Braziliaans
sinaasappelsap via
Rotterdam naar
Europese
consument
1 f-T^T-T^nï«T li Uk! i f- fI-'f'1 II 3FF1
IiiImAAmMiiIÉiiiiaiiiiiiiiiHii* m -*w
p
Vijf jaar geleden werd in de Rotterdamse
IJselhaven een opslagplaats voor
diepgevroren sinaasappelconcentraat uit
Brazilië in gebruik genomen. Vanuit de
Eurpean Juice Terminal wordt het
geconcentreerde sap verder getransporteerd
naar zo'n 150 drankenfabrikanten in heel
Europa.
Van Veldhuizen: 'We
zijn één van de
schoonste bedrijven in
de Rotterdamse
haven'.
Hoe kan het dat een pak echt si
naasappelsap in de winkel wordt ver
kocht voor een prijs waarvoor je het
absoluut niet zelf kunt persen? Groten
deels is dit toe te schrijven aan de wij
ze waarop de grondstoffen voor dit sap
worden verwerkt en vervoerd: de dran
kenfabrikanten werken niet met de si
naasappelen zelf, maar met een diep
gevroren sapconcentraat. Voor één li
ter sap hoeven daardoor niet 2 kilo si
naasappelen van Brazilië (de belang
rijkste citrusproducent ter wereld) naar
Europa te worden gebracht, maar
slechts 180 gram concentraat. Dit be
tekent een enorme besparing op de
transportkosten.
Dat transport verloopt de laatste ja
ren bovendien uiterst efficiëntHet
diepgevroren concentraat, een hei
oranje stroperige vloeistof, wordt in
speciaal voor dit doel gebouwde tank
schepen vervoerd. Tot ver in de zeven
tiger jaren werd het concentraat in va
ten verpakt en was buiktransport onbe
kend.
In de route van Braziliaanse sinaas
appelplantages naar Europese sap-
consumenten neemt de European
Juice Terminal BV (EJT) in Rotterdam
een belangrijke plaats in. 'Wij verzor
gen de ontvangst van concentraat,
slaan het op bij min 10° in roestvrijsta
len tanks en regelen de distributie naar
de fabrikanten', licht EJT-directeur
H. van Veldhuizen in hoofdlijnen de ac
tiviteiten van zijn bedrijf toe. Vergelijk
bare bedrijven zijn in Europa alleen te
vinden in Amsterdam en Gent.
In 1984 kreeg Van Velduizen. tot
dan toe werkzaam in de drankenindus
trie, vanuit Brazilië het verzoek een ter
minal voor de Europese markt op te
zetten. 'Ik ben in maart op een zolder
kamertje begonnen. Er was niet meer
dan een globaal schetsje, ook was nog
niet duidelijk waar het bedrijf moest ko
men. Ik wist wel dat er een haven no
dig was met een diepgang van 10 me
ter en een aanlegplaats van zeker 150
meter lang. Door een faillissement van
een ander bedrijf kwam de juiste loka-
tie aan de IJselhaven beschikbaar.'
In september 1985 meerde het eer
ste schip af bij de European Juice Ter
minal. Op een terrein van 1,7 hectare
was een complex verrezen met een
opslagcapaciteit van meer dan 16 000
ton concentraat (voldoende om zo'n
600 grote tankauto's mee te vullen).
Naast het koelhuis (16 tanks van 15
meter hoog en met een doorsnee van
9 meter) bevatte de terminal toen on
der meer een 'keuken' waar met enor
me mixers soorten concentraat kunnen
worden gemengd, twee weegbruggen
voor het laden van tankauto's, een la
boratorium en een computerruimte van
waaruit het complete bedrijfsproces
geautomatiseerd verloopt.
In vrijwel de gehele terminal heer
sen temperaturen van ver onder het
vriespunt. 'Door die lage temperaturen
treedt geen bederf op en hoeven tanks
en leidingen niet steeds te worden
schoongemaakt', aldus Van Veldhui
zen. 'Uit milieu-oogpunt zijn we dan
ook één van de schoonste bedrijven in
de Rotterdamse haven.'
De bouw van de terminal vergde
een investering van meer dan f 20 mil
joen. 'Vanaf het begin hebben we heel
plezierig samengewerkt met het kan
toor Rotterdam van Rabobank Neder
land. Via hen is de financiering gere
geld, ook toen we recent ruim f 5 mil
joen nodig hadden voor uitbreiding.'
Het bedrijf is kapitaalintensief, maar
niet erg arbeidsintensief. De terminal
kan door vergaande automatisering