MHIIf Computerindustrie Standaardisatie is van invloed op de concurrentieverhoudingen. Fabri kanten hebben er belang bij dat de door hen ontwikkelde standaard tot al gemene standaard wordt verheven. Met de ontwikkeling waren namelijk vaak aanzienlijke bedragen gemoeid, die anders voor niets zouden zijn ge weest. Verder ontstaat er een voor sprong op de concurrenten en de mo gelijkheid om inkomsten te krijgen uit licenties voor het gebruik van de stan daard door andere bedrijven. Er zit dientengevolge nog maar weinig schot in het standaardisatieproces. Kijk bijvoorbeeld naar de bestu ringssystemen. IBM heeft voor de mi crocomputers OS/2 geïntroduceerd. Een groep van fabrikanten tracht UNIX te verheffen tot hèt besturingssysteem voor microcomputers en ook grotere systemen. Verder is wellicht de rol van MS-DOS nog niet uitgespeeld. Er func tioneren enkele tientallen miljoenen MS-DOS-computers in de wereld tot volle tevredenheid. Door verbetering van het besturingssysteem en innova tie op softwaregebied kunnen de mo gelijkheden van de op MS-DOS draai ende computers misschien nog aan zienlijk worden uitgebreid. Er zijn inmiddels producenten die alle gangbare besturingssytemen kun nen leveren. Het is zeker niet denk beeldig dat de gewenste algemeen toegepaste open computerstandaar den vooralsnog een utopie zullen blijken te zijn. Amerikaanse dominantie De markt van computerapparatuur wordt gedomineerd door bedrijven uit de Verenigde Staten. Het aandeel van deze ondernemingen bedraagt in waarde gemeten ongeveer 70%. Veruit de grootste aanbieder is IBM, die al leen al bijna een kwart van de markt voor zijn rekening neemt. Ook in Euro pa is de Amerikaanse dominantie groot. De Europese industrie heeft op de thuismarkt een aandeel van onge veer een kwart. De betekenis van Europese bedrijven op andere regiona le markten is echter gering, de meeste zijn voor het grootste deel van hun af zet aangewezen op de eigen nationale markt. De Japanse fabrikanten weten in verhouding tamelijk goed in de behoef ten van de eigen markt te voorzien. De betekenis van de Japanse producen ten van computerapparatuur is op de wereldmarkt overigens niet gering. Mede gestimuleerd door programma's van overheidswege zijn het vooral de Japanse aanbieders die de hegemonie van de Amerikaanse bedrijven nog enigszins beperken. Op de ranglijst MRfIHM van de grootste automatiseringsbedrij ven ter wereld bevonden zich in 1989 bij de eerste zes naast drie Amerikaan se ook drie Japanse bedrijven. Het eerste Europese bedrijf stond op de achtste plaats. Het aanbod van grote computersys temen komt vooral van een beperkt aantal grote ondernemingen. De in spanningen op het gebied van onder zoek, ontwikkeling en marketing zijn zo zwaar dat slechts grootschalige bedrij ven die kunnen opbrengen. Bij de mainframecomputers bedienden in 1988 vijf bedrijven 65% van de markt. Het aantal aanbieders van microcom puters daarentegen is veel groter. Er zijn in dit marktsegment veel bedrijven, ook Europese, met een beduidend marktaandeel. Fabrikanten uit lage-lo- nen-landen, met name uit het Verre Oosten, zijn in dit marktsegment even eens actief met scherpgeprijsde appa raten. De standaardisatie van appara tuur is voor microcomputers het verst gevorderd. Dat maakt het voor aanbie ders relatief gemakkelijk om op deze markt te penetreren. Concentratietendens Verwacht wordt een verdere con centratie aan producentenkant, mede doordat sommige fabrikanten in 1989 in de rode cijfers zijn beland en vaak aantrekkelijke overnamekandidaten zijn geworden. Waarschijnlijk zal er slechts een beperkt aantal grote pro ducenten overblijven, die een breed aanbod van computers, van main frames tot micro's, kunnen aanbieden. Kleinere producenten zullen zich moe ten richten op één of enkele produkt- marktcombinaties. De mogelijkheden zijn het grootst op de qua technologie en marketing tot nu toe relatief gemak kelijk toegankelijke markt van micro computers. De groei van die markt maakt penetratie van aanbieders rede lijk kansrijk. Zelfstandige Europese bedrijven zullen op de computermarkt vermoe delijk niet toonaangevend zijn. De ster ke kant van de Europese industrie ligt vooral in de dienstverlening, maatsoft- ware-ontwikkeling en andere compu terdiensten, een markt die overigens de groeilijn nog steeds weet vast te houden. De gebruikers blijven kritisch. Het is denkbaar dat de stagnatie in de auto matiseringsbestedingen op de Ameri kaanse markt te maken heeft met het als onvoldoende beoordeelde rende ment van de uitgaven. Gebruikers stel len hoge eisen aan funcionaliteit en gebruiksgemak. Nieuwe systemen zul len minder gemakkelijk door de markt worden geabsorbeerd. Computerpro ducenten zullen een zwaar accent moeten gaan leggen op marktverken ning, -bewerking en distributiekanalen. Een goed produkt alleen is niet meer voldoende voor succes op de markt. Spectaculaire techno logische ontwikkelin gen kunnen de com puterindustrie nieuwe impulsen geven. In het Rosmalense Huis van de Toekomst' wordt al een beeld van deze ontwikkelingen opge roepen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 11