn van de Rabobank
Hazerswoude-Koudekerk, regelmatig
betrokken bij het Stibos-werk, ver
woordt zijn respect voor de stichting
kernachtig: 'Stibos, dat is Haarlemmer
olie voor de sierteelt'.
JO