Interview vriend tijdens een feestje vroeg of de vrijkomende directeursfunctie bij FBTO niets voor mij zou zijn. ben ik gaan na denken. En toen leek het me toch wel heel aantrekkelijk om bij zo'n kleiner bedrijf met het hele brede spectrum van ondernemersfacetten te maken te krijgen.' Na acht jaar FBTO en korte tijd Avéro (waarmee FBTO fuseerde) volg de in 1987 de overstap naar Interpolis. 'Eigenlijk was die stap niet zo vreselijk groot, want in Friesland had ik al ken nis gemaakt met het distributiekanaal van de Rabo. Ook kende ik nogal wat mensen bij Interpolis, dus het bedrijf was niet zo vreemd voor me. Maar het was opnieuw een toevallige stap, nu weer naar een groter bedrijf.' Concurrent van betekenis Toen Groninger naar Tilburg kwam, was men daar -wellicht als nasleep van de mislukte fusie met Centraal Beheer- bezig met het analyseren van mogelijke strategieën voor Interpolis voor de komende jaren. Een gedach- tenvorming die nog niets aan actualiteit heeft ingeboet. 'Liberalisering van het structuurbeleid en ook het fenomeen Europa '92 leiden in veel verzekerings huizen tot bezinning. Men is volop be zig met het bepalen van de juiste marsroute daarvoor. Er staat nog wel het één en ander te gebeuren,' ver wacht Groninger. In de verzekeringswereld was men dan ook niet echt verbaasd door de aankondiging van het samengaan van Interpolis en Rabobank. 'De reacties zijn soms wat plagerig, zo van: we ho pen dat je die banken een beetje in toom kunt houden. Men onderschat niet de kracht van de combinatie, het is duidelijk dat het een concurrent van betekenis is. Maar men ziet het eigen lijk als een natuurlijke ontwikkeling.' Internationalisatie is één van de be langrijkste drijfveren voor verzekeraars om de bedrijfsstrategie opnieuw te overwegen. Ook Interpolis beraadt zich op de gevolgen van wegvallende gren zen. 'Wij zijn in gesprek met verwante verzekeraars in Frankrijk, Duitsland en België om te kijken hoe we Europese zaken op één of andere manier geza menlijk kunnen aanpakken. Daarbij is het vooral de bedoeling dat door de partners ondersteuning wordt geboden als wij onze klanten over de grenzen heen volgen.' Samen kwaliteit leveren Interpolis heeft sinds kort een plaats in het hart van de Rabobankorganisa- tie. Maar dat betekent niet dat plaatse lijke Rabobanken nog uitsluitend ver zekeringen van de Tilburgse verzeke raar kunnen afsluiten. 'Wij zullen na tuurlijk op een gepaste manier ons best doen om aangesloten banken te bewegen om met name voor ons te sluiten. In dit verband kom ik wel eens redeneringen tegen die wat gevaarlijk zijn, omdat ze duidelijk doorschieten naar uitersten. De ene is dat men van uit de Rabobankorganisatie zou zeg gen: nu is Interpolis van ons en nu gaan ze ook alles doen wat wij van ze willen. Dat is niet reëel. Ook niet juist is de redenering in Interpolis-kringen dat nu de produktie uit het Rabo-kanaal vanzelf komt. Nee. het gaat om samen de juiste kwaliteit leveren.' De aandacht voor kwaliteit is bij In terpolis volop aanwezig, aldus Gronin ger. 'We zijn een tijdje geleden al be gonnen met een breed opgezette kwa liteitscampagne. Een echte kwaliteits actie van laag tot hoog in de organisa tie en daarnaast een daarop aanslui tende managementtraining. Bij onze inspanningen voor de aangesloten banken komt dit extra van pas. De in het najaar geplande bijeenkomsten met onze tussenpersonen staan heel begrijpelijk in het teken van de nieuwe samenwerking. Het opzoeken van de aangesloten banken stelt ons in staat te vertellen wat wij van plan zijn en misschien horen we dan ook wat zij van ons verlangen.' Groei bij particulieren en MKB Het verzekeringsbedrijf van de Rabobankorganisatie moet zich waar maken bij de plaatselijke banken, maar uiteraard ook bij de cliënten. Doelgroe pen daarbij zijn ondernemers -zowel in de agrarische sector als in handel, in dustrie en dienstverlening- en particu lieren. 'Wij hebben lang een agrarisch imago gehad', stelt Groninger vast. 'Maar als je de samenstelling van onze portefeuille ziet: nog geen 10% van onze verzekerden is agrariër en in gul dens uitgedrukt is het zo'n 30%. De groei van de laatste jaren -en we had den ieder jaar een flinke groei- zit in de particuliere sector en in het MKB.' Ruim een jaar geleden startte bij Interpolis een project om de positie in het niet-agrarische bedrijfsleven fors te versterken. Dat was het begin van een geplande opmars in het MKB. Gronin ger: 'We zijn intussen al een behoorlij ke MKB-verzekeraar. In enkele bedrijfstakken zijn we zo ongeveer marktleider. Ons MKB-beleid heeft er al toe geleid dat een aantal grotere aan gesloten banken ervoor gekozen heeft om de ommezwaai te maken naar In terpolis. Dat betekent dan dat zij nage noeg alle zaken bij ons onderbrengen. Wij hebben echt wat te bieden.' In de particulierenmarkt kon Inter polis vooral ook groeien dankzij nieu we combinaties van bank- en verzeke- ringsprodukten, zoals de Spaar Opti- maalhypotheek en de Rabo Lijfrente Koopsompolis. 'Dat zijn dan twee pro- dukten in het levenbedrijf, maar ver geet het schadebedrijf niet', vult Gro ninger aan. 'In de motorrijtuigenverze kering hebben wij een heel fiks markt aandeel. De gewone particuliere ver zekeringen, de auto, de aansprakelijk heid, brand, storm, dat is voor ons de bulkproduktie die voor een verzekeraar erg belangrijk is.' Het samengaan van Interpolis en Rabobank stimuleert de ontwikkeling van nieuwe produkten, die bancaire en verzekeringselementen combineren. 'Naar mijn idee gaat het er daarbij vooral om te zoeken naar convenien- ce, gemak voor de klant. Een heel sim pel voorbeeld in de schadesector is het verzekerd financieren. Een produkt waarbij het te financieren object tegelij kertijd verzekerd is. Er zijn mensen, die het makkelijk vinden om dat in één keer te regelen. En als je dat dan ook nog scherp kunt prijzen, dan liggen er mogelijkheden.' Op dit moment zit Interpolis in Til burg verspreid over vier lokaties. Daar mee is het huisvestingsprobleem even opgelost, maar binnen enkele jaren moet er in definitieve huisvesting zijn voorzien. De gedachten over een nieuw hoofdkantoor zijn mede geba seerd op de grote verwachtingen die men heeft van de nieuwe positie bin nen de Rabobankorganisatie. Gronin ger: 'Die groeiverwachtingen vragen op twee punten extra zorg. Enerzijds moeten we kwaliteit blijven leveren, terwijl gelijktijdig zo'n groei moet wor den verwerkt in de organisatie. Ander zijds, en op zich is dat ook een plezie rig geluid, zijn er relatief veel goede mensen voor nodig. Beide problemen krijgen nu reeds veel aandacht.' RC 19 Rabobank 8/90

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Rabobank' | 1990 | | pagina 19