26 Rabobank 9/90 Marktgerichte aanpak kan rendement boomkwekerijen verbeteren In het hart van het Zuidhollandse boomkwekerijgebied, in Boskoop, werd eind vorige maand de beurs Plantarium gehouden. Hoofddirectievoorzitter Wijffels van Rabobank Nederland verrichtte de officiële opening van deze in ternationale vakbeurs voor de boomkwekerijsector. Wijffels ging in op de ontwikkelingen in deze sector. 'Wanneer we kijken naar de inkomensontwikkeling van de boomkwekerijbedrijven, dan is die in de afgelopen jaren zeer gunstig geweest. Eén van de factoren hierbij was de ver- vangingsmarkt die ontstond na de vorstschade in 1985 en 1986. Deze tijdelij ke extra markt is inmiddels ruimschoots ingevuld en overproduktie dreigt. Hoofddirectievoorzitter Wijffels wees de boomkwekers op de mogelijkheid om het milieu te hanteren als een serieus marketing instrument. Structureel is de markt niet gegroeid. Hierdoor, door noodzakelijke milieu investeringen en andere kostprijsverhogende factoren is het inkomen van de boomkwekers onder druk gekomen. Om hier passend op te kunnen reageren, is de komende tijd extra aandacht nodig voor marketing, vergroting van de vaktechnische kennis en het optimaliseren van de teelt.' De brochure 'Visie op uw boomkwekerijbedrijf', die tijdens Plantarium werd gepresenteerd, gaat in op deze aspecten. Zo wordt gesteld dat het op peil houden en uitbreiden van de vaktechnische kennis noodzakelijk is om de technische ontwikkelingen in de sector te kunnen vertalen in het eigen bedrijf. Samenwerking met collega-ondernemers is niet alleen een mogelijkheid om de vakkennis te vergroten, maar kan bijvoorbeeld ook nuttig zijn bij het ontwik kelen van marktbewerkingsacties. Centraal in de nieuwe uitgave van de Rabobank staat de constatering dat ondernemers meer oog zullen moeten hebben voor ontwikkelingen in de markt. Daarom zal klantgericht denken een steeds belangrijker plaats in de bedrijfsvoering dienen in te nemen. Beter inzicht in de consumentenwensen en meer zicht op de eigen bedrijfsgegevens kan leiden tot een beter rende ment van het boomkwekerijbedrijf, aldus de afdeling Sectormanagement Agra risch van Rabobank Nederland in de nieuwe brochure. Een evenwichtige com binatie van deze gegevens zal veelal leiden tot nieuwe investeringen en mo dernisering in het bedrijf. Vooral op het gebied van milieuvoorzieningen zullen in de nabije toekomst de nodige investeringen moeten worden verricht. Ook Wijffels vroeg bij de boomkwekers aandacht voor het milieu. 'Naar mijn mening is het belangrijk de naar verwachting groeiende milieulasten niet alleen te beschouwen als een extra kostenpost, maar het milieu meer te han teren als serieus marketinginstrument. Bomen en planten zijn tenslotte essen tiële vormgevers van onze omgeving en medebepalers van de milieukwaliteit. Ik ben dan ook aangenaam getroffen door de slogan 'groen is leven' die u in het vak heeft geïntroduceerd.' ke rol bij de regelmatige contacten met het bestuur van de stichting. De finan cieringsmogelijkheden van het op te richten overslagterrein, het Stibosplein, zijn bij de Rabobank in onderzoek. De ontwikkelingen met betrekking tot het handelscentrum zijn nog in volle gang. Van der Smit: 'Wellicht dat de weg voor beleggers wordt geopend. Belangrijk is wie er zich als eersten zullen willen vestigen. Dat kan voor zuigkracht zorgen voor anderen. We streven naar een zo multi-functioneel mogelijk centrum, waar de wekelijkse beurs voor de boomkwekerij wordt ge houden, een kantoor wordt ingericht met een gecentraliseerd vooraad- administratiesysteem. Er wordt ge dacht aan een jaarlijkse vakbeurs, pe riodieke tentoonstellingen, kleine dienstverlenende kantoren van ban ken, de PTT, verhuurbare ruimte voor expediteurs ten behoeve van opslag, overslag, verpakkings- en distributie doeleinden. Kortom, hoe completer, hoe beter en hoe meer werk we kun nen kanaliseren, hoe effectiever we samen op de nationale en internationa le markt kunnen opereren. Vanaf het moment dat de bomenkopers hun werk bij de kwekers hebben gedaan, moet een geolied apparaat op gang komen om het produkt snel en wel te vervoe ren. Dan zijn we straks van een hoop onnodige ineffiency in het gebied af'. Denktank De beide grote nieuwbouwprojec ten houden Stibos in de ban. Maar dat belet de stichting niet regelmatig te brainstormen over nieuwe ideeën. Bijvoorbeeld over betere methoden van verwerking van het tuinafval. Tot op heden wordt dat massaal verbrand, maar verbranding staat milieutech nisch ter discussie. Compostering zou een oplossing kunnen zijn, maar hoe en waar en door wie. Het zijn vragen die Stibos naar goede antwoorden en daarmee oplossingen wil leiden. Ten gunste van de sierteelt in het gebied rondom Boskoop en Hazerswoude, maar in principe voor de bedrijfstak in heel Nederland. Stibos kweekt begrip voor samen werking. Voor een gestroomlijnde toe komst van de sierteelt. De kweker hoeft zich er maar bij aan te sluiten. Hoofd Commerciële Zaken C.P. Hoogendoorn van de Rabobank Hazerswoude-Koudekerk, regelmatig betrokken bij het Stibos-werk, ver woordt zijn respect voor de stichting kernachtig: 'Stibos, dat is Haarlemmer olie voor de sierteelt'. JO

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 26