Banco Popular Espanol buiten als 'kwaliteitsbank' bekend staat. Samen met de vertegenwoordi ging van Rabobank Nederland in Ma drid (die op 4 oktober officieel wordt geopend) staat deze bank Rabobank- cliënten terzijde bij hun activiteiten in Spanje. Bank met lokale deskundigheid De Banco Popular Espanol Groep bestaat naast de bank met deze naam uit vijf regionale banken, waarvan de groep 80 tot 90% van de aandelen be zit. De groep heeft in totaal 1600 vesti gingen in Spanje. Dankzij die regionale banken -Banco de Andalucia, Castilla, Crédito Balear, Galicia en Vasconia- koppelt Popular een nationaal netwerk aan een grote lokale deskundigheid. In dat opzicht lijkt de bank veel op de Rabobankorganisatie. Banco Popular behoort met een ba lanstotaal van ongeveer f 41 miljard tot de grote banken in Spanje en is met name sterk vertegenwoordigd in het midden- en kleinbedrijf. Voor de grote bedrijven heeft Popular in Madrid en Barcelona een gespecialiseerde bank: Popular Industrial. Banco Popular is een ter beuze ge noteerde vennootschap. Dat heeft het mogelijk gemaakt dat de Rabobank organisatie ter versterking van de sa menwerkingsovereenkomst 1,25% van het aandelenkapitaal kocht. Dat gaf recht op een zetel in de 'consejo de administracion', een orgaan dat verge lijkbaar is met een Nederlandse raad van commissarissen. Die plaats wordt bezet door drs. D.J. Baron van Slinge- landt, hoofd Directoraat Buitenland van Rabobank Nederland. Het principe van de samenwer kingsovereenkomst tussen Rabobank en Banco Popular is eenvoudig: el- kaars cliënten bedienen op bancair ter rein, de risico's delen die daaruit voort vloeien en ook de resultaten. Dat neemt niet weg dat het in de praktijk heel wat denkwerk en inspanning heeft gevergd voordat de samenwerking vorm kreeg. Zowel binnen Banco Popular als de Rabobank houdt een aantal mensen zich bezig met de uitvoering van één en ander. Banco Popular heeft een Dutch Desk ingericht. Deze wordt ge leid door Javier Gafaell, die een aantal jaren in Parijs en Londen heeft gewerkt en daardoor meer dan alleen Spaans spreekt. Bovendien werkte hij in één van de belangrijkste regio's, Andalucia, bij zowel een lokale vestiging als het regiokantoor; hij kent dus niet alleen de dagelijkse praktijk maar ook de or ganisatie. Aan Nederlandse kant is er de Landendesk Noord- en Zuid-Europa in Utrecht, waar Steven Prins tot taak heeft Nederlandse cliënten te begelei den die zaken doen met Spanje. In de praktijk is het zo dat cliënten via de plaatselijke Rabobank of recht streeks contact zoeken met de landen desk. Daar kan al een aantal formele en praktische zaken worden opgelost voordat de cliënt via Javier Gafael in het netwerk van Banco Popular wordt geïntroduceerd. De vertegenwoordi ging in Madrid volgt desgewenst de za ken van nabij en treedt eventueel als accountmanager op. De ervaring heeft het afgelopen jaar geleerd dat dit nogal eens nodig is, onder meer om de cliën ten op de hoogte te brengen van de aanzienlijke verschillen in de (bancai re) cultuur tussen Spanje en Neder land. Verschillen in zaken dloen Die cultuurverschillen zorgen ervoor dat zaken doen -ook bankzaken- spe cifieke problemen met zich meebrengt. Zo is er het taalprobleem. Spanjaarden spreken weinig of geen vreemde talen. De jeugd doet haar best om die ach terstand in te halen, maar voorlopig moet de Nederlander ermee rekenen dat in principe Spaans dient te worden gesproken. Dat versnelt en vergemak kelijkt het communiceren met Span jaarden enorm. Een ander belangrijk punt dat tel kens weer problemen oplevert, is de timing van het zaken doen. In Spanje verlopen veel zaken trager dan onze cliënten zouden willen. Soms omdat er meer partijen bij een transactie betrok ken zijn, soms ook gewoon omdat de werkuren van beide landen niet op el kaar aansluiten. In Nederland zijn de meeste mensen tussen 12.00 en 13.30 uur niet bereikbaar, in Spanje ligt dat tussen 14.00 en 16.30 uur en veelal werkt men 's zomers maar tot twee uur. Ook bancair gezien zijn er verschil len. In Nederland wordt geld geleend op basis van zekerheden, in de Spaan se praktijk blijkt dat heel anders te lig gen. Persoonlijke borgstelling is daar veel belangrijker, ook bij bedrijfsfinan- cieringen, omdat de waarde van zeker heden in Spanje maar zeer betrekkelijk blijkt te zijn. Voor veel bedrijfscliënten werken we daarom met garanties van uit Nederland: zo'n garantie van de Rabobank biedt de cliënt ook nog het voordeel van een aantrekkelijker rente. Spaanse banken hebben jarenlang in een betrekkelijk concurrentieloze si tuatie kunnen werken en voelden dan ook weinig noodzaak om op het punt van tarieven scherp te concurreren. Het serviceniveau was en is nog steeds belangrijker dan de prijs. De overeenkomst met Banco Popular ga randeert cliënten van de Rabobank een goede service, waaraan een be scheiden prijskaartje hangt. In Spanje werkt men met maatwerk en is alles onderhandelbaar. Betere ondersteuning Een jaar nadat de vertegenwoordi ging in Madrid van start ging en de overeenkomst met Banco Popular werd getekend, kan worden geconsta teerd dat de samenwerking vruchten afwerpt. Op een aantal punten kan een betere ondersteuning worden geboden aan Nederlandse bedrijven die zaken doen met Spanje. Waar het het be talingsverkeer betreft kan in veel ge vallen snellere en betere informatie worden gegeven over transacties. Cliënten ondervinden voordeel van een zogenaamde collecterende reke ning bij Popular. Ook op het terrein van kredietverle ning zijn er meer mogelijkheden. In de meeste gevallen kan zeer snel en te gen speciale voorwaarden krediet wor den verleend door een kantoor dichtbij de cliënt en onder de paraplu van de samenwerking. Meer in het algemeen is gebleken dat de lokale banken van Popular beschikken over een grote kennis van de markt. Aan de hand daarvan kunnen ze Rabobank-cliënten van waardevolle informatie voorzien, waardoor zaken beter lopen of 'onge lukken' worden voorkomen. Niet alleen aan zakelijke cliënten biedt de samenwerking voordelen, bin nenkort komt er ook een faciliteit voor particuliere relaties. De mogelijkheid wordt dan geïntroduceerd om (tweede) woningen in Spanje vanuit Nederland in guldens te financieren, waarbij Ban co Popular tot zekerheid van de lening hypotheek zal nemen. Ook op andere terreinen zal de samenwerking nog verder worden uitgebouwd. Binnenkort wordt het voor Nederlanders ge makkelijker om hun (tweede) woning in Spanje te financieren. Mr. J.F.M. Barendrecht vertegenwoordiging Madrid

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 17